Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.24 - 04:02:27 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nypon mot smärta - någon som provat?  (läst 8463 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.10.27 - 18:46:25 »

Man har ju läst mycket om folk med värk som blir hjälpta av nyponpulver. Den här artikeln handlar mest om artros, men jag har läst om andra tillstånd också. Inflammationsdämpande står det ju.

Jag tänkte beställa kryddor från den där nätbutiken och såg att de även har nyponskal. Är lite sugen på att testa. Jag undra om nån annan redan provat och om ni märkte någon effekt. :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.10.27 - 20:06:26 »

Jag har trasiga knän sen barndomen, och den nuvarande övervikten hjälper inte precis heller.  :cry:

Har testat det mesta, nyponpulver bla. Kan inte påstå att det hjälpte ett dugg, förutom kanske en gnutta placeboeffekt. Det enda av alla möjliga preprarat jag har testat som hjälpt mig är detta.

Dock är nyponte något jag är uppvuxen på, det smakar syrligt och friskt. Mycket fräscht. Kanon att dricka som vattenblask om man börjar tycka att vatten är tråkig. Nyponskal finns för övrigt att köpa i hälsokostavdelningen på alla affärer, bland skumma frön och sojamjölet. Det var där jag köpte mina. Sen är det bara slänga in en näve i valfri mängd vatten o koka tills färgen har övergått från skalen till vattnet. Låt gärna skalen stå kvar när du dricker av vattnet.  :smile:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.10.27 - 20:48:54 »

Det var ju synd. Jag har ju inte ledvärk heller. Det är mer muskelfästen och sånt runt lederna, tror jag. Tror jag köper det ändå - nypon är gott. Man borde ju kunna göra som tjock soppa att ha som sås till glass eller crème fraiche eller färskost... :tasty:

Jo, jag vet att det finns här och där, men dels är det dyrt på hälsokosten och sen får jag fraktfritt på kryddboden om jag handlar för 400:-. Så köper jag nyponen, 1 kg för 125:-, så sparar jag runt en 50-lapp i frakt.  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.10.27 - 23:59:55 »

Om hemulen tycker att nyponen på hälsokosten är dyra så finns de gratis på buskarna ute nu. Sen kan man köra dom i matberedaren eller mixer till mos och frysa och sen tar man fram lite när man känner för det. Då kan man ju göra nyponsoppa eller te eller vad man tycker. Eller så torkar man dom i ugnen efter urkärning så behöver man inte belasta frysen där man ju vill ha buljongbenen.
 :wave: :lick: :whistle: :whink: :lol:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.10.28 - 01:15:01 »

Jo, men jag kommer inte ut så lätt, ser du. Jag  plockade i varje fall lite slånbär i år.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.10.28 - 14:18:38 »

Provade både glucosamin och nyponpulver till mina onda knän och båda hjälpte. Fast sedan jag gick över till lchf har jag inte behövt ta något av det!
Anki
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.10.28 - 18:26:43 »

Tack! 50% chans alltså - det är ju värt att pröva  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544