Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.30 - 17:43:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rent hus med tillsatserna gör vi inte!  (läst 6361 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« skrivet: 2008.12.14 - 05:16:01 »

Utan tillsatser i maten riskerar vi att dö, säger professor Marie-Louise Danielsson-Tham.

Ifall ni inte vet vem hon är...  :lol:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2008.12.14 - 10:54:02 »

:lol:

haha, jag skulle precis länka till detta - snabbast av de snabba hemul  :flirting:

Men..
Jag vet fortfarande inte vem hon är. Vad förklarar bilden..?

:blink:

Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Bookia
Hero Member

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 622

« Svara #2 skrivet: 2008.12.14 - 12:33:00 »

Det var en bra artikel och människan lyckas verkligen med sitt uppsåt, att förvirra och förleda. Tex, visst är Clostridium botulinum en otäck bakterie, som producerar ett toxin vilket lätt kan ta kål på himla massa människor. Vilket får mig att undra hur det kommer sig att folk inte dog knall och fall förr i tiden, innan man kom på idén att proppa charkuterier med nitrit och andra äckligheter.
Troligtvis efterom de kände till hur viktigt det var med hygien, samt att charkuterierna som tillagades inte var menade att förvaras på butikshyllor i 1+ år eller att åka kors och tvärs över Svea riket och världen för att slaktas/styckas --> blandas/tillverkas/förpackas --> transporteras till centrallager --> skeppas ut till mindre centrallager --> skeppas ut till enskilda butiker. Om livsmedelstillverkarna slutade envisas med att centralisera all tillverkning, skulle behovet av fuskfärgning, tillika "botulinumprevention" upphöra.

Människan nämner faktiskt i artikeln att det som krävs för att hålla C.botulinum stången är obruten kylkedja och tillsatser. Där har hon skrivit lite lurigt, det låter som att båda behövs, men det är inte sant. Det räcker med obruten kylkedja, dvs bra hygien, för att varorna ska hållas ätbara. Fast är man livsmedelstillverkare, vill man inte behöva kassera X antal ton charkuterier om det visar sig att kylkedjan har brustit i något led. Enklare då att pytsa i nitrit och på köpet får man en produkt som kan stå sig i evigheter på butikshyllorna. Äckligt är vad det är.  :puke1:

Jag skulle vilja se hennes jävsdeklaration.  :guns:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Langhol
Sr. Member

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 384

« Svara #3 skrivet: 2008.12.14 - 14:07:17 »

Hon var ju med i "Rent hus" med en till. Jag tyckte det var överdrivet. Hon tog bacellusk-odlingar här och där.  :glare:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.12.14 - 16:45:09 »

Men..

Om du provar att klicka på den...?  :lick:
Loggat

hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.12.14 - 16:46:41 »

Bookia, jag vet att botulinusgiftet förstörs vid uppvärmning, men jag minns inte hur det är med sporerna. Klarar de kokning?
Loggat

Fjällmor
Superhero

Smörklickar: 18

Antal inlägg: 1808

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.12.14 - 16:48:10 »

Men..

Om du provar att klicka på den...?  :lick:

:shy:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
MiaP
Hero Member

Smörklickar: 15

Antal inlägg: 848

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.12.14 - 21:20:03 »

MLDT är professor i Grythyttan och arbetar främst med undervisning som är hennes stora passion. Genom åren har hon varit oerhört konsekvent i sin linje när det gäller livsmedelshygien. Detta enl Liza FW på bloggen Matälskaren.

Jag ställde frågan varför det inte finns nitrit i finsk julskinka men behövs i svensk dito.

:puke1:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.12.14 - 22:06:36 »

Hon undvek elegant din fråga.
http://matalskaren.taffel.se/2008/12/14/antligen-nagon-som-orkar-nyansera-debatten-med-hemliga-kockar/#comment-6084
Loggat

Bookia
Hero Member

Smörklickar: 22

Antal inlägg: 622

« Svara #9 skrivet: 2008.12.15 - 08:58:15 »

Sporerna är en av de mest svåra livsformer att ta kål på. Sporer kan överleva det mesta (tom att vistas ute i rymden), och dit hör även C.botulinum. Man siktar därför mest på att förhindra deras förökning, genom att störa vätskebalansen något, antingen genom att sänka pH, salta, sockra eller tillsätta kemiska medel. Vad jag vet så SKA C.botulinum sporer gå att ta kål på, men det krävs kokning på rätt många hundra grader, eller någon ännu mer aggresiv behandling. Problemet med det är att man samtidigt förstör all näringsinnehåll i råvaran, därför undviker man oftast att försöka ta kål på bakterierna utan försöker endast begränsa deras tillväxt.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #10 skrivet: 2008.12.15 - 16:58:10 »

Jag suckade djupt när jag såg henne kommentera i morse.

Om man undviker skitmat och äter bara mat av riktiga råvaror så slipper man för det mesta tillsatser  oavsätt om de är "nyttiga" eller inte.

Sedan kan man gör medvetna val när det gäller tillsatser, gotta något till jul eller midsommar och veta att man får i sig
mycket mindre konstigheter än de flesta andra  :lick:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544