Stinkiga burklock
(1/6) > >>
hemul:
Har brist på små glasburkar för jag kokar gelé och prylar och ger bort, dum som jag är. Har samlat på mig en del burkar som det varit den goda syltlöken från Willys i. Locken stinker ju lök! Har ni nåt säkert knep? Jag har redan provat frysboxen och bikarbonat utan effekt.
Mynlen:
Kokhett vatten med ättika och låt det stå och svalna eller tills det har kallnat!. Sen borde det vara mindre!
hemul:
Lät ju som en snabb metod, så det ska jag prova bums! Ska man ha mycket ättika eller bara några droppar?
Mynlen:
jag har alltid i "en slurk"  Ingen aning hur mycket men häller i en del. beror också på hur stark den är för vi har inte ättika här i NL men svagare sort. Tror inte man kan överdosera så mycket egentligen.

Ättika tar bort lukter iaf. Om en hund eller katt har pinkat inne så ska man rengöra med ättika så att inte stället förblir "piss ställe för djuret"
hemul:
Jaha, locket fick ligga i över natten. Jag la det i kokande vatten med ättika i och sen fick det stå kvar på plattan. När det svalnat lite kom jag på att hälla i lite bikarbonat också. Nu är locket i diskbaljan. Få se hur det är när det är diskat och torrt, men jag kan säga att lukten gick inte bort, men kanske att den försvagades.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida