Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:17:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Men gro då!!!  (läst 7406 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« skrivet: 2016.09.08 - 11:43:22 »

Första gången jag skulle försöka grodda ärtor prvade jag att lägga dem i en burk och skölja varje dag. De möglade och blev en äcklig geggamoja.

Nu har jag provat att ha dem mer öppet. I vatten över natten och sedan har jag bara sköljt dem en gång om dagen. Några av ärtorna börjar skicka ut en grodsvans. Men flera börjar se skumma ut och resten händer absolut ingenting med. Hur gör man!?!?  :mad_viking:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.09.08 - 12:16:16 »

Mina möglade när jag följde idalindas instruktioner. Vilka jag har glömt det mesta av men de skulle odlas mörkt, på papper bara. Efter blötläggning förstås.

Nu går det bra (har nån tråd om det). Nu blötlägger jag ett dygn eller så och planterar dem sen i jord. LITE jord. Bäst blir det om man strör ett tunnt lager jord i botten och sen strör på mer jord ovanpå så det nästan täcker. Gör inget om det sticker upp halva ärtor. Jorden binder fukt så man slipper spraya dem konstant, men ofta blir det ändå.

Använder såna där köttråg i tunn hårdplast.

Fast jag gör ju ärtskott. Och du vill göra groddar. Eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2016.09.09 - 10:34:53 »

Jag vill grodda på gula ärtor. Nu börjar det komma svansar på fler och fler. Det har ju för skjutton tagit en massa dagar! Men då kanske det är dags att plantera ner dem i lite jord då. Varför ska det bara vara pyttelite jord? Och vad händer om man låter dem växa mer än bara som skott? Blir de oätliga då?

Jag skulle vilja odla massor med bladgrönt hemma. Det blir så dyrt att köpa. Och utesäsongen är ju över.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.09.09 - 11:26:33 »

Men alltså, ska du grodda eller "skotta" (spira, tror jag det heter)?

Tror det är olika hur höga folk låter dem bli. Man behöver ingen jord alls, men lite jord håller ju kvar fukten. Kan väl plantera dem en och en i blomkrukor om du vill. Men det kommer att ta en ruskig plats.  :biggrin1:
Men ska du grodda, äta själva grodden och inte det gröna, ska du nog göra som du gjort hittills.

Om du ska "spira", tänk på att hälla ut dem tätt. Tog mig ett par omgångar att fatta. De kan nästan ligga på varandra, inte dubbla lager kanske, men nästintill. Skotten är nämligen ruskigt odryga, så det går åt rätt mycket varja gång man skördar
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2016.09.09 - 16:05:34 »

Jag fattar inte skillnaden på att skotta och spira. Jag hade tänkt äta det gröna som kommer, men jag inser att det kommer ta en hiskelig plats om jag ska ha så jag kan käka en handfull varje dag. Jag behöver nog odla lite annat bladgrönt också.

Tror du det skulle gå att odla sallad, typ ruccola, basilika, spenat, romansallat osv hemma på vintern?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.09.09 - 19:20:50 »

Då ska du spira. :nod-yes: Du ska alltså skörda en liten miniplanta. När man groddar äter men ju grodden, rotanlaget eller vad det ska kallas. Utvecklingen av själva plantan hindras väl när det får stå mörkt.

För mig funkade alltså detta med lite jord bäst. Man kan skörda 2-3 ggr på samma sådd, men tredje gånger blir tillväxten klen för mig, så jag slänger efter två skördar. Och man behöver utrymme. En sån där mellanstor köttbricka som jag har glufsar man lätt i sig en en sittning. Så packa ärtorna tätt! Inget radavstånd här inte.

Har funderat på om man skulle kunna odla sallad, rädisor och sånt där under vanliga starka lampor kanske, men jag vet inte om jag orkar prova.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2016.09.11 - 14:34:45 »

Nu har jag lagt dem i jord. De ligger nästan ovanpå. Och det ser ut som att de sakta tar sig. Jag har ett gammalt såhus. Det är i princip som en såbricka, fast med en plasthuv över. Jag måste nog ha det pga katterna. Vill ju inte att de får för sig att man kan använda den som toalett. Det kommer bli alldeles för lite, så jag ska genast lägga fler ärtor i blöt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.09.11 - 17:20:49 »

Det är bra. Man ska täcka medan de gror. När de börjar spira är det inte så bra. Man måste spraya på vatten ofta. Är ju inte så mycket jord som håller fukten. Finns massor med sajter om tips och så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544