Jo knäböj är en jättebra övning fast du borde kanske börja öva på att göra dem utan hjälp. Det viktiga är att hålla ryggen rak. I ett visst läge brukar man börja kuta med ryggen och då får man försöka utöka rörelseomfånget där. Du bör göra det för annars kommer du ju vara svag i de muskler som ska hålla upp ryggen i knöböjen. Vill man sen börja träna med vikt så kan börja med frontböj med hantel eller kettlebell. Det är lättare att hålla ryggen upprätt än med traditionell knäböj eftersom man håller vikten framför sig. Googla goblet squats
Jag kan också rekommendera att köra sk höftlyft som bygger mer på baksida lår och bygger snygg rumpa. Jag har cyklat till och från jobbet länge men har faktiskt märkt skillnad i cyklingen senaste året sedan jag började köra mer höftlyft och hip thrusters med vikt. Bret Contreras aka The Glute Guy har många spektakulära rumpbilder (på tjejer enbart tyvärr) men har jättemånga bra tips på rumpbyggarövningar.
Dipsen som du gör dem är nog inte farliga i sig men problemet är att man inte ser hur långt ner man går och man har en tendens till att tro att ju längre ner man kommer desto bättre. Du ska alltså max gå ner till 90 grader i armbågen. Ett annat fel man gör när man blir trött och har fötterna i golvet är att är att man skjuter fram rumpan och då blir vinkeln i axelleden mer än 90 grader. Inte bra
Rumpan ska hela tiden vara rakt under axlarna så att vinkeln där inte överskrider 90 grader. Om du tänker att du sitter på en låda ska rumpan stryka utmed lådan. För stor vinkel i axelleden händer också om vinkeln i armbågsleden blir mindre än 90 grader.