Hur gör man skivbar leverpastej?

Sidor: (1/7) > >>

hemul:

Har helt plötsligt blivit besatt av det och skulle vilja göra egen. Helt omöjligt att googla. Har ivf fått fram att den är kokt, inte ugnsbakad. Ett annat namn är helt enkelt kokt leverpastej.

Nån som har ett recept eller kan titta i en nån gammal kokbok om det står där? Har en från femtitalet, men icke.

hemul:

Men satan perkele! Börja gräva i era kulinariska bibliotek ögonaböj! Fråga mamma och farmor och gammelmormor! Det hastar.  :fork_off:

berittis:

Jag har två recept på leverpastej i mormors kokbok från 1924. Men om de är skivbara vet jag inte, det står inte. Finns även recept i Vår Kokbok. På bilden är den skivad. Vilket recept vill du att jag ska skriva in? Det från Vår Kokbok eller från mormors kokbok. Det ena är med vetemjöl i, det andra är det rågmjöl, vetemjöl och grädde i.












hemul:

Alla!  :clapping:

Den på bilden, ser den ut som sån skivbar pastej man köper, hård liksom? För man kan ju skiva bakad pastej också. Gör de pastejerna i ugnen eller kokar de dem i en burk?

Lägg in recepten hur som. Alltid kul med gamla recept.  :flowers:

berittis:

rSvårt att säga om den är hård, ser kanske lite porös ut men skivad är den iaf.
Den här är från Vår Kokbok: Ugn 200 grader. Tillagningstid 1½-2 timmar.
400 g ungnöts-eller svinlever, 200 g magert fläskkött, 1 gul lök, 1 syrligt äpple, 125 g smör, 1½ dl mjölk, 8-10 anjovisfileér, 1 tsk salt,1-2 krm peppar, ½ tsk ingefära, 1 tsk mejram, 3/4 dl vetemjöl, 2 ägg. Gör så här: Koka upp 1½-2 liter vatten i en rymlig gryta. Tag bort hinnor och blodkärl på levern. Skär lever och fläskkött i mindre bitar. Tag grytan från värmen. Lägg i lever och kött och låt stå under lock 10-15 min. Häll sedan av vattnet. Skala löken och skär den i bitar. Dela äpplet, tag bort kärnhuset. Hetta upp margarin och mjölk. Om du använder matberedare: Använd stålkniven. Lägg i allt utom mjölk och fett och finfördela alltsammans. Späd med den heta mjölkblandningen medan maskinen blandar och kör till smeten är helt slät. Om du använder mindre mixer: Gör som ovan men blanda bara ½ sats i taget. Häll smeten i väl smorda formar. Ställ dem i en långpanna, täck dem med aluminiumfolie, och sätt in pannan i nedre delen av ugnen. Häll kokhett vatten vid sidan av formarna. Grädda i vattenbadet, små formar i ca 45 min, stor i drygt 1 timme. Tag upp formarna ur vattenbadet och låt pastejerna svalna innan de stjälps upp.
Pastejerna kan frysas ogräddad i sin form och sedan gräddas efter upptining. Den kan också frysas gräddad men blir då något grynig i konsistensen. B1-2 bör inte lagras i mer 1-2 mån.

Sidor: (1/7) > >>