Dels kan det ju vara som det står i artikeln att gluten ingår i samma mat som FODMAPs och att det är det man reagerar emot. Men å andra sidan är det väl inte bara gluten som folk upplever sig ha blivit mer känsliga emot. När jag gick i lågstadiet var det en kille som var allergisk mot fisk i min klass. Ingen annan var allergisk. I mellanstadiet var det en som var allergisk mot nötter och nån annan mot pälsdjur. Numera när det kommer barn tar jag för givet att det finns allergier som man måste ta hänsyn till. Varför har det blivit så?
Jag tror jag har berättat nånstans om min son som började reagera på mjölk och upplevde att det blev bättre med laktosfria produkter. Vi tyckte det lät rimligt för hans farfar hade varit laktosintolerant i över 20 år. Men sen råkade farfar på en läkare som faktiskt tog ett prov och då visade det sig att han inte alls var laktosintolerant utan fick diagnosen IBS (som i och för sig kanske är en slaskdiagnos, men i alla fall) och fick äta Inolaxol och hej hopp kunde han plötsligt äta mjölkprodukter. Sonen fick samma kur och blev av med sina besvär också.
De flesta dieter oavsett om det är LCHF eller Raw Vegan eller något däremellen utesluter skräpmat och säger att man ska äta rena råvaror. Det är självklart bra och gör att många upplever en hälsoförbättring. Nu vet jag inte hur mycket ni läser på andra forum, jag vet att Hemul och Fetsmart frekventerar KiF, och läser man runt så är det många som blir mer och mer känsliga för kolhydrater över tiden. Varför då? Om man nu dragit ner kolhydraterna till 20-50 gram per dag så borde man väl inte bli ännu sämre och ändå rapporterar folk att de måste sluta med grädde, nötter och ost för de blivit så extremt "sockerkänsliga". Till slut är det bara kött och kokosolja som funkar och man måste gå på LCHF(extrem) för att överhuvudtaget hålla vikten man är på. Eller kanske till och med börja räkna kalorier
Men jag tror det är ett feltänk att tro att det bara är maten som påverkar hur vi mår och hur mycket vi väger. Vår livsstil har också förändrats extremt mycket de senaste 50 åren. Min farfar och farmor hade tex ingen bil utan en moped. De hade en sommarstuga och då åkte familjen buss och farfar körde moped ut på överlastad moppe. Jag själv var rätt stillasittande som barn men jag var ute och lekte betydligt mer än mina egna barn. Varenda rast i mellanstadiet var vi ute och hoppade twist och hopprep eller hängde upp och ner i en klätterställning.
P-piller! Förmodligen inte världsnyttigt att stoppa i sig och kanske ännu värre i början när de kom.
Antibiotika. Det skulle vara jätteintressant att se statistik över hur många antibiotikakurer barn idag får jämfört bakåt i tiden med tioårsintervaller.
Stress. Vi är lever ständigt uppvarvade och de flesta har väl läst om de fysiska reaktioner som inträffar när man stressar, dvs att smälta maten är inte prioriterat när man är på flykt.
Livsmedelsindustrin försöker ständigt komma på nya sätt att förlänga hållbarheten på maten och jag är skeptisk till att det gynnar oss människor. Tungmetaller sprids ut genom rötslam på åkrar där man odlar mat både till oss och djuren. Fisk mals ner till hönsmat och och kossor som mals ner till komat och ger galna ko-sjukan.
Tyvärr blev det ett rätt spretigt inlägg och jag hoppas ni fattar något överhuvudtaget av det jag skrivit om.