Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:27:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Agnes Wold dissar tarmfloran  (läst 21746 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2019.09.06 - 00:38:52 »

Och mycket annat.  :tongue:

Fråga doktorn.
https://www.svtplay.se/video/23494630/fraga-doktorn/fraga-doktorn-sasong-24-agnes-wold-myter-om-mat?start=auto
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2019.09.06 - 14:11:59 »

Jag har sett henne dissa klimakterieproblem också och sagt att det är ju bara att dricka ett glas kallt vatten...  :pippi:

Kan ju bara säga lyllos henne som haft det så lätt. Jag har också haft det förhållandevis lätt men jag tror inte det är nyttigt att dricka 25-30 glas vatten per dag som en kollega till mig skulle behöva göra.

Men nu måste jag kolla på programmet innan jag kommer med mer åsikter  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2019.09.06 - 16:16:58 »

Ja, hon är märklig. Jag var stor fantast förut. Hon har ju onekligen en befriande inställning och en väldigt vinnande framtoning. Men sen hörde/läste jag några uttalanden som jag tyckte var väldigt märkliga. Har tyvärr glömt vad det gällde den gången.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2019.09.09 - 07:26:55 »

Vet du förresten nåt som är supermärkligt, apropå tarmfloran. Jag tålde ju inte potatismjölet och åt länge en pyttedos, 1 krm. Men torrsprickorna i handflatorna försvann i princip på en gång och fötterna blev finare också, trots den pyttiga mängden. Efter lååång tid tordes jag sakta öka till 1 tsk som jag ätit rätt länge nu. Men sprickorna kom tillbaka efter en tid, trots att det var sommar.

Eftersom magen inte verkar reagera alls nu och inte gjort det på länge, började jag undra varför jag tar så lite. Sagt och gjort, ökade till 1½ tsk och efter ett par dar till 1¾. Ikväll var jag ute och cyklade över 5 timmar. Pja, cyklade bortåt 3 och pratade skit med folk jag träffade resten av tiden, men var utomhus ivf. Det var kallt, frös om händerna men jag orkade inte ta på mig handskar, blir så jobbigt med mobben. Sånt är som att beställa ännu torrare hud ju, så när jag kom in skulle jag syna mina sprickor och smörja lite. Lo and behold - de var nästan helt borta igen. Det är högst en vecka sedan jag ökade på potätmjölet.

Du som är så insatt, kan du förklara detta? Varför försvann effekten för att sedan komma tillbaka när jag ökade dosen? Och betyder detta att jag måste öka och öka tills jag inte äter annat än potatismjöl?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2019.09.09 - 19:06:22 »

Nja jättesvårgissat faktiskt. Men om snillen ska spankulera kanske den första dosen gjorde att kroppen fick mer butyrat än vanligt och kunde pytsa ut den till torrsprickorna. Sen förändrades något och den gick åt till annat. Kanske du fick fler bakterier i tarmen som äter butyrat. Och när du sen ökar dosen igen så blir det lite över igen.

FTA menar ju att 4 msk är nån slags övre gräns där ingen sett några ökande positiva effekter. Och det behöver ju inte vara potatismjöl, det är ju den resistenta stärkelsen som "da shit". Finns ju även i bönor - och i bröd!  :tongue: :lulz:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2019.09.09 - 19:18:30 »

Men nu måste jag kolla på programmet innan jag kommer med mer åsikter  :nod-yes:

Jag kollade programmet men har nästan redan glömt vad hon sa!  :bang_head:

Men en av hennes invändningar var att man inte kan ändra sin tarmflora med hjälp av maten.
Och det är väl både sant och inte sant. Tarmfloran förändras hela tiden beroende på vad vi äter och vad vi får på oss och i oss. Problemet är (kanske) att vi lever i en så enformig bakterieflora att det är svårt att få till en beständig förändring. Vissa av bakterierna vi haft tidigare finns knappt kvar i västvärlden.

En annan invändning var att vi inte vet vad en bra tarmflora är och det är också sant.
När man tittat på Hadza och andra naturfolk så har man sett att de har en del av de bakterier som man tidigare kopplat till sjukdomar hos oss men de har likväl inte de sjukdomar vi har.

Som Agnes uttalar sig är det lätt att dra slutsatsen att man inte behöver bry sig.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2019.09.10 - 04:15:54 »

Kan bakterierna käka smörsyra?  :eek:

Jag fattade det precis så, att hon menade att man inte kan förändra tarmfloran alls. Det låter ju knäppigt. Dels måste det ju vara möjligt att tillföra nya bakteriestammar (bajstransfusioner! - eller man råkar få i sig dem på nåt sätt). Sen måste ju sammansättningen definitivt gå att påverka. Man har jättelite av bakterie X och börjar äta mycket mat som gynnar bakterie X. Då borde ju andelen bakterie X öka.

Aproå tarmfloran hörde jag nåt riktigt deprimerande igår. Lyssnade på Söndagsintervjun med bergsbestigaren och äventyraren Fredik Sträng. Han har gjort fyra försök på K2, samtliga har fått avbrytas. Senaste gången för att han drabbades av en resistent bakterie. Kissade blod, bajsade på sig och förlorade 12 kg muskler (under nedfärden?), var nära att dö. Han har beslutat sig för att sluta bestiga de riktigt höga topparna. Varför? Jo, de är så skitiga! Enligt honom går man vid K2 i en stank av urin och avföring. Det är tydligen kö till toppen och folk skiter var som helst och tar inte reda på efter sig. Har hört att det är rätt illa på delar av Kungsledan och såna ställen, men K2! Man har ju trott att det är jungfrueligt där. Fy fan för människan!  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2019.09.10 - 06:48:41 »

Kan bakterierna käka smörsyra?  :eek:

Jepp, vissa äter smörsyra och vissa producerar den bara - tror jag. Inte insatt i detaljerna  :laugh:

Jag hörde att det börjar bli ett liknande problem på Kebnekaise att man funderar på att sätta upp bajamajor.
Inte seriöst för det skulle störa upplevelsen en del men nåt behövdes göras.
Andelen människor som går upp på Kebnekaise har tydligen ökat massor
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2019.09.10 - 07:22:37 »

Man kan väl ha med sig en fuckin' planteringsspade! Det där var ett problem i skärgården redan på min tid, alltså mer än 30 år sedan. Vissa populära småholmar var fullständigt täckta av bajs. Så jäkla äckligt. Särskilt om man har hund. Min hund åt inte, men det kan fastna mycket i en hundpäls om den råkar kliva i eller sätta sig på skiten. Inte lätt att bada en stor hund på en liten båt heller. :puke1:

STF som håller i de flesta fjällstationer och stugor har ju blivit helt galna. Det byggs lyxiga restauranger och dubbelrum. Slut på sovsalar och självhushåll kommer i skymundan. Allt görs mer och mer tillgänligt. Är visst inte helt ovanligt att anlända per helikopter.

Det händer ju här också. Hade ett favoritställe i en skog strax utanför stan dit jag brukade åka och spana på fåglar förr. En liten kontgjord sjö, s.k. viltvatten. Det var en smal och slingrig stig genom skogen dit. Hittade ett vindfälle i vattenbrynet där man kunde sitta och kika, dold av buskarna. Kändes som att vara mitt ute i vildmarken. Och dold var jag. Fåglar, och en gång t.o.m. en älg, kom riktigt nära.

Var en av de första platser jag besökte igen när jag började cykla för 7 år sedan. P-plats. OK. Stigen har breddads och planats till och det finns bänkar med jämna rum. Rullstolsanpassning. Är väl OK, men om man sitter i rullstol behöver man väl inte bänkarna? Sen när man kommer fram... en stor plattform har byggts på en kulle ovanför sjön. Det får rum flera grillplatser, flera rastbord, vedförråd och ett tvåsitsigt dass! På ett anslag skryter man om hur fint kommunen har fixat det för fågel- och djurlivet. Kan inte se att någonting alls har gjorts för det syftet, sjön är nästan igenväxt. Grillning och öldrickning lär väl inte vara så uppskattat av älgar och hägrar? Vildmarkskänslan är helt borta.

Tycker det finns gränser för vad som ska göras för att fler ska kunna komma ut. I exemplet ovan går nog gränsen vid att fixa till stigen för mig. Pölen finns ju där som vattenhål för fåglar och vilt, inte som badplats åt stadsbor.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2019.09.10 - 07:35:02 »

Jag har förresten beställt en påse MSM. Hade bestämt mig att inte börja med fler tillskott, men råkade läsa en gammal tråd där folk blivit av med torr hud, håravfall och spröda naglar. Alla problem jag har. Och det ska ju vara ofarligt i alla fall.

Men nu blir det problem att veta om det är effekt av RS eller svavel om jag märker några förbättringar. Kanske ska vänta med svavlet tills jag ökat potätmjölet, vilket jag ska. :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #10 skrivet: 2019.09.10 - 22:19:16 »

Jag har förresten beställt en påse MSM. Hade bestämt mig att inte börja med fler tillskott, men råkade läsa en gammal tråd där folk blivit av med torr hud, håravfall och spröda naglar. Alla problem jag har. Och det ska ju vara ofarligt i alla fall.

Men nu blir det problem att veta om det är effekt av RS eller svavel om jag märker några förbättringar. Kanske ska vänta med svavlet tills jag ökat potätmjölet, vilket jag ska. :sneaktongue:

Jag köpte för länge sen men pallade inte smaken så jag hann inte ta länge nog för att se några förbättringar.
Tror faktiskt det var hon som gått över till VV som rekommenderade på KiF.
Du får fråga om hon fortfarande tar det  :laugh:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2019.09.13 - 14:27:58 »

Jag ökade direkt till 1 msk eftersom magen inte verkar protestera längre. Nu, efter två dagar, är sprickorna helt borta. Eller protestera och protestera, sedan jag började öka har magen varit lite åt andra hållet. Har gått på toa varje dag, men med visst, ahem, besvär.

Begriper ingenting. :huh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2019.09.13 - 16:37:52 »

Ökat på potatismjölet eller MSM?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2019.09.13 - 18:28:43 »

Potmjölet. MSM har jag inte fått än och kommer inte att börja med det förrän jag ökat färdigt på potmjölet.

Jag fick ju hålla på och mesa med 1 krm i början för att jag blev lös i magen. Nu tycks det ha rakt motsatt verkan. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2019.10.22 - 20:05:24 »

Kan ju tala om att jag äter 2 msk potatismjöl nu. När jag jättelänge ätit hur lite det nu var - 1 tsk, ½ tsk? - visade sig att jag kunde öka snabbt utan att bli dålig i magen. Sprickorna i händerna är nästan borta, men annars kan jag inte påstå att jag märker något.

Däremot *tror* jag att jag *kanske* har fått oanade effekter av MSM. Jag har lättare att hålla dygnsrytmen och är inte så groggy och i princip värdelös som jag brukar vara första 1-2 timmarna efter att jag vaknat. Jag hittar absolut ingenting om detta på nätet. Bara omsömnlöshet som biverkning. Inget om förbättrad sömn, så jag vet verkligen inte. Men några andra förändringar har jag inte gjort.

Detta var innan stressituationen uppstod. Nu är det väl lite si och så igen, ivf vad gäller att somna och vakna i anständig tid. Men det var en väldigt markant skillnad och jag är fortfarande inte så groggy när jag vaknar.

Är inte uppe i full dos än heller. Har ökat väldigt försiktig. 3 krm nu.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544