Hemsyrade mjökprodukter

Sidor: (1/3) > >>

hemul:

Man kan buslätt göra sin egen fil, syrade grädde o.s.v. :thumbsup:

Tror detta var uppe på gamla forumet, men det är lite av en nyupptäckt för mig nu när jag tål mjölksocker bättre igen, så här kommer det en gång till.  :wave:

Häll mjölk (helst gammaldags - grrr!) eller grädde eller en blandning därav i en burk. Tillsätt en sked filmjölk och rör om lite. Täck över och låt stå i rumstemperatur i ungefär ett dygn. Det gör inget om det får stå längre heller. 1 1/2 dygn blir det ofta för mig.

Gör man på bara grädde blir det väldigt tjockt. Vill man ha tunnare blandar man i mjölk efter behag. Från början alltså.  :crazy: Sån där jättetjock sur grädde är mumsigt att röra ner örter, pepparrot, vitlök eller vad man nu gillar i och servera till maten. Den går även att använda i varma såser. Inte så dumt att slicka i sig som det är heller.  :lick:

God, fet fil får man om man tar sådär 1 del grädde på 4 delar mjölk, men don efter person!

Yoghurt ska vara lika lätt, men man tar då förstås en sked youghurt istället för fil. Det ska dock stå varmare, 30 °C nånting om jag minns rätt, så då måste man fixa ett litet värmeskåp.

Tips - mjölksyrabakterierna överlever frysen. Man kan frysa kuber i en islåda och förvara för senare bruk om man inte brukar ha fil hemma. När jag gjort så har det dock hänt enstaka gånger att kulturen varit död.

Linika:

Na när smetana dykt upp i butikerna kan man göra det med  :lol: nästa gån jag gör det ska jag täcka över den, det stod inte när jag letade efter hur man skulle göra. Vad tror ni är bäst att täcka över med? Blast eller kökshanduk?

hemul:

När jag syrar grädde så tar jag en tom majjoburk med lock, men skruvar inte åt locket. Jag tycker grädde syrad med fil är godare än smetanan.

Linika:

Vi har ingen fil hemma :(  jag får prova det med fil om vi har det någon gång :)

hemul:

Alltså jag har aldrig provat att syra med smetana. Jag menade den köpta. Det är inte så mycket syra i den tycker jag, lite tam.

Sidor: (1/3) > >>