Svartvinbärssoppa
(1/9) > >>
hemul:
Visste inte var jag skulle lägga detta, så det fick bli här.

Bara en liten upptäckt. Ville bjuda min kompis, han som nästan inte tål nånting alls, på nåt varmt att dricka och tänkte att man borde kunna göra nån slags te på torkade svarta vinbär. Det blev lite märkligt, tunt och vattningt med bär som simmade omkring, så jag tog och mixade det. Då blev det ungefär som blåbärssoppa fast godare! Med lite stevia i var det super. Har fortsatt att göra det, fast jag tar frysta bär istället då och äter med sked och vispgrädde till så klart. Lite sötning får man ha i, för det blir konstigt nog väldigt surt fast bären är söta när man äter dem hela. Redning tycker inte jag behövs om man mixar och inte blaskar till det för mycket. 100 g bär och 2-3 dl vatten tycker jag blir gott. Vill man ha tjockare kan man ju ta mindre vatten bara.

Ville bara tipsa, för det är nog fler än jag som plockar svarta vinbär i mån av tillgång och sen blir de lätt liggande bara.
Mynlen:
jag ÄLSKAR svarta vinbär men kan inte få tag på dom här. Och har inga egna buskar (än)
hemul:
Det är nog slut för mig också. Får plocka lite på en f.d. grannes kolonilott i utbyte mot blåbär och svamp. Men de ska bygga där och det är osäkert om området får vara kvar. Hon är rätt snål förresten. Jag får ta hur mycket jag vill nästan av det hon inte är intresserad av, röda vinbär och rabarber, men svarta vinbär och hallon är det sämre utdelning på fast hon har massor.  :sad:
hemul:
Man kan även göra svartvinbärsglass.  :biggrin1:
hemul:
Endast Sverige svenska svartavinbär har!  :clapgrin:


  
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida