Bättre att vara fet än att banta - Fredrik Nyström

Sidor: (1/7) > >>

hemul:

Eftersom vi är så aktiva nu så...

Övervikt och fetma ökar risken för flera allvarliga sjukdomar, men att banta när du är medelålders eller äldre kan faktiskt vara farligt.

Det här kallas ”fetmaparadoxen” – den är känd sedan länge och bekräftades nyligen igen i en stor studie.

– Blir man fet i medelåldern är det bättre att fortsätta vara det än att banta och gå ner mycket i vikt, säger professorn och överläkaren Fredrik Nyström.

https://www.expressen.se/premium/halsa/ny-studie-viktnedgang-kan-oka-risken-for-att-do-i-fortid-/

Tyvärr är artikeln låst.  :fork_off:

Subcalva:

Fan också!  :cry:

Men eftersom det blir lättare med åren direkt kanske det är bra...  :bang_head:

hemul:

Inte lättare menar du? Nä. Men men det går ju trots allt och man vill ju inte vara fet. Det är ju handikappande i sig.

Hade inte du heller hört om det förut? Verkar vara ett välkänt begrepp. Man hittar massor om man googlar. Men vad det egentligen innebär är oklart, mycket olika tolkningar. Finns mycket kritik mot studierna som ligger bakom också.

Subcalva:

Nä jag hade inte hört det förut. Gudiol brukar ha koll på sånt där och jag lyssnar alltid på podden Tyngre Träningsrubriker där de brukar ta upp sånt där så det kommer säkert.

Men kanske är det så att om man bantar tappar man muskler och det kanske är en större risk som medelålders/äldre.
Om man killgissar  :smile:
Tar de upp det i podden ska jag rapportera

hemul:

Fast det verkar ju inte vara något nytt direkt.

Sidor: (1/7) > >>