Nej Bookia, jag tog det inte upp personligen men det kan lätt bli så fel. Dessutom är framförallt förstagångsföräldrar osäkra vilket är fullt förståeligt. Men som sagt, jag tycker att det är förfärligt vad som erbjuds som barnmat
När lillan var liten (som om hon vore stor nu med sina 18 månader!) och innan kräksjuketräsket kom till oss så fick hon vanlig mat, nermosad med mixerstav och hon gillade det. Hon fick allt som inte heter spannmål och vi har inte fått några magproblem pga det. På BVC tycker de än idag att det är märklig att hon är lång som en tvååring och normalviktig fast hon bara äter "välling". Jag har förstås inte berättat vad hennes "välling" består av
Men barn och mat kan bli riktig stora problem. Första barnet åt som hon skulle. Hon är också jättelång och normalviktig. Andra barnet åt också som hon skulle. Hon var nöjd, vi var nöjda. MEN BVC var inte nöjd eftersom hon inte följde sin viktkurva. Hon var för liten. Så de stressade mig jättemycket att jag ska ge henne mera mat. Hon var då 2,5 månader gammal och ammades helt. Jag ammade så mycket jag bara kunde. Då tyckte BVC att jag skulle antingen amma mer (vilket var helt omöjligt eftersom jag redan trugade så mycket som jag bara kunde) eller ge henne tilllägg (vilket jag vägrade eftersom jag inte ville störa amningen) Men som sagt, det var oerhört stressigt för mig att gå till BVC och får det där dåliga samvetet att mitt barn var för litet, åt för litet FAST hon var nöjd, glad och sov hela nätter...
Med barn nr 3 gick jag till BVC och jag började första mötet där med: Hej! Det här är lilla M... och jag säger redan nu att jag inte vill prata mat med dig. Matsituationen med hennes syster blev helt sned och det vill jag undvika. Det är mitt tredje barn och jag tror jag vet nu hur man ska göra och jag vill framförallt inte skapa problem där det inte finns problem. BVC sköterskan blev helt tyst och vågade inte säga nåt mer.
Sen när vi fick kräksjukeproblemet och M. slutade äta "mat" då tyckte BVC sköterskan ändå att så kan det ju inte vara, hon MÅSTE ju äta riktig mat. Men när jag frågade "varför inte?" hade hon inget svar. Då sa jag också att jag knappast tror att hon kommer dricker välling när hon är 18 år. Då blev hon tyst
Idag, är hon 18 månader (nästa vecka) och hennes huvudnäring är fortfarande "välling" men så småningom börjar hon få lite intresse för annan mat också. Igår t.ex. åt hon en hel LCHF-pannkaka! Så ibland pillar hon i sig lite, ibland ganska mycket.
Men som sagt, det här är ett känsligt ämne och jag tror BVC bär mycket skuld när folk har matproblem hemma.