Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.19 - 10:01:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Studie om träning för "äldre"  (läst 9011 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2020.12.14 - 08:39:15 »

Det här var intressant, tycker jag. Ingen skillnad i (procentuell) muskelökning mellan kvinnor och män. Inte heller hade tung träning bättre effekt än lätt - förutsatt att man tränande relativt frekvent.

Mätningarna av deltagarnas maxstyrka efter träningsperioden visade att forskarnas grundhypotes, att män ökar bättre än kvinnor, kom på skam. Både män och kvinnor förbättrade nämligen sin styrka lika bra. Männen ökade sin absoluta styrka mer, vilket inte är oväntat, men de procentuella ökningarna från utgångsläget var lika bra oavsett kön.

Forskarna träffade bättre med sin andra hypotes. Grupperna som tränade tre dagar per vecka uppvisade jämförbara ökningar av styrkan oavsett om de tränat lätt eller tungt. Skillnaderna grupperna emellan var marginella.

Allra bäst ökningar av styrkan bland deltagarna som tränade tre pass i veckan såg man faktiskt hos gruppen som tränade lågintensivt. Inte hos dem som tränade högintensivt med tunga vikter, vilket kanske känns lite förvånande. Skillnaderna var dock som sagt marginella.

Detsamma gällde dock inte gruppen som spenderade två dagar i veckan i gymmet. Där ökade de som tränade tungt bättre.

Alla grupperna ökade sin styrka. Det är alltså inte säkert att det automatiskt innebär bättre resultat för äldre män och kvinnor att träna tre gånger per vecka än två. Den grupp som utmärkte sig negativt, i synnerhet när det gäller underkroppsstyrkan, var den där deltagarna tränade lågintensivt två gånger i veckan. De ökade sämst, vilket troligen beror på att kombinationen av både lågintensiv träning och låg träningsfrekvens inte ger musklerna tillräcklig stimulans ofta nog för maximala ökningar.

Sammanfattningsvis visade resultaten att tre dagars lågintensiv träning per vecka är bättre än två dagars lågintensiv träning per vecka. Så var inte fallet när deltagarna ägnade sig åt högintensiv, tung träning. Då räckte det med två pass i veckan, och fler gav inte ge några extra ökningar.


https://www.styrkelabbet.se/aldrig-for-gammal-for-gymmet/?utm_source=nyhetsbrev
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2020.12.15 - 18:16:30 »

Så vilken kategori tillhör du??? 

Själv tränar jag mindre än någonsin pga foten  :cry:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2020.12.16 - 06:44:09 »

Just nu lätt och jätteofta. ~1 h stavgång nästan varje dag.

Funkar skitdåligt för vikten, men muksler får jag. Senaste upptäckten är att jag har påtagligt större biceps. Triceps märkte jag nästan på en gång. Det är där det känns medans det pågår också. Började faktiskt träna biceps extra med hantlar förra veckan, för att få balans liksom. Men jag mjukstartade med 2 kg och har kört kanske 3-4 gånger, så att bicepsen skulle bero på det tror jag inte.

Har jag berättat om det där med andningen? Rätt tidigt märkte jag att jag kunde ta mycket djupare andetag än tidigare. Du vet när man är trött och sträcker på sig och gäspar och drar ett djupt andetag. Det känns som jag kan dra in dubbelt så länge/mycket nästan. Min teori är ett det är nån slags muskulär effekt. Tror inte på ökad lungkapacitet.

Har inte cyklat mer än till affären på ett tag nu. Men det ska bli intressant att se om jag märker skillnad i långa uppförsbackar. Hade problem med andningen då, fick liksom inte in luft. Trodde det berodde på tjockishet och taskig andningsteknik, men kanske var magmusklerna så dåliga att det blev fjuttigt? Vet inte om det ens är en möjlig förklaring, men det är min hypotes.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.023 sekunder med 22 databasfrågor.