Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 12:42:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bästa hemulbrödet  (läst 75572 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.05.19 - 23:00:36 »

Detta är mitt favvobröd som jag kommit på alldeles själv.  :banana: Starkt inspirerad av doktor K förstås.  :wave:

Nu ska jag gnälla!  Jag älskar detta bröd. Tyvärr har jag fått sluta äta det p.g.a. laktosintoleransen (som jag inte är så säker på är latorintolerans längre). Min mage vill inte bli bra, så jag utesluter allt nu för att se var det slutar.  :sadsad:

Brödet blir som sådana där tunna kakor man köper. Receptet fanns på gamla forumet under namnet Pizzabottnar/tunnbröd, men var för nytt för att vara med i backuppen.

OK, vi tar det för en del eventuellt negativa först. Det är baserat på ostmassa. Jag har försökt med både keso och kesella, men det blir ingen bra smet. Färskost typ feta skulle antagligen funka, men det tycker jag är för lyxigt. Så jag gör så att jag gör en större mängd ostmassa på en gång och fryser i lagoma portioner för att baka. Det är inte jobbigt och ostmassan är himmelsk att äta färsk med lite grädde. Grejen med det här brödet är att det inte smakar ost, utan känns som alldeles riktigt bröd, så jag tycker det är värt det lilla besväret. Man vet ju också vad man får. Finns inte ekokeso, nähej. :inlove:

En sån här sats räcker till 3 laddningar bröd och det blir lite över att äta som det är också. :tasty:.

Hemuliska brödkakor

  • 300 g äggvita
  • 4 stora äggulor
  • 250 ostmassa
  • 50-75 g vetemjöl
  • 1-2 msk ister/smält smör (Inte mer! För mycket fett gör att smeten faller ihop)
  • nypa salt
  • 3 tsk bakpulver

 




Mosa osten med en gaffel så den blir småsmulig. Tillsätt äggulorna. Arbeta med baksidan av en matsked så att det blir så slätt som möjligt. Obs att jag har väldigt stora ägg. Gulorna väger nog en 18 g styck. Har ni mindre ägg får ni ta flera. Massan ska bli som fin äggröra till utseendet och i konsistensen.

Vispa vitorna till hårt skum (tänk maräng) med en nypa salt. Blanda mjölet och bakpulvret och tillsätt det lite i taget. Vispa ner ostsmeten lite försiktigt. Tillsätt det avsvalnade fettet och vispa ner det med handvisp - det brukar gömma sig för elvispen och man ska inte vispa för mycket nu.

Smeta ut till tefatsstora, runda kakor på bakplåtspapper. Baksidan av en matsked funkar bäst. Man kan smeta ganska tunnt (det jäser upp lite) och det behöver inte bli alldeles jämnt. Inte så gott om det blir för tjockt heller. Man märker efter ett tag hur tunnt man törs smeta. Försök smeta innifrån och ut så att inte kanten blir så tunn. Den bränns lätt då. Grädda i 200-225 °C, c:a 10 min.

 

Man får vakta på dem. När de börjar ta färg går det fort! Lossa kakorna med en stekspade och trava dem på en tallrik att svalna övertäckta med en duk. De kan kännas stela och spröda när de kommer ur ugnen, men mjuknar under duken. Förvaras i en burk i kylen. Gärna med en bit bakpaper emellan kakorna om man har många i en hög. De kan vilja smälta ihop om det blir lite tyngd på. Går utmärkt att frysa. Med papper emellan så kan man plocka upp så många man vill ha ur fryspåsen.

Varianter: Gör stora, runda kakor och använd som pizzabottar. Smeta en stor fyrkant över hela plåten och sporra till lagoma bitar efter gräddningen. Det är jobbigare att forma de stora kakorna, men det blir färre plåtar att grädda.  :crazy:


De här kakorna är super att göra wraps av! De på bilden är lite små. Jag gör större nu så blir det lättare att hålla.   :clapping:

 


Kolhydraterna då? Pja, jag brukar använda 60 g mjöl. Sist fick jag 22 ganska stora kakor. Det blir precis 2 g kh per kaka. Inte mycket att bråka om. Jag räknar bara mjölet. Kolhydrater i ost och ägg vägrar jag befatta mig med.  :tongue:





Uppdataring 2010.01.21

Det har visat sig att den här smeten går att använda till lite allt möjligt. Det går utmärkt att göra betydligt tjockare kakor om man vill ha stadiga mackor. T.o.m. bullar och muffins har vi gjort på detta recept. Så experimentera på bara och berätta förstås om alla lyckade experiment! :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.05.20 - 08:17:59 »

TAck , ska testas någon gång när jag får mer tid  :crazy:
Men jag är en anig osäker om jag fixar vetemjöl ( glutenkänslig som jag är ) senaste försöket med finkrisp fungerade ju ( men jag blev väldigt sugen på mycket finkrisp ... kan jag tala om och var tvungen att sluta tvärt !)

Det vore underbart att ha lite varps och bröd att samla fettet till  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008.05.20 - 08:24:05 »

Jag trodde det var farligt att äta gluten om man inte tål det. Finns det grader av det också?

Har du testat att använda rismjöl? Ris saknar väl gluten. Det gör väl bovete också? Majsmjöl borde ju vara perfekt! Då blir det gult och fint också. :thumbsup:

Men använder du vete så måste det ju vara mindre mjöl i dessa kakor än i en finnkrisp. Vad blir det, typ 2 3/4 gram per kaka. 1/2 tsk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2008.05.21 - 09:14:12 »

glutenintolerans är väl en total intolerans och jag har testats ett par gånger om jag skulle ha det , men testerna visar inget.
Däremot intag av gluten orsakade blödningar och annat elände, så jag är överkänslig och det har visats lite här och där när jag har läst att så kan det vara. man är alltså inte glutenintolerant , men överkänslig :sad:.

Men för min del kan det vara så att när jag inte tar gluten och inte har käkat det i någon form över ett års tid kanske jag klarar av det i små mängder ...
Försiktig är jag i alla fall.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.05.21 - 15:39:08 »

Ja men då är det väl dumt att äta det! Till sånt här går det ju lika bra med andra mjöler.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #5 skrivet: 2008.05.25 - 22:27:41 »

Tack för receptet. Har bakat en liten sats med mitt mjöl som bara har 1 kh/100 g  :thumbsup: Inköpt på "Mindre socker.com"
Men det var lite pill med att göra ostmassan. Första försöket misslyckades totalt. :max-shock: Andra gången gick det bättre. Det här kommer jag att göra fler gånger.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008.05.26 - 07:50:30 »

Oj då. Tog du den för tidigt kanske? Det är nog bara frågan om att lära sig se när den är klar, tror jag.  :sad:

Funkade det med ersättningsmjölet då? Blev det mjukt och smakade bra?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #7 skrivet: 2008.05.26 - 15:48:37 »

Yes. Goda brödkakor blev det. 1,34kh/styck. har också prövat att lägga på ost, skinka o pizzakrydda. Körde det i mickron och åt till lunch . Helt OK
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2008.05.26 - 16:00:20 »

Vad bra!  :clapping:

Men hur lyckades du få nästan lika mycket kolisar som jag trots att du hade det där specialmjölet?  :wacko:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #9 skrivet: 2008.05.27 - 23:13:09 »

Jag tog 160 g äggvita (4st)
73 gäggula (4st)
50 g mjöl
1 msk smält smör
1 tsk bakpulver
150 g ostmassa som jag inte vet kh innehållet på, Man silar ju av vasslan som innehåller en del kh För att vara på den säkra sidan räknade jag med 5 kh på 150 g ostmassa
Totalt innehåll blev 672.42 Cal    47.18  P   43.79 F och 9.7 KH. Jag gjorde 7 bröd
Varje bröd innehåller då   96.6 CAL   6,74  P   6,26 F  1,35  Kh
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2008.05.27 - 23:37:30 »

Aha, då fattar jag. Tror inte du behöver ta i så mycket. Keso har ju 2,1 g och den har de ju hävt grädde i. Har uppgift på hemgjord i en bok, tror det var mindre än 1 g, men det beror ju på hur väl man låter den rinna av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #11 skrivet: 2008.05.28 - 18:45:05 »

Men om 1 dl gammeldagsmjölk innehåller 5 kh så innehåller hela litern 50. När vasslan runnit av så återstår ca 225 g ostmassa, menar du att det mesta av KH rinner ut i vasslan??? I så fall hur många kh kan vara rimligt att osten innehåller. Tyckte att 5 Kh var  troligt men det kanske är mindre.
Gjorde en jämförelse mellan 100 g Keso 4 %-ig och 100 g gammeldagsmjölk
Keso- 90 cal   12 protein     4 fett     2 kH
Mjölk   70 cal    3.3 p          4.2 f       5 Kh
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.05.28 - 19:04:32 »

Javisst, kolisarna är i vasslen. Det är därför hårdost i stort sett inte innehåller kolisar.

Den egna ostmassan måste ju innehålla MINDRE än keso eftersom keso också innehåller grädde som har mer kolisar än ostmassa. Som sagt, i den där boken står det <1 g.

Jag bryr mig inte om att räkna det, dels därför att jag inte äter så lite kolisar att det lilla spelar någon roll och dels för att jag för det mesta använder ostmassa som varit fryst. Då rinner det av ytterligare någon msk vassle från en sån där 250 g sats när man tinar den.  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #13 skrivet: 2008.05.28 - 19:16:05 »

Toppen ! Då ska jag frysa min ostmassa först nästa gång jag ska baka. TACK för det !!!!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2008.07.01 - 19:50:58 »

jag hade absolut inte " fått tid" men det blev dax ändå att göra hemul-bröd.

Det blev en rejäl kok först 5 liter gammeldags mjölk till ost, första gången i mitt liv :w00t:. Fungerade bra  och silades genom en sådan "tygbjöja" .
Vi smakade ost lite med jordgubbar och grädde men det mesta blev sedan till brödbak.

Som jag bakade ,hela osten ( 700g) och 22 ägg, det blev väl 5 plåtar, två hela plåtar och tre med rundingar.

Imorgon ska vi äta tacos så då ska det testas, men jag har redan smakat brödet med smör och den fick godtjänt, och det märkliga är att den inte smakar ost alls.
Jo, jag använde glutenfri  mjöl.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 ... 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544