Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:20:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Äppelkaka  (läst 10716 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« skrivet: 2008.05.21 - 09:27:52 »

En jättegod äppelkaka om ni kan tänka er lite honung....

5 - 8 äpplen (går lika bra med rabarber)
1/2 dl rapsolja
1 dl kokosflingor
1 dl finmalda cashewnötter (eller andra nötter, jag tog para- och valnötter)
1/2 dl finmalda hasselnötter
1/2 dl honung (knappt)
Kanel
Kardemumma (hoppade jag över.....)
 
Gör så här:
Skala och skiva äpplena. Lägg I ugnsfast form. Strö rikligt med kanel och kardemumma över äpplena. Mal cashew- + hasselnötter fint I en nötkvarn eller mixer. Blanda nötblandningen med kokos, honung och olja. Smula över äpplena. Ställ in I ugn 220 grader I ca 20 minuter.

Mmmmmmmm, jääääääätttegott!!!
Anki
Loggat
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2008.05.21 - 10:30:41 »

Åhhhh va´gott det verkar! :lick: Det här ska jag garanterat göra!
Loggat
MiaP
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 848


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.05.21 - 13:28:37 »

Kolhydrater enl Fineli

Äpplen 8.2 kh
Rabarber 5,5 kh

Äpplen stoppar fettbrasan enl Skaldeman, äter han 2 äpplen går han upp i vikt, har han sagt till mig.

 :pippi: :ignore:
Loggat

Mer smör i maten och vikten rasar
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.05.21 - 15:41:53 »

Men två äpplen på en gång är ju rätt mycket kolisar om man levat på 0 sådana under lång tid innan. Måttlighet är en dygd, vet du.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
anki
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 270


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.05.22 - 09:52:45 »

.........................Äpplen stoppar fettbrasan enl Skaldeman, äter han 2 äpplen går han upp i vikt, har han sagt till mig.

 :pippi: :ignore:

Det kan jag gott tro. Har själv lite svårt att låta bli äpplen, men jag ransonerar till max 1/dag. Men jag märkte att när jag började äta äpplen slutade viktnedgången.......... :sad:
Anki
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2010.02.22 - 18:33:17 »

Jag kidnappar det här ämnet. Det är väl bra att hålla äppelpaj/kaka recepten samlade kanske? Om det ogillas får väl lämplig kunnig kandidat flytta den till en egen tråd. (kommer från ett forum där policyn är att hålla nere antal nya trådar och försöka hålla ihop dem)

Jag hittade ett recept på den här sidan http://www.metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.11777769 som blev riktigt god.  :nod-yes:

Det jag märkte var att man ska se till att formen är stor, så att lagret med deg inte blir för tjockt. Det blir ganska "stadigt" annars, med tuggmotstånd. Vilket iofs inte skadar. Men kokossmaken slår igenom när man får en tugga med enbart deg i munnen.  :tongue_wag:

Jag tar och klipper in receptet också, om receptägarinnan skulle ta bort det från sin sida.

citat:

Äpplepaj ā la LCHF

Förra gången jag gjorde "smulpaj" så använde jag en blandning av mandelspån och kokosflingor - den har gången gjorde jag istället "mjöl" av  dessa två. Personligen gillade jag det bättre - även om det var lite kladdigare att hålla på med.

* 2 -3 äpplen
* 25 g smör
* 1 dl kokos
* 1 dl mandel/mandelspån
* 1 ägg
* kanel
* flytande honung

Mal kokos och mandel till mjöl i en mixer.
Lägg tunnskivade äpplen i en smord eldfast form. Strö över kanel och ringla flytande honung över - om du så vill.
Smält smöret, vispa i ägget, blanda med kokos- o. mandelmjölet till en grynig massa. Lägg det tunnt över äpplena - skjutsa in i ugnen i 200grader ca. 20 min tills täcket är gyllenbrunt och hårt. Lägg gärna över folie efter halva tiden - så att äpplena blir riktigt mjuka utan att "pajdegen" blir bränd.

Serverades med vispad grädde som smaksats med naturlig vaniljarom... Mycket gott!!!

slut citat:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2010.02.22 - 20:24:12 »

Citat
kommer från ett forum där policyn är att hålla nere antal nya trådar och försöka hålla ihop dem

  :lamo:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #7 skrivet: 2010.02.22 - 20:36:44 »

Sorla, äppelkaksreceptet ska jag testa till söndagsefterrätten. Du säger att det blir lite kladdigt när man mixar mandel och kokos. Jag undrar om man inte bara kan stö på mandeln på äpplena och sen hyvla över smöret med osthyvel och slippa kladda. :smile:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2010.02.25 - 14:57:30 »

Sorla, äppelkaksreceptet ska jag testa till söndagsefterrätten. Du säger att det blir lite kladdigt när man mixar mandel och kokos. Jag undrar om man inte bara kan stö på mandeln på äpplena och sen hyvla över smöret med osthyvel och slippa kladda. :smile:

 :blink: Njae, det var den ursprungliga receptskribenten, som jag lånade receptet av, som tyckte det blev kladdigt. Själv har jag inga problem med kladd. Det är gott att slicka av fingrarna efteråt.  :lick: Men visst kan man strö och hyvla. Jag kanske testar det nästa gång. Det borde inte bli så tjockt med "deg" då heller.  :thumbsup:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
guninadamiusa
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« Svara #9 skrivet: 2010.10.04 - 22:26:34 »

Glom bort applena ... anvand zucchini istallet. Skiva zucchini tjockt och lat koka (som applen) i te med appelsmak, lagg i litet kanel och kardemumma. Jag lovar att ingen kan kanna skillnaden om man inte talar om det!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2010.10.04 - 22:32:26 »

Glom bort applena ... anvand zucchini istallet. Skiva zucchini tjockt och lat koka (som applen) i te med appelsmak, lagg i litet kanel och kardemumma. Jag lovar att ingen kan kanna skillnaden om man inte talar om det!
Zucchini tar alltså smak av det mesta?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.10.04 - 23:31:51 »

Du har inga prickar! :surprised:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #12 skrivet: 2010.10.06 - 15:40:46 »

Spännande med zuccinin. Äppelte alltså.
Loggat

kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2010.10.07 - 19:40:18 »

låter lockande att prova med Zuccini-substitut!  :tongue:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544