Jo, men det är nog fultabellen jag försöker. Men programmering är visst inte min grej.
| Kolumn 1 | Kolumn 2 | Kolumn 3 |
Rad 1 | A | B | C |
Rad 2 | D | E | E |
Eller kanske det är det. Jag kom på det! Men det gäller att ha tungan rätt i mun.
Det som kan vara lite svårt i början, tyckte ivf jag om jag minns rätt, är att tabeller är tvådimensionella men man skriver ju i en dimension så att säga. Man måste liksom flytta på det i huvudet, som när man alltid har norr uppåt på kartan och måste vrida kartbilden i huvudet efter verkligheten, nåt som ju går galant efter ett tag. Så är det med det här också. Nåt som kan underlätta är att du kan layouta själva "koden" (fult ord) som du vill. Mellanslag och radbrytningar (s.k. whitespace) mellan tabelltaggarna spelar ingen roll. Man får ofta sin egen stil och den behöver inte se ut som jag skriver det.
<tr>
<td>...</td>
<td>...</td>
</tr>
<tr>
<td>...</td><td>...</td>
</tr>
<tr><td>...</td><td>...</td></tr>
<tr>
<td>
...
</td>
<td>
...
</td>
</tr>
Same shit.
Whitespace på textnivå syns däremot men bara som ett enda mellanslag, oavsett hur många mellanslag, radbrytningar eller tabbar det är i koden. Med textnivå menar jag inte bara text, utan allt som inte skapar "block". P är ett block, blir liksom en radbrydning före och efter. Och om du ger P en backgrundsfärg t.ex. ser du att den spänner över hela sidan, eller ivf all tillgänglig bredd. T.ex. IMG (bild) är text level och bilden liksom står på raden som ett ord och tar inte upp några extra vidd.
Kommer att se likadant ut som detta.
Vill du hålla ordning på vad du gör kan du lägga in kommentarer. De ignoreras alltså och syns inte på sidan.
Du kan också kommentera ut stycken av HTML-koden. För att testa nåt eller du kanske har nåt som bara ska synas ibland och då är det enklara att det ligger där hela tiden och man behöver bara ta bort själva kommentaren när det ska användas.
<!--
<p>
Stor månadsrea på hemstickade äggvärmare!</p>
-->
Vilket påminner mig om en avvikelse från det där jag sa om whitespace på textnivå. Whitespace direkt före och efter en tagg syns inte, bara när det förekommer i innehållet liksom.
Så, nu kan du nästan allt. Bara att sätta igång.