Lättost i sås?

Sidor: (1/3) > >>

hemul:

Köpte en stor bit Grevé 17% av misstag. Fan så torr och tråkig den var! Kan man använda så mager ost i sås och gratänger eller blir det bara skit? Tänkte jag kunde frysa den i bitar i så fall så jag blir av med den. Synd att slänga en hel ost.

Sorla:

Nämen!  :max-shock: Frågan är om den ens smälter i värmen. Den lär ligga kvar som små ringlande korvar om du river den över en gratäng.  :puke1:

hemul:

Tror du?  :max-shock: Kanske bäst jag provar. Smaken var det inget fel på, lagrad och god. Kunde ju riva ner den och göra potkäs kanske, men det är rätt stor bit. Eller också ger jag bort den. Har en kompis som brukar ha Lätta på bordet så...

berittis:

Om du lägger ostrivet på en gratäng så prova att hyvla smör över. Vet inte om det hjälper men kan vara värt ett försök.  :smile:

Mynlen:

vi har andra "fetthaltbeteckningar" i holland.. med nummret 17 skulle det vara som gummi här :)  Gör ostbröd av det, det fungerar nog!.

vi har + markeringar, 48+ är t.ex. att 48% av TORRVARAN är fett. Alltså inte att osten när nästan 50% fett...  det förvirrar många svenska som är här. VA? så fet ost kan man väl inte äta??? :)

Vet alltså inte vilken sort 17% skulle vara men om du blandar det i ostbröd eller så blir det nog ganska bra. För då flyter det inte ut så mycket.

56kg bloggen hade ett ostbröd med frön så det blir litet mer tuggmotstånd. http://56kilo.se/ostbrod

Sidor: (1/3) > >>