De ligger bakom ALLT. De säljer både utsäde och bekämpningsmedel, så de gör vad de vill. De försöker ta patent på vartenda jäkla frö och värre. Se filmen Patent for a Pig. Den ligger ute här och där, t.ex. på Google Video och Piraten. De ligger bakom nästan all GMO och deras avtal gör att bönder i fattiga länder blir utblottade. Jag såg en uppgift om hur många indiska bönder som tagit livet av sig sedan Monsanto kom till byn. Jag minns inte så jag ska inte upprepa siffran, men den var svindlande.
Jag vet, på något sätt är de väldigt osynliga innan man börjar intressera sig för dem trots att de är så stora och mäktiga.
Jag var lite miljömedveten på 70-talet. Jag minns att jag läste en bok som beskrev hur ett globalt företag styrde hela jordbrukssektorn genom massor av dotterbolag och framför allt att de kontrollerade utsädet och även bekämpningsmedlet. De båda anpassades då till varandra. Detta sista tyckte jag var fruktansvärt cyniskt, något så hemskt trodde jag inte var möjligt. Jag la inte namnet på företaget på namnet, men jag ger mig den på att det var Monsanto redan då.