Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:13:38 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Majsmjöl - alternativ till vete  (läst 6990 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2016.07.10 - 03:17:48 »

Om man inte räds kolhydraterna och vill ha något mjöl till redning ibland har jag nyligen upptäckt att majsmjöl liknar vetemjöl mest. Tidigare körde jag med rismjöl, men det känns mer åt potatismjölshållet. Helt OK om man bara tar en liten dutt för att slippa koka ihop gräddsåsen så mycket, men bechamel blir konstigt. Det blir däremot helt OK på rismjöl. Inte exakt samma smak som på vete kanske, men smakar inte fel heller som det gör med t.ex. rismjöl. Majsmjöl är mycket bättre och funkar även bra till bak (pratar nu om små mängder i typ kwasniewskibröd, vet inte hur riktigt bröd blir).

Det finns ett ekologiskt majsmöl från Örtekräm som säljs på Hemköp och säkert andra ställen. Det blir inte sämre av att det är billigare än det oekologiska riskmjölet på Willys. Det är fullkorn, men det märks det inga negativa effekter av. Har använt det till bechamelsås med gott resultat. Till lutfisken blir det nog fortfarande veta, kan man kosta på sig en gång per år. Men idag åt jag t.ex. stuvad blomkål och det gick jättebra med majsmjölet i den gräddförstärkta bechamelen. Tyckte inte det smakade eller kändes annorlunda alls.

http://www.urtekramsverige.se/produkter/livsmedel/bakning/fullkornsmajsmjoel-eko-gf-500-g

Finns även i 2.5-kilosförpackning, men den har jag inte sett i butik. Är ju också väl mycket för de flesta av oss.
http://www.urtekramsverige.se/produkter/livsmedel/catering/majsmjoel-eko-2,5-kg
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016.11.14 - 19:51:06 »

Bump! Tycker synd om er veteförskräckta som ännu inte upptäckt detta glutenfria under.

Glömda nämna att det funkar att göra bottenredning också. Det sväller precis som vetmjöl. Försöker man det med rismjöl ligger det där som små korn och friterar och bränns lätt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2016.11.14 - 20:32:52 »

Å andra sidan kan man använda Philadelphiaost att reda av sås med. Godare och färre kolisar.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016.11.14 - 22:42:58 »

Det smakar ju ost! Och sen när brydde du dig om ett par kolisar?  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2016.11.16 - 12:14:59 »

Nä, inte jag heller. Men om någon annan vill ha ett bra tips. Det var ett gratis från mig ju.   :lol1:

Jag tycker inte att det smakar ost. Lite sälta, men annars blir det en gräddig och fin smak.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2016.11.16 - 20:30:48 »

Ja ja. Men seriöst, jag pratar förstås inte om att göra vattensås med massor med mjöl. Nog kan jag göra gräddsås utan redning, men det går åt mycket grädde och blir många tjilivippisar. Jag har ett standardmått på mjöl, 1 tsk = 3 g mjöl = 1.92 kolisar. Och det räcker fint till en portion gräddsås. Big deal, liksom.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544