Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:39:14 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svartvinbärssoppa  (läst 31903 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2016.03.13 - 21:40:19 »

Det blir björnbär och hallon idag. Misstänker att folket kommer klaga på att den inte är tillräckligt söt. Och är lite undrande över björnbären. Stelfrusna. Kommer det gå att äta dem?

800 cacher är lite i sammanhanget. Vi är noobisar jämfört med många andra. Vi har hållit på sedan 2011 ungefär. Men de första åren var det inte så frekvent. Men sedan januari 2015 ungefär började vi ta 2 i veckan. Men ofta blir det någon extra. Det är ett toppenbra sätt att ta sig ut på. Men maken har börjat turfa också. Så jag hänger på honom när vi är ute. Men som sällskapsgrej funkar inte turf bra tycker jag.

Upptäckte just att vår glassmaskin byter håll när det går tungt.  :smile:


Och eftersom mitt svar inte gick iväg kan jag nu tillägga att glassen blev jätte god! Och dottern tyckte den var för lite söt. Precis som jag misstänkte.  :lol:


* glassmaskinen.jpg (182.48 KB, 949x717 - visat 825 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2016.03.13 - 22:49:41 »

Kan inte de som vill ha sötare ha nån sötsliskig sås till?

Som du upptäckte går frysta bär finemang. Kör bananglassen just nu - hoppas inte grannarna hör!!! Jag hade en färsk banan som höll på att bli för gammal och ungefär lika mycket djufrysta skivor som jag delade lite. Avsikten var att lägga i dem mot slutet så det skulle bli lite bitar i, men jag glömde och hade i alltihopa på en gång. Misstänker att det inte blir några bitar.

Maskinen är väldigt lik min, men inte precis.

Har en plan för chokladglass som borde bli jättegod. Man gör sneakvarianten på kakao, men har i en massa spån från nån fin mörk choklad på slutet så det blir bitar. Har även planer med mina torkade päron. Som för övrigt är söta som godis, inte underligt att Idalinda gillade sånt! Tänkte om man smular päronen lite och låter dem ligga och dra i konjak eller mörk rom och så har man i dem på slutet i vanliljglass. Borde inte det bli ganska så gott? Kanske lite kakaokross också? :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #32 skrivet: 2016.03.14 - 11:15:39 »

Jag är ju galet förtjust i äpple och kanel. Så det ska jag nog försöka mig på. Men då kokar jag nog en kompott först som får svalna. Och visst borde man vl kunna göra ingefärsglass? Typ, bara ingefära och vanilj? Eller ska man blanda ingefäran med rabarber?

Torkade äpplen och päron ÄR godis.  :lol1: Klart det blir mumma i glass. Jag nämnde chokladglass för maken igår, och då glimmade det till i ögonen på honom. Tänkte också att man river någon god mörk choklad grovt. Hade inte en tanke på kakaon, men det kanske är en höjdare.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2016.03.14 - 15:25:03 »

 :cry:
I september 2006 slutade Vin & Sprit att importera arrak till Systembolaget eftersom de minskade volymerna gjort importen från Indonesien olönsam.[3] Från och med 1 oktober 2009 säljer Facile arrak via Systembolaget.[4] Denna arrak är dock vit och inte traditionellt bärnstensfärgad.[5]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arrak

Dyrt är det också!
http://www.systembolaget.se/dryck/sprit/ostindia-1733-arrak-1015602
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2016.03.18 - 01:29:37 »

Nu har jag provat päron. Det blev inte dumt. Mixade två stora köpepäron och blandade i smeten. Slog i ett snapsglas mörk rom också. När glassen nästan var klar smulade jag torkade päron och hällde i. Det var lyckat. De höll sig nämligen knapriga. Om de fortfarande är knapriga efter ett par veckor i frysen återstår att se, tvivlar på att de är det. Kunde ha varit mer rom i men jag är för snål.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2016.03.18 - 02:11:34 »

Inte så snyggt upplägg kanske, men gott var det. Har ni päron i Holland, Mynlen?  :biggrin1:


   
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2016.03.18 - 17:52:36 »

självklart har vi. GOTT!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2016.03.18 - 18:05:32 »

Det var gott med chokladsås. Tror inte jag ätit det på 20 år minst. Kändes som det var ett måste till päron.

Tror jag har uppfunnit världens enklaste fudge förresten. Skrapade inte ur allt ut kastrullen och så blev den stående på eftervärmen. Resterna var fudgiga! Ska testa lite med det.

Sen jag började med glassdieten har jag ätit mycket mindre kalorier och är inte hungrig när jag lägger mig. Äter det till kvällsmat. Trots att det är så mycket grädde så blir det rätt lite kalorier. <700 brukar det bli. Det är väl ungefär vad jag brukar äta eller aningen mindre. Skillnaden är att jag håller mig mätt. Så det är mindre fusk med att stoppa i mig nåt mer sen när jag ska sova. Känner jag behov räcker det med ett snoppat ägg (skär bort vitan i ändarna) med en klick kaviar och det blir inte mycket tjilivippisar.

Nu ska jag till Willys och bunkra påskgodis. Min status som snäll granne förpliktigar tyvärr. :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2016.03.18 - 21:36:59 »

Glassdieten! Hemulen, skriv en bok, detta kan sälja!  :clapping:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2016.03.18 - 21:49:43 »

Jag veeeet! Har redan varit i kontakt med Bonniers. De föreslog Lennart Nilsson för bilderna.  :biggrin1:

Jag kan även meddela att jag bara åt 5 godisar. La dem t.o.m. i en särkild påse så jag skulle kunna mumsa på hemvägen utan att behöva gräva i den stora påsen. Hon undrade nog i kassan. Det var 1½ kg i den andra påsen. :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2016.03.19 - 09:24:53 »

hur mycket äter du då per gång??
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2016.03.19 - 18:00:02 »

En sån portion som på bilderna. Det blir 4 portioner per sats, runt 350 kcal, plus grädde och eventuellt andra tillbehör.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544