Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 13:25:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frysa päron? Brådskande!  (läst 10542 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.09.01 - 22:07:21 »

Men hittar överallt tips om att man kan frysa in päron och äpplen som fått koka en stund i sockerlag.
http://www.hungrig.nu/?p=13576

Och ibland påstås det t.o.m. att man kan frysa in bitar av rå frukt, men jag är lite tvesam till det.
http://www.odla.nu/inspiration/ta-tillvara-sommarens-skord

Frågan är om man kan frysa in förvällda päronhalvor UTAN socker? Har sockret någon väsentlig funktion här? Nån som vet? Mynlis?  :flirting:

Jag förväntar mig en större mängd päron i morrn och de förstörs så fort så jag hinner inte experimentara. Ska torka en del för idalinda hade faktiskt rätt i att det är urgott, men jag fördrar mina på fil. De blir ruskigt söta nämligen. Men jag skulle vilja prova att spara dem på annat sätt också. När man torkar försvinner ju mycket vitaminer också och det är ju tråkigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.09.02 - 05:00:15 »

sockret behöves av samma anledning att man kan göra sorbet, utan sockret blir det inget kvar av frukten typ. vet inte hur jag ska förklara.

tror inte det blir så aptitligt utan socker men om du tänker använda bitarna i något går det säkert!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2016.09.02 - 11:23:11 »

Aj då. Frågade på KiF också och där var det någon som brukade koka i vatten och sukrin och sa  att det gick bra.

Nja, jag ska ju inte ha det till att koka mos, utan jag vill ha halvorna hela. Du vet, ingefärspäron, vinkokta päron, den typen av grejer.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2016.09.05 - 19:28:30 »

Ja, nu är jag ju sent ute. Men visst borde det gå att skära päron i bitar och styckfrysa dem utan att de blir allt för mosiga när man tinar upp dem. det beror iofs lite på hur vattniga de är. Vattnet fryser ju sönder cellerna i frukten. Men om det är stadigare bitar frukt borde det gå tycker jag. Hur gjorde du?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016.09.05 - 20:01:12 »

Det var bara att du var sent ute, för jag trodde jag hade uppdaterat här, men det hade jag visst glömt. Det gick jättebra att frysa halvor förvälda i vatten. Blir inte mosiga. Men man får koka dem kortare sen om man ska använda dem så. Jag gjorde ingefärspäron och den ena halvan som var mycket mindre blev väl mjuk, men inte äcklig på nåt sätt. Och stevia funkade utmärkt.

Just ja, det blir faktiskt som en lag för päronen släpper ifrån sig en massa saft. Jag kokade i omgångar, så samma lag användes till flera laddningar päron. Hade vatten upp på halva päronen så där och så fick de runt två minuter per sida. Så lagen åkte med i påsarna. Blev bara ett par tsk per påse, men det var väldigt god så.

Har även fryst ett färskt päron skuret i tärningar. Det ska jag gå och tina upp nu få se hur det blev. Men päronen är slut, så det kommer i så fall inte till användning förrän nästa år.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2016.09.05 - 20:41:28 »

Mums vad gott det låter! Jag fick en massa äpplen av svärisarna som jag klyftade och frös in. Det blir fint till vintern då jag får cravings på äppelpaj. De blir också lite mjukare och behöver inte så lång tid i ugnen, men helt ok till ändamålet.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.09.05 - 21:09:35 »

Fryste du dem råa i klyftor? För de råa päronen blev jätteäckliga. Kanske kan man koka mos på dem råa frysta, men tina dem går inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2016.09.05 - 21:40:14 »

Ja, det funkar jätte bra. Pajen blev jätte god, den jag gjorde i vintras på fjolårets äpplen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2016.09.05 - 23:30:22 »

Skrev fel ovan. Menade att man kanske kan lägga dem frysta direkt i kastrullen.

Så du tinade upp dem? Päronen blev riktigt äckligt jättebruna och alldeles mushy.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2016.09.06 - 10:24:48 »

Ja, mosiga blev de, men det gjorde ju inget, eftersom jag monterade smuldeg ovanpå och slängde in den i ugnen.  :lick: Lite bruna blev de, men inte jätte, så det såg oaptitligt ut.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.09.06 - 13:02:36 »

Mina såg ut som bajs! :crap:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2016.09.06 - 20:41:52 »

Men det kanske har med vattenmängden i dem att göra hur de reagerar på frysningen?  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016.09.06 - 22:54:57 »

Mina var åt det omogna hållet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544