Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:09:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svartvinbärssoppa  (läst 31913 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #15 skrivet: 2016.03.08 - 17:56:19 »

Men recept människa! Jag behöver recept!  :angrywife:

 :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble: :dribble:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2016.03.08 - 19:59:45 »

Vad då? Vanligt grundrecept på glass, sen hä'r man i skiten bara!  :wave:

Men okejrå. Jag kör på den kokta varianten. Tycker det blir godare. Alltså värm mjölk med vanlijstång/pulver och låt det stå ett på tag, behöver inte koka, men bra om det ångar lite om det ivf.

Vispa äggula och socker vitt och pösigt (brukar det stå!).

Vispa ner den varma mjölken i äggsmeten lite i taget. Häll tillbaks skiten i kastrullen och värm försiktigt under ständig omrörning/vispning tills det tjocknar lite. Kokar det blir det stanning. Kyl ner ordentligt.

När det är kallt blandar man med vispad grädde.

Bären brukar jag ploppa ner frysta i glassmeten när maskinen är igång. Vill man inte ha det så blandat kan man lägga ner bären mot slutet istället, eller lite både och. Tar man frysta bär brukar det bli lite bitar även om man har i allt från början.



Jag kör på lika delar mjölk och äggula och hälften så mycket grädde (minnesregel för mig själv). För min maskin är det här lagom, man skulle kunna göra lite mer enligt bruxet, men då riskerar man att smäcket stannar. Glassen håller sig inte bra i evighet i frysen heller, så bättre att göra lagom mycket.

4 äggulor (stora frukostägg)
400 g mjölk
200 g grädde

Det blir det 4 stora portion eller 3 jätteportioner av.

Beträffande rabarber är det bäst att koka dem först. Jag har ju rabarbersylt i frysen, så jag kör på det. Men jag gjorde sån där mixerglass på färska rabarber för länge sedan. Det gick det med, men blev lite strävt kanske.

Just ja, socker. Till en sån där sats tar jag 1 msk. Inbillar mig att gulan går upp bättre då. Sen stevia efter smak.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2016.03.09 - 10:24:54 »

Tack! Det var just mängderna jag var ute efter. Du har en sån där vanlig glassmaskin med en platta som förvaras i frysen antar jag. Sån har vi med, men den används aldrig. Känns som att det kan vara dags. Bara det att det är meckigare att göra till 5 än till 1 person. Så vi får passa på när ingen av ungarna är hemma, så blir det lite lättare. Björnbärsklass är säkert gott också.  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2016.03.09 - 10:50:54 »

Jo, en Philips. Tyckte inte det blev så bra förut, glassen blir så hård i frysen och lite isig. Men nu har jag insett att man ska ta fram den långt i förväg och låta den stå i kylen. Eller minst 30-40 minuter på köksbänken, så den börjar smälta lite på ytan. Obs att jag tror jag har väldigt kallt i min frys, så det kan variera.

En sån där sats räcker lätt till 5 pers. Jo, mängderna. Jag tycker inte det blir gott med för mycket bär. Högst 175 g vinbär hade jag och det tyckte jag blev lagom. De har så stark smak.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #19 skrivet: 2016.03.09 - 16:45:34 »

J a in vår platta i frysen när jag kommer hem. Blev väldigt sugen på glass!  :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2016.03.09 - 17:07:22 »

Du kan ju göra på 5 gulor också. Då måste det räcka.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2016.03.09 - 23:11:44 »

Glömde säga att det är stora frukostägg jag har, runt 19 g gula. Har man kanarieägg får man ta fler.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016.03.10 - 09:02:33 »

hmm berätta hur det blir, jag är nyfiken. leva på glass, bananer och grädde... några dagar då.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2016.03.10 - 10:14:40 »

Jag har gått ner.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #24 skrivet: 2016.03.10 - 23:59:09 »

Plattan är i frysen. På lördag tänkte jag mig att göra glass. Hur lång tid från att du börjar till den är ätbar brukar det ta för dig?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2016.03.11 - 02:07:49 »

Vad ska du ha i?

Verkar inte göra nån större skillnad om den står en halvtimme eller en timme. Brukar köra en 40 minuter bara för säkerhets skull.

Jag beställde ett till frysblock idag. Försöker köra upp ett lager med olika smaker och det är tjatigt att bara kunna göra en om dagen. Bra också om man plötsligt kommer på att man vill ha glass och vill ha mer än en smak. Har skrapat hål på plasthöljet på det jag har också. Lika bra att skaffa reserv medans det går och det var faktiskt ganska billigt direkt från Philips. Maskinen verkar inte finnas i några butiker längre, hittade den ingenstans på nätet annars. så den kanske är på väg att försvinna. Förut fanns den överallt. Köpte min på Classe.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #26 skrivet: 2016.03.11 - 21:42:02 »

Björnbär har vi i frysen. Och röda och svarta vinbär. Vita med om jag inte missminner mig.  :lick: Men på lördag blir det nog björnbär i glassen. Våran glassmaskin är sedan 90-talet, så den är riktigt gammal. Hoppas den klarar trycket. Det var en ganska stor behållare. Helt annat än den där lilla plutten mamma köpte för ett par år sedan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2016.03.12 - 13:04:20 »

Äsch, den är säkert mycket bättre än moderna. Är det också en Philips?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #28 skrivet: 2016.03.13 - 11:35:39 »

Jepp, en Philips. Men det blev ingen glass igår. Vi tog vår 800e cache igår, så vi gick på restaurang och firade istället.  drinking_x2 Men idag ska jag göra ett försök om jag orkar. Vaknade med migränkänning idag. Har varit så i över en månad nu att helgerna går åt till migrän. Blir nog hemma imorgon.  :look_down:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2016.03.13 - 14:26:10 »

800 - det låter jättemycket! Har ju inte provat, men det känns som om man bara tar någon eller några per tillfälle va?

Bli hemma låter bra. Är det möjligt att du äntligen börjat lyssna på oss? :whink:

Jag gjorde vanilj igår och idag blir det test med banan. Sen får det räcka ett tag, då har jag fyra sorter. Eller skulle man göra choklad också kanske?  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544