Hittade en artikel om Rolf 95 år som siktar på 100
Fast Rolf Ragnemar har inte alltid varit lika levnadsglad. 1997, när han var 77 år gammal, drabbades han av en mindre stroke som gav honom avsevärt dystrare glasögon. Han ältade det som hänt och oroade sig för framtiden.
Men sen hittade han av en slump en bok
Boken med uppmanande budskapet var skriven av en amerikansk medicinjournalist, Jean Carper, som hävdar att det går att bromsa åldrandet med rätt kost och extra tillskott av antioxidanter. De som lyckas bekämpa de fria radikaler som vi utsätts för varje dag, kan leva både längre och friskare än vad de gör i dag, menar hon.
- Boken kom ut på 90-talet, men den står sig än i dag. För mig blev den en uppenbarelse, säger Rolf Ragnemar.
Egentligen var det första gången han läste några riktiga kostråd. När han växte upp i början av förra seklet var det aldrig någon som pratade om hälsa i kombination med mat. Majoriteten av befolkningen åt vanlig husmanskost och det stod fläsk med löksås och köttbullar på borden. Dessutom låg cigarettröken allt som oftast som ett grått moln över folkhemmen.
- Man skulle röka, det hörde till. Det var aldrig någon som sa att det kunde vara farligt, säger Rolf Ragnemar som själv gav upp lasten i 30-årsåldern.
Frukt och grönsaker, fet fisk och extra tillskott av vitaminer och mineraler – ungefär så löd råden som Rolf slukade den där kvällen för 20 år sen. Och för honom blev orden början till ett helt nytt liv. Han rensade ut i skafferiet och ändrade sina matvanor totalt.
Från att ha varit en person som älskade bacon, och njöt av det feta späcket på fläskkotletten, blev han näst intill vegetarian. Han minskade på sitt totala kaloriintag, uteslöt mättat fett och handlade hem nötter, blåbärspulver och olivolja.
- Jag mådde bättre och bättre och fick livsglädjen tillbaka. Hade jag inte förändrat min kost hade jag troligen inte levt i dag, säger han.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2844675-rolf-tanker-bli-100-ar-minst-har-ar-hans-tips