Vad har du för stekpanna? Gjutjärns gissar jag på om det fastnar?
Jag föreslår att du först skrubbar rent den, med stålull, riktigt hårt, så det kommer fram grå lager metall. Sen köper du rent fett, typ kokosfett, ekologiska är ju bäst men även Icas silverförpackning funkar fint för dessa behov. Man måste ha ett stabilt fett som tål hög temperatur.
Den skrubbade och ordentligt avsköljda pannan läggs på spisen, låt den torka ut helt på medelvärme (jag kör på 3an), sen lägger du i en redig klick kokosfett, rör runt den så den smörjer in all yta i stekpannan, därefter låter du kokosfettet smälta och koka. Det osar nåt fruktansvärt så ha fläkten på max och gärna ett fönster öppet så inte brandlarmet går igång.
Låt fettet stå där och koka in i pannan i ca 20minuter, stäng därefter av plattan men låt pannan stå kvar tills den är helt kall och fettet har stelnat.
Därefter när du ska använda pannan igen, slå på spisen, vänta tills gammalt flott har blivit flytande, torka ur med papper alt diska ur med rent diskborste i varmt vatten. Sen lagar du mat i MYCKET smör och låter smöret ligga kvar och kallna i pannan. När man har kört den proceduren, börjar ytan bli tillräckligt infettad.
Det är första infettningen som är svår att få till ordentligt. Kruxet är just att låta fettet stå kvar och torka in efter varje matlagning. I början får du räkna med att använda groteskt mycket fett, typ fingertjockt, men med tiden går det bra med mindre och mindre mängder.
Men låt inte vatten ligga kvar i pannan och diska för guds skull aldrig med diskmedel. Då får du börja om med hela infettningsprocessen.