Ner med skiten i en råsaftcentrifug! Fick plocka röda och svarta på grannens kolonilott igår. Svarta fryser jag, för de tycker jag är goda att äta som de är, men röda gick rätt ner i centrifugen. Dricker ett glas nu, så gott!
Om du provar, det går åt en del. Hade 5½ l röda och det blev drygt 1½ liter råsaft. Det blir otroligt mycket skum, så man får hälla det hela genom en silduk sen, annars blir utbytet för dåligt. Hällde av det som blivit innan jag gick och la mig och sen rann det till ganska mycket mer under natten. Man vill inte dricka mer än ett litet glas, så det är rätt OK ändå. Tycker en tredjedel saft, en gnutta stevia och två tredjedelar vatten blir gott. Men min kompis gillar det riktigt svagt, som smaksatt vatten bara.
Förra året gjorde jag misstaget att bara ta av skummet och kasta det och fick knappt mer än i år trots att jag hade betydligt mer än 10 liter bär! Det måste vara proteiner i skummet. Nu när det stått så länge kunde jag riva loss det i bitar från silduken. Som en väldigt kompakt citronfromage med för mycket gelatin i såg det ut, fast rosa.
Hoppas jag får ta det som är kvar när hon tagit sitt sen. Tordes inte ta mer igår. Jag var där själv så jag kunde inte fråga hur mycket som var OK.