Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 00:41:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alternativ till gjutjärn för armsvaga  (läst 5618 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.09.19 - 11:53:17 »

Efter att ha sett filmen Julie & Julia för några år sedan letade jag febrilt efter en omelettpanna i kolstål, en sån som gör att man kan skaka omelettet, vända den i luften och låta den elegant glida ut på tallriken. :bg:
De är lätta att hitta på nätet, men att hitta någon som skickar till Sverige för rimlig frakt var tji.

Nu fick jag se kolstålspannor på CG när jag var där igår. Inte det klassiska omelettstuket på kant och handtag kanske, men good enough. Jag köpte den minsta, tror den är 24 cm. Fanns tre storlekar. Kostade strax under 200 kr.

Ska just till att göra min första omelett, men jag lagade middagen i den igår. Den steker jättebra och ingenting fastnar (än så länge). Den är inte fjäderlätt, men betydligt lättare än en gjutjärnspanna. Jag har inga problem att lyfta och skaka. Jag tor att jag kommer att gilla den här pannan jättemycket. Synd att man inte gör pannkakor längre - jag kunde vända dem i luften på den tiden man hade teflon.  :lol1:

Många har ju problem med att lyfta större gjutjärnspannor, blir svårt att diska dem p.g.a. tynden o.s.v. T.ex. idalinda om jag minns rätt. Detta verkar vara ett toppenalternativt.

Själva pannan är gjort i ett stycke, så där som en gjutjärnspanna. Ingen "påklistrad" planslippad botten alltså. Den är plan, men om den kan slå sig med tiden vet jag inte. Hade en wook i kolstål som var super och den slog sig inte. Förstörde den tyvärr på annat sätt och fick slänga den.

Så här ser den ut. Tycker den är fin. Jag antar att den kommer att svartna med tiden. Den har redan blivit "fläckig" av maten, från början var den helt blank. Handtaget är lackat, något jag kunde ha varit utan. Det verkar vara något isolerat. Kanske blir det en luftspalt där vid nitningen. Det blir varmt, men hittills har det inte blivit så varmt att jag behövt grytlapp.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.09.19 - 16:12:23 »

kolstål... ja just jag jag har en liten wok i det där materialet..

Dyr var den då inte!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.09.19 - 16:22:19 »

Kolstål verkar vara billigt. Tänkte på det då när jag letade förut. Är redan sugen på en stor också, men jag har ju full utrustning i gjutjärn. Var ska man ha allt? Men det var kul att laga mat i pannan, annorlunda på nåt sätt. Ja ja. Jag är väl lite konstig.  :shy:

Önskar de hade en mindre också. Skulle vara perfekt till enmansomeletter. Och lätt nog för att ingå i campingutrustningen för kommande bruk.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.09.19 - 18:36:27 »

Ska ta en kik på cg när vi är i sve. Tack för tips!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.09.19 - 18:44:39 »

Vill du vara på den säkra sidan kan du ju vänta lite. Lär nog använda min flitigt ett tag, så om den slår sig eller visar upp andra problem märker jag det nog.

Visst är den rätt snygg? Jag gillar sån där enkel look.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2014.09.25 - 23:15:00 »

Tack för tipset!
I dag är det väldigt fel kväll att fundera på detta ,tyvärr.
Alldeles för mycket i hjärnan just nu. Vi köpte en dyr stekpanna i somras i England på en rea.
Den hade nog kostat över 1000kr men reades 70% eller något på den stilen, så ingen ny stekpannaköp just nu. :shake_head:
Men jag hojtar till om jag behöver något i framtiden.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544