Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 12:02:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: och sen, när de börjar på dagis, gör man vad..?  (läst 10258 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nanuuq
Jr. Member
**

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 32


« skrivet: 2008.11.18 - 20:29:03 »

Jag, som alla andra här, vill ju att barnen skall äta bra mat. Mina båda är helförtjusta i att äta bacon till frukost, och på det hålls ju hungern i schack tills lunchen. Nu skall stora älsklingen börja på dagis, och lilla sötsaken som fyller två till julen skall börja i januari. Vad händer inte då med deras matintag..? Sonen har läkarintyg på att han skall hållas borta från gluten och mjölkprodukter men nog kan de stoppa i honom ett och annat mindre trevligt ändå... Skolmaten, när barnen blir så stora vågar jag inte ens tänka på: skräp skräp skräp och ännu mera skräp.

Hur gör ni andra?
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #1 skrivet: 2008.11.18 - 20:46:54 »

Kan du inte göra som DaMum från KiF och skicka med matlådor?  :neutral:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2008.11.18 - 22:10:32 »

Oj, det är någon som gör det, skickar matlådor, beundransvärd ! :worshippy:

Mina är stora  10-16 år och gör sina egna val i skolan.
Vi har pratat om att de ska välja mycket grönsaker och i möjligaste mån mycket kött och välja bort pasta, ris och potatis om det går.
Välja knäckemacka istället för vit bröd och välja så bregott på mackan och absolut inte lätta.

Men har sagt att man måste äta så att man orkar , så om det serveras potatisgratäng med köttbitar i ska man käka potatisgratäng.

Men jag gråter över de margariner de stoppar i deras mat för att inte tala om alla tillsatser  :cry:.

med de mindre barnen kanske fungerar matlådor, att börja sånt mitt i mellanstadiet inte kanske fungerar. Det underlättar om man kan säga att
man är allergisk mot något, men går de med på att man är allergiskt mot  margariner, glutamat och stabiliseringsmedel ? :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.11.19 - 05:20:23 »

Jag fattar inte. Varför ska de välja bort potatis och ris men äta bröd?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.11.21 - 16:33:51 »

Jag tror inte att vi kan köra en totalförbud för så stora barn.
Men vi pratar ofta mat och de är väldigt medvetna om vad är bra mat.

Skolmat innehåller inte så mycket fett så de blir helt enkelt inte mätta av det alltid.
Då tycker jag att det är bättre att de tar en knäckemacka och rejält med bregott, så att de får i sig ordentligt med fett i alla fall.

16-åringen kommer ibland hem och retar sin mamma : " jag har ätit massa stekta potatisar idag, de var sååååå goda !" :angrywife: :flirting:
Men jag anser att så länge de är smala så får de äta även kolisar, när det ändå är väldigt begränsad här hemma.

Men jag är livrädd för alla hemska fetter de får i sig ! :max-shock: :angry:
Loggat
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.11.22 - 13:31:27 »

citerar mig själv från en annan tråd här i barnforumet, för trött för att skriva idag  :redface:
Hoppas det är ok.

Så här tänker jag iaf :

MEN va skoj  :clapping: Härmed förklarar jag barnafamiljskackel i allehanda lchf-funderingar högtidligen öppnat!

För både stora barn :mc: och små... :rollbaby: och deras matglada föräldrars skull  :cheers:

Jag har 4 barn födda -96, -98, -05 och -08  :inlove:
Jag äter lchf, övriga familjen har levt utan socker länge men senaste åren minskat mängden kolhydrater succesivt. Vi har skapat en egen "tallriksmodell" som gör att storbarna klarar att hålla tanken även vid skollunchen och hemma hos kompisar. Vi använder bara bra fett och lagar nästan allt från grunden - tillsatser är läskiga saker  :max-shock:

ojdå.. amningstajm... återkommer! 

MUUU!
:cow:


Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2009.02.10 - 00:03:12 »

Jag, som alla andra här, vill ju att barnen skall äta bra mat. Mina båda är helförtjusta i att äta bacon till frukost, och på det hålls ju hungern i schack tills lunchen. Nu skall stora älsklingen börja på dagis, och lilla sötsaken som fyller två till julen skall börja i januari. Vad händer inte då med deras matintag..? Sonen har läkarintyg på att han skall hållas borta från gluten och mjölkprodukter men nog kan de stoppa i honom ett och annat mindre trevligt ändå... Skolmaten, när barnen blir så stora vågar jag inte ens tänka på: skräp skräp skräp och ännu mera skräp.

Hur gör ni andra?
Jag har jobbat i dagiskök, och har han läkarintyg på att han inte kan äta gluten och mjölkprodukter, så kan han inte få i sig så mycket dålig mat, iom att mycket färdigmat innehåller just detta. Att laga mat till en unge som inte tål vare sig mjölk eller mjöl, gör att man undviker det mesta som är dålig mat per automatik. Olja användes istället för smör, och rismjölk användes till de barn som inte tålde mjölk. Men jag kan inte säga att det var dåliga ingredienser i den mat som lagades på det stället där jag var iaf. Eftersom det var kök på dagiset, lagades det mesta från grunden. Dessutom har det blivit mer och mer opposition för bra mat på skolor och dagis, så jag tror att man slarvar mindre nu för tiden än vad man gjorde "förr". Men det som är skräp i dagligvaruhandeln är såklart också skräp på skolorna. För där har man lite mindre tid och engagemang än i hemmen. Tror jag iaf...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Levis
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 318


« Svara #7 skrivet: 2009.02.11 - 09:14:14 »

Här tror komunen att de sparar pengar på att tillaga all mat i ett centralt kök, och sedan köra ut den till skolor och äldreboende. Japp, samma mat till barnen som till gamlingarna. Det är soppa varje fredag, vilket personalen på min dotters dagis inte alls tycker om. Hur många som nyss fyllt 2 år klarar av att äta soppa själva?
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.02.11 - 11:44:22 »

Inte många tvååringar klarar det, nej. Är det sen en renodlad småbarnsavdelning, blir det såklart knivigt att få i barnen maten. Men soppa är ju både gott, nyttigt och varierbart i det oändliga, så jag förstår faktiskt att man har det en gång i veckan. Fast personalen borde nog få lite tillägg de dagarna! ;)
I de flesta kommuner tror man tyvärr att det blir billigare med centralkök, men jag måste säga att jag tvivlar starkt på den punkten. Det man "förlorar" på personalkostnader, tar man oftast igen på billig och vällagad mat om man har mindre kök.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.02.11 - 18:06:52 »

Vet ni ungdomar att den här skiten började redan på 60-talet? Då började man köra ut potatis som kokats antagligen ganska många dagar innan. Den levererades i stora tråg med konserveringsvätska, var blågrå till färgen och hade flera mm tjockt skinn.  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.02.11 - 19:25:08 »

Urk!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544