Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 03:02:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Corona  (läst 39628 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #45 skrivet: 2020.04.10 - 20:00:29 »

Förresten såg jag någon glimt av någon nyhetssändning. Staten börjar ställas till svars nu. Det finns tydligen en lagtext som säger att landstingen är skyldiga att tillse att det finns beredskapslager i händelse av en epedemi. Frågeställningen var om inte staten borde tillse att den lagen efterföljs.

Frågan man mig så är svaret YES!  :fork_off:

On a brighter note - det har nu gått 16 dagar sedan jag träffade den coronasmittade. On the safe side!  :jumplol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #46 skrivet: 2020.04.10 - 20:15:07 »

Kan du lästa DN? Jag tog erbjudandet om gratis prenumeration till 1:a maj.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/kanns-som-att-vi-var-pa-coronans-ground-zero-i-stockholm/

I korthet: Bögpar ska ha fest i villan i Stockholm då den äldre partnern fyller 60. 100 gäster är bjudna. Festen ska hållas samma dag som mello. Då hade vi fortfarande (officiellt) ingen samhällsspridning. Det ändrades redan dagen därpå. Men det kunde ju inte de veta då, så festen blev av. Värden kände på morgonen att något var på väg att bryta ut, men var inte sjuk än, så vad fan. Nån gäst var lite snufsig. Dans och kramar natten lång. 70 personer blev smittade.

Man får lite perspektiv. :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #47 skrivet: 2020.04.10 - 20:30:54 »

Nä men om du skulle bli sjuk och nån försöker ge dig klorokinin så kommer det funka bättre om du har bra med zink i kroppen  :look_down:

Finns det klorokininpushers? För på sjukhuset kommer man ju inte in om man inte är döende. Det är tydligen kriteriet nu. Jag vill gärna ha meds aningen tidigare.  :sneaktongue:

Gin och tonic kanske funkar lika bra?  :borracho:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #48 skrivet: 2020.04.12 - 08:30:59 »

Vad skrev du?

Olsens bok är bra förresten. Lär mig massor. Och läskig. Man antar att covid har ett reproduktionstal på 2.5. Det är ungefär som spanska sjukan i första vågen (var större i den senare vågorna).  :sneaktongue:
(Det andra står i boken. Det första hittade jag på nätet.)


Jag kommer ju inte ihåg vad jag skrev och dumt nog kopierade jag inte och sparade texten  :angry:
Men det var inte surt skrivet utan mer att jag var förvånad/beklämd över den nedlåtande attityden.

Jag har läst ungefär halva Olsens bok än så länge och den är väldigt intressant om än ngt läskig som sänglektyr. Inte fått några mardrömmar hittills.  :rolleyes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #49 skrivet: 2020.04.12 - 08:38:17 »

Förresten såg jag någon glimt av någon nyhetssändning. Staten börjar ställas till svars nu. Det finns tydligen en lagtext som säger att landstingen är skyldiga att tillse att det finns beredskapslager i händelse av en epedemi. Frågeställningen var om inte staten borde tillse att den lagen efterföljs.

Frågan man mig så är svaret YES!  :fork_off:

On a brighter note - det har nu gått 16 dagar sedan jag träffade den coronasmittade. On the safe side!  :jumplol:

Det jag tycker är skönt med den svenska modellen är att det inte blir så mycket tjafs nu om vems fel det är att det inte finns nog med skyddsutrustning. Men det kommer förstås att bli mycket sånt efteråt. Med rätta i de fall där ansvaret brustit hos vårdbolag och kommuner/landsting där de är skyldiga att se till att medarbetare har adekvat skyddsutrustning. Men sen kommer även det tråkiga tjafset inför nästa val. Moderaterna har väl gnytt lite men i stort sett är partierna rätt enade att man måste lösa krisen, men inför nästa val kommer det ju vara fullt krig om vem som gjort fel och inte. Och jag vill verkligen inte ha ett Amerika i miniatyr i Sverige där man kan säga vad som helst på TV bara för att vinna poäng! :puke1:

Skönt att du är frisk!  :flowers:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #50 skrivet: 2020.04.12 - 09:14:09 »

Jag kommer ju inte ihåg vad jag skrev och dumt nog kopierade jag inte och sparade texten  :angry:
Men det var inte surt skrivet utan mer att jag var förvånad/beklämd över den nedlåtande attityden.
:whistle:

Citat
Jag har läst ungefär halva Olsens bok än så länge och den är väldigt intressant om än ngt läskig som sänglektyr. Inte fått några mardrömmar hittills.  :rolleyes:

Också läst ungefär halva. Visst är den bra? Han lyckas ju var rolig mitt uppi alltihopa. På mig har den konstigt nog en lugnande effekt. Förr var det mycket vanligare med såna här populärvetenskapliga böcker skrivna av vetenskapsmän, inte självutnämnda experter. Hoppas det är på väg tillbaka.

Tappar bort mig ibland bland virusarna och grunnar över varför ett högpatogent virus inte samtidigt kan vara väldigt smittsamt. Kanske förklarades det nånstans och jag missade det. Eller menar han bara att folk dör så raskt att de inte hinner smitta så många? Fast jag fattade det verkligen som att det låg i virusets gener.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #51 skrivet: 2020.04.12 - 09:27:01 »

Det jag tycker är skönt med den svenska modellen är att det inte blir så mycket tjafs nu om vems fel det är att det inte finns nog med skyddsutrustning. Men det kommer förstås att bli mycket sånt efteråt. Med rätta i de fall där ansvaret brustit hos vårdbolag och kommuner/landsting där de är skyldiga att se till att medarbetare har adekvat skyddsutrustning. Men sen kommer även det tråkiga tjafset inför nästa val. Moderaterna har väl gnytt lite men i stort sett är partierna rätt enade att man måste lösa krisen, men inför nästa val kommer det ju vara fullt krig om vem som gjort fel och inte. Och jag vill verkligen inte ha ett Amerika i miniatyr i Sverige där man kan säga vad som helst på TV bara för att vinna poäng! :puke1:

Du har inte hängt med i nyheterna i helgen va? Man har redan börjat ställa regering till svars för frånvaron av beredskapslager.

Där tycker vi olika. Om jag, Gud förbjude, jobbade i vården, tror jag jag skulle vägra jobba utan tillräcklig skyddsutrustning. Tycker det är för jävligt att man utnyttjar människors goda vilja på detta sätt och utsätter dem för livsfara.

Tycker vi borde ha stängt gränserna pronto, testat alla svenskar som flög in från drabbade länder och satt dem i karantän. När sen samhällsspridning upptstod borde alla sammankomster av karaktären bio, teater, koncerter ha förbjudits. Mello - hallå! Förutom att vi sparat liv tror jag vi hade sparat pengar också och kunnat undvika total lockdown. Det tycker Björn Olsen också, så det måste vara rätt.  :bg:
Kraftiga åtgärder i början hade också signalerat allvaret i situation tydligt. Folk hade respekterad och iaktagit förhållningsreglerna bättre, tror jag. Nu sågs det ju närmast som ett skämt, men de lama direktiv som var.

Just sayin'...


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #52 skrivet: 2020.04.13 - 08:52:41 »

Men hittills har det väl varit tillräckligt med skyddsutrustning inom infektions- och intensivvården även om lagren fått fyllas på från dag till dag och personalen uttryckt en stor oro för att gå till jobbet och hamna i en situation där det inte finns tillräckligt? Däremot finns det väl inte alls samma typ av skyddsutrustning på äldreboenden tex.

Dessutom har inte intensivvårtsplatser varit slut ännu. Däremot är det en stor påfrestning för lungorna att ligga i respirator och många äldre klarar faktiskt inte av att bli lagda i respirator. i NY har 80% som lagts i respirator dött.

Men Olsen säger det ju väldigt bra - det är lätt att påstå sig ha haft en kristallkula när det egentligen är en backspegel man tittar i.  :whink:

Jag hoppas innerligt att den svenska modellen kommer att fungera men det kommer ju inte gå att jämföra förrän långt senare. Och kanske har Olsen rätt även här - det är skillnad beredskapen för Sverige har tills skillnad från de övriga länderna inte varit i krig på väldigt länge.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #53 skrivet: 2020.04.13 - 10:12:54 »

De håller ju på och slöjdar sina egna masker och visir på sjukhusen - då kan det väl rimligtvis inte finnas tillräckligt? Någonstans blev de ju informerade om att de skulle jobba i kortärmat fast smittskyddet säger långärmat. Det är brist på syrgas o.s.v.

Informationen skiljer ju väldigt mycket beroende på varifrån den kommer. Nu tas inte det där fältsjukhuset i bruk. Det behövs inte än, säger man. Läkare rasar och vill ta det i bruk genast. Tror mer på läkarna här.

Tror också vår dåliga beredskap beror på att vi inte haft krig, eller för den delen stora katastrofer av annan art, på väldigt länge. Ankdammsmentaliteten. Men vi har trots allt lagar som tydligt säger att vi ska ha beredskap för sånt här. Att man avvecklar lagren som är tänkta att behövas i händelse av krig är väl en sak, men detta?

Fast det vete fan. Kanske inte är jättetroligt att vi hamnar i krig, inte ett europeiskt krig ivf. Men man kan ju tänka sig en ekonomisk kollaps, kanske som följden av en pandemi t.o.m., när import-export inte längre fungerar. Och då har vi inte mat så det räcker inom landet.

Fatta! Vi kan bli tvungna att äta margarin!  :max-shock: :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #54 skrivet: 2020.04.13 - 10:23:31 »

Och, som jag sa tidigare, följsamheten till de lama "råden" i början var i princip noll, här ivf. Det var orsaken till att jag skaffade den där västen. Nu är det bättre, men fortfarande inte bra. Tror det hade varit den största vinsten med strängare förhållningssätt redan från start, att folk fattat allvaret.

Var och handlade igår. Blev trängd flera gånger trots väst. Inte i kön, men t.ex. ställde sig en person alldeles intill mig när vi skulle packa våra varor istället för att vänta tills jag fått ner mina 4 varor i kassen, vilket väl tog 15-20 sekunder. Nån annan sträckte sig framför mig vid en hylla o.s.v.

Blev själv åthutad två gånger i förrgår också. Bra! Det första var väl inte en uthutning, men visade att även jag glömmer ibland. Träffade ett äldre par när jag var ute och cyklade. De var intresserade av min cykel, för mannens del. Jag erbjöd honom att prova den. De ville inte och jag började truga lite, för det brukar bero på att de inte vill vara till besvär eller tror att de inte ska klara det. Då kröp det fram att det var p.g.a. smittrisken. Glömde totalt bort det när jag blev engagerad och det dessutom var en rätt vanlig situation för mig. Sen träffade jag en tjej med två hundar som jag hälsade på och vi blev stående och pratade på en rätt smal väg. Plötslig hör man "Kan ni vara vänliga att flytta er åt sidan! Man ska hålla 1 meters avstånd!". Sur tant med rollator tyckte inte det var säkert att passera oss. Det hade det varit om hon hållit åt sidan, men hon ville väl köra mitt på vägen som är ganska gropig i kanterna. Lyckades låta bli att informera henne om att 1 m nog inte är tillräckligt.  :whink:

Så lite tankeställare för mig som har en radikal inställning till detta. När nåt engagerar mig glömmer jag. Note to self.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #55 skrivet: 2020.04.13 - 15:52:01 »

Häromkring tycker jag det märktes på rätt omgående när jag cyklade genom stan så kändes det som att det var en helg och inte en vardag.

Och idag på presskonferensen pratade MSB om att det finns risk för vattenbrist och en viss risk för färskmatsbrist pga av dels sjukdom bland chaufförer men även logistikproblem för tex vattenreningsfilter. Sånt känns ju inte bra.  :sad: :worried:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #56 skrivet: 2020.04.13 - 21:49:41 »

Nä. Snart kommer vi att slåss om Becelpaketen.  :bg:

Nu märker man här att det är mindre folk på stan, det gjorde man inte i början. Det är också en märklig sak som jag undrar om vi någonsin får svar på, varför är Uppsala så märkligt förskonat trots närheten till Stockholm? Pendeln tutat och kör fortfarande och jag kan personligen intyga att följsamheten inte har varit extra god här.

Björn Olsen hade fel om vaxinet mot svinisen förresten. Har du hunnit dit? Han mer eller mindra garanterar att det är helt ofarligt. Boken är ju skriven precis i den svängen.

Första vågen av spanska sjukan var mildare än covid-19.  :eek:
Men vår idol tror inte covid kommer att mutera och bli mer aggressivt på samma sätt. Varför är lite oklart. Bra video iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=mg7hwbWg2go
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #57 skrivet: 2020.04.13 - 22:22:27 »

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!  :tongue:
https://www.youtube.com/watch?v=e2KvMKpYSjY
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #58 skrivet: 2020.04.14 - 10:46:53 »

"Sex procent av de tillfrisknade coronapatienterna saknade mätbara nivåer av antikroppar, enligt en studie i Kina.WHO uppmärksammade undersökningen på måndagen och uppgav att det inte är säkert att man blir immun mot covid-19"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWMkvA/sa-manga-tillfrisknade-patienter-saknade-antikroppar

De har lagt artikeln bakom betalvägg nu. :evil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #59 skrivet: 2020.04.14 - 12:44:10 »

Yes!  :fork_off:

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/

Kan du läsa den? Jag tog en sån där gratisprenumeration månaden ut, så jag vet inte om den är öppen för alla.

Men den kan ju bli!  :whink:



DN Debatt. ”Folkhälsomyndigheten har misslyckats - nu måste politikerna gripa in”

22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder.

I Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder, till skillnad från i våra grannländer. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val.


Den 7 till 9 april, de senaste tre helgfria dagarna, dog varje dag i Sverige 10,2 personer per miljon invånare i covid-19. I Italien var siffran 9,7. I Danmark var den 2,9, i Norge 2,0 och i Finland 0,9 (enligt data redovisade på Worldometer i söndags). I Sverige dör nu alltså mer än tio gånger så många människor av coronaviruset som i vårt grannland Finland. I Finland är alla kaféer och restauranger stängda. I Finland är alla skolor stängda (med undantag då särskilda behov av förskola och lågstadium föreligger). I Finland är folksamlingar på över tio personer förbjudna.

”Vi började också med rekommendationer”, säger Finlands president Sauli Niinistö. ”Men man kan inte rekommendera folk att de inte ska gå ut och äta om restaurangerna ändå håller öppet.” (DN, 12 april)

Norge, med fem gånger lägre dödssiffror per miljon invånare än Sverige, har inte haft lika strikta förhållningsregler som Finland, men ändå betydligt striktare än Sveriges. ”För Norge har det varit helt avgörande att få mer kontroll i den här fasen, att sätta in många åtgärder på ett tidigt stadium”, säger Camilla Stoltenberg, chef för Norges folkhälsoinstitut. ”Det har varit viktigt för att vinna tid, och förbereda sig på vad som kan komma, och få goda förutsättningar att hantera epidemin framgent.” (Aktuellt, 9 april)

Man vill gärna föreställa sig att även Sverige har haft en framåtblickande strategi, alldeles särskilt som vårt land hela tiden har haft ett annat sätt att möta smittspridningen än resten av världen. Man vill gärna föreställa sig att våra myndigheter förberett sig väl sedan epidemin bröt ut i Kina, och speciellt sedan det stod klart att problemet sannolikt skulle bli globalt.

Den 31 januari publicerades i den medicinska tidskriften The Lancet en prognos, utifrån kinesiska data, på hur situationen skulle utveckla sig globalt. Sammanfattningen löd: ”Stora städer med nära transportförbindelser till Kina kan också bli epicentra för utbrott, såvida inte väsentliga folkhälsoinsatser på både befolknings- och individnivå genomförs omedelbart … Beredskapsplaner och insatser för att begränsa spridningen bör världen över iordningställas för snabb implementering.”

Vid minst fyra tillfällen har man från Folkhälsomyndighetens sida hävdat att smittspridningen har planat ut eller kommer att avta. Det har den inte gjort.

Men så skedde inte i Sverige. En vecka senare, den 6 februari, sa Folkhälsomyndighetens generaldirektör, Johan Carlson: ”Coronaviruset kommer inte att spridas i svenska samhället under nuvarande omständigheter” (SvD, 6 februari).

I konsekvens med detta hände mycket lite under den följande månaden. Det skedde ingen större utbyggnad av testningsmöjligheterna. Det gjordes inga stora ansträngningar att bygga upp lagren av skyddsutrustning. Och det har fortsatt enligt samma linje. Vid minst fyra tillfällen har man från Folkhälsomyndighetens sida hävdat att smittspridningen har planat ut eller kommer att avta. Det har den inte gjort. Man rådde alla symptomfria hemvändare från de italienska alperna att leva som vanligt – trots att man visste att norra Italien drabbats hårt. Man vägrar fortfarande att acceptera att smittspridning från symptomfria på ett väsentligt sätt har bidragit till dödligheten bland äldre. Och man är obenägen att ändra sina rekommendationer ens när Sveriges kurvor radikalt börjar skilja sig från grannländernas.

Om det funnits en genomarbetad, väl fungerande strategi för det svenska smittskyddsarbetet med covid-19 skulle knappast Sverige i dag ha lika stora dödstal som Italien, och tio gånger högre än Finlands. Om det funnits en utarbetad, väl fungerande strategi skulle inte hälften av Stockholms äldreboenden ha drabbats av epidemin – och i vissa fall över tjugo procent av vårdpersonalen vara antikroppspositiv.

Det finns de som säger att vi alla ändå, förr eller senare, kommer att bli sjuka. Att de länder – det vill säga alla – som har striktare restriktioner än Sverige bara skjuter problemet framför sig. Att det är lika bra att ta tjuren vid hornen.

Men detta synsätt bortser från två basala fakta:

1 Vi har med nuvarande förhållningssätt inte lyckats skydda våra gamla – därför att skyddsutrustning inte fanns tillgänglig när epidemin bröt ut, och därför att man bortsåg från symptomfri smittöverföring från en personal som lever ute i samhället.

2 Det pågår för närvarande tusentals vetenskapliga studier över olika behandlingsmetoder vid covid-19. Behandlingsmetoder som antingen omfattar antivirala medel eller bygger på tekniker att hämma de förödande effekterna av infektionen. Dessa studier kommer att redovisas under de närmaste veckorna och månaderna. Det finns möjligheter att vi kommer att kunna få ner dödligheten långt innan vi har ett vaccin. Detta är kanske den viktigaste anledningen att försöka skjuta problemet framför sig så långt det bara går. Att göra allt för att flacka av kurvan.

Men i Sverige stiger dödstalen mot Italiens höjder. Till skillnad från i våra grannländer.

Här råder det också krig i familjer, där många vill hålla sina barn hemma, men myndigheterna säger att de måste gå i skolan. Där vissa tonåringar lever i karantän, medan andra har grillfester och går på kaféer.

”Här är det politikerna som har tagit besluten”, säger Camilla Stoltenberg, vid Norges folkhälsoinstitut. ”Det är beslut som angår hela samhället, så för att de ska få legitimitet och genomslag måste man först och främst grunda dem i tillit och engagemang från hela befolkningen.”

Denna tillit finns inte i Sverige. Här råder det i media krig om hur man bör hantera krisen. Ett krig som är helt förklarligt, med tanke på hur våra siffror ser ut.

Här råder det också krig i familjer, där många vill hålla sina barn hemma, men myndigheterna säger att de måste gå i skolan. Där vissa tonåringar lever i karantän, medan andra har grillfester och går på kaféer.

Hur ska man kunna vinna kampen mot coronaviruset under dessa premisser? Hur ska man kunna vinna kampen, när tilliten inte finns? Hur ska man kunna vinna kampen, när dödssiffrorna bara pekar uppåt, och de som har kontrollen insisterar på att kurvan egentligen planar av? Hur ska man kunna vinna kampen, om de folkvalda gömmer sig bakom tjänstemän, som helt håller i taktpinnen? Tjänstemän, som hittills inte visat prov på någon talang att vare sig förutspå eller begränsa den utveckling vi nu lever med.

Förhållningssättet måste ändras radikalt och snabbt. Eftersom symptomfria sprider viruset måste man se till att öka den sociala distanseringen. Stäng skolor och restauranger på samma sätt som man gör i Finland. Samtliga som arbetar med äldre måste bära adekvat skyddsutrustning. Inför masstestning av smittsamhet på all vårdande personal och testa för antikroppar mot sars-covid-2 så att konstaterat immun personal kan återgå till arbete. Kräv karantän av hela familjen om en medlem är sjuk eller testar positiv för virus. Inpränta i samhället att vem som helst kan vara smittsam.

”Jag var aktiv och varnade”, säger Finlands president Niinistö. ”Hur hade man tänkt om jag hade varit tyst hela tiden? Jag är ju president.”

Så måste ske också i Sverige. De folkvalda, de som har det övergripande ansvaret, måste gripa in, det finns inget annat val.

Marcus Carlsson, docent, Matematikcentrum, Lunds universitet
Lena Einhorn, med dr i virologi
Stefan Einhorn, professor i molekylär onkologi, Karolinska institutet
Fredrik Elgh, professor i virologi, Umeå universitet
Jonas Frisén, professor i stamcellsforskning, Karolinska institutet
Åke Gustafsson, klinisk virolog, tidigare chef för mikrobiologi och vårdhygien, Region Gävleborg och Region Uppsala
Claudia Hanson, associate professor, Global public health, Karolinska institutet
Stefan Hanson, infektionsläkare, fil dr i internationell hälsa
Olle Isaksson, professor emeritus i endokrinologi, Sahlgrenska akademin
Anders Jansson, överläkare i klinisk fysiologi, Danderyds sjukhus
Carina King, infektionsepidemiolog, Global public health, Karolinska institutet
Bo Lundbäck, senior professor i lungsjukdomarnas kliniska epidemiologi, Göteborgs Universitet
Åke Lundkvist, professor i virologi, Uppsala universitet
Jan Lötvall, professor i klinisk allergologi, Göteborgs universitet
Marie Marklund, med dr, lektor i ortodonti och odontologi, Umeå universitet
Stefan Marklund, professor i medicinsk biovetenskap, Umeå universitet
Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar, Uppsala universitet
Joacim Rocklöv, professor i epidemiologi, Umeå universitet
Thomas Sandström, professor i folkhälsa och klinisk medicin, Umeå universitet
Cecilia Söderberg-Nauclér, professor i cellulär och molekylär immunologi, Karolinska institutet
Anders Vahlne, professor emeritus i klinisk virologi, Karolinska institutet
Anders Wahlin, professor emeritus i hematologi, Umeå universitet











Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544