OK, senorna vet jag faktiskt inte vad man ska ha till, men jag tyckte det var kul ändå.
Men "mellangärde", det är grejer det förstår ni. Och kolla priset!
Jag frågade i charken vad man skulle göra med det och de sa att det var långkokskött. När jag kom hem googlade jag och fick fram att det kanske är samma sak som det den anglosaxiska världen kallar skirt steak. Låter ju snäppet bättre än mellangärde. Det är lite osäkert om det är precis samma del, men det är ivf nära. Det är själva diafragman. Långa, smala, platta köttstycken är det och väldigt grovfibriga, det ser man direkt.
Sajterna sa att man kan t.o.m. grilla det, men man måste skiva upp det tvärs över fibrerna, som som sagt är är väligt grova och långa. Men att man också kan långkoka det. Jag tog det säkra för det osäkra, det var vad jag trodde ivf, och tärnade upp det och gjorde en gryta som jag lät puttra länge och väl. Inte någon höjdare. Blev som urkokt kalopskött, bara trådigt och trist.
Skam den som ger sig! Smaken var väldigt god och ihop med det överkomliga priset gör det att detta måste knäckas. Så jag köpte en ny laddning och gjorde tvärtom. Delade de långa bitarna bara såpass att de skulle få rum i pannan. Stekte som man gör med biff eller entrecôte, snabbt på hög värme, bara så de fick en fin stekyta, sen upp med dem på skärbrädan. Det var lätt att se hur fibrerna gick och alltså inte svårt att skiva tvärs dem.
Skivorna blir små, men oh là là vilket gott kött! Det är väldigt mörkt rött, vet inte om det betyder något, man jag har alltid uppfattat mörkrött kött som mustigare i smaken. Det är "tuggigt", men inte på ett dåligt sätt, absolut inte segt eller trådigt. Känns kraftigt, om ni förstår hur jag menar. Supergott helt enkelt! Kan inte vänta på att prova det med bea. Kommer att ingå i standardlagret hädanefter.