Hej
Allt är väldigt individuellt med LCHF, det är kruxet och förtjusningen i detta.
Vissa älskar denna kost så mycket att de äter alldeles för mycket av det goda bara på farten och går inte ner i vikt så mycket.
Jag går ner om jag håller mig till ovanjordiska grönsaker, smör och kött och inga undantag.
Jag gick ner 15 kg under första vintern, sedan har jag pendlat mellan -15 och -12 kg över ett år.
Det där att hitta balans när man kan tillåta något är svårt, för man blir så lätt sugen på mer och tillåter lite extra.
Man ska vara lite observant med mjölkprodukter, nötter och choklad och inte börja experimentera med bakelser ...
Min man älskar ost och kan lätt käka alldeles kolossala mängder
Under senaste månaderna jag har glidit in att äta bara två måltider /dag och kanske någon meze-yogurt med bär till kvällen.
Känner du dig hungrig/ sugen under dagen det är rätt bra fett-mätare.
Om man kan inte vänta med maten 5 timmar har man ätit för lite fett måltiden innan, tycker jag .
Det var roligt att läsa om din makrill -frukost, då är vi två som börjar dagen så
Jag blandar i ordentligt med smör i makrillen kanske 30-40 gram och kokar ihop så att det blir varmt.
det blir en mättande soppa !
En annan variant är att hyvla på 5-6 skivor 38% ost på den och värma upp = pizza , enligt mig
Men den frukosten står jag stadigt 5-7 timmar.
Smörstekta grönsaker är mums!
När jag har någon gång räknat mitt näringsintag på
www.fineli.fi ( finska sida , men man får allt på svenska !)
märker jag att det är inte så lätt att få upp fettet till 80% , oftast hamnar man till 60-70 % , så min erfarenhet
är att hitta på alla tillfällen att häva i lite extra fett.
En akutlösning på vissa situationer när man äter hos kompisar och maten är mestdeles kolisar är att ha med sig
en liten flaska rapsolja, gå till toan och ta en klunk och dricka vatten på.
Smaken är ingen höjdare, men man får mer energi och orkar ett par timmar till