Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 22:26:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Saltade citroner  (läst 7329 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.07.14 - 18:57:47 »

Är det någon som har provat det? Det är alltså citroner inlagda i salt och olivolja. Jag tror jag såg det i ett av Hughs program och måste ju testa.

Här är en av många beskrivningar (googla för flera).
http://matgeek.se/2013/04/08/marockanska-inlagda-citroner/





Det blev bra! Det beska har verkligen försvunnit och man kan snaska salta skal utan problem. Köttet och själva oljan är också god, så allt kan användas även om det tydligen är skalens om är själva grejen. Men det blev för  salt. Det skiljer väldigt mycket på recepten och jag tyckte väl det var säkrast att ta i. Nästa gång, för det blir det definitivt, ska jag gå mer på känn. Jag hade kvarnsalt också. Det är sådant som inte löst upp sig som syns som rimfrost på bilden. Fint salt är antagligen bättre, eller jag skulla ha bekvämat mig att mala. Det mörka är citronblad. Råkar ha ett citronträd så...

Vad jag undrar över är hur man använder det. Hur man äter det som godis fattar jag, men vilken typ av mat passar det till? Hugh hade ner en massa skalstrimlor i nån gryta. Man kan ju testa sig fram, men tänkte om ni vet några klassiker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.07.14 - 19:42:09 »

Ha ha! Nu har jag provat. Det blev en helt annan smak i maten. Smakar närmast som den etiriska oljan som finns i skalet. Blev mycket smak fast jag bara, försiktig som jag är, tog en liten bit. Stekte att par skivor karré med gräddsås. Säkert inte det mest lämpliga, men jag måste ju testa och det blev faktiskt riktigt gott! Men jag jag får visioner om kyckling och fr.a. lamm, där tror jag det skulle vara super.

Och varför skulle inte detta gå att göra med apelsin också? Ska faktiskt testa det. Nu blir det att hålla utkik efter extrapris på ekologiska citrusfrukter. :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.08.11 - 23:15:06 »

Det här är så otroligt gott! Burken är nästan slut och jag fick panik, men ekocitroner kostade 18:- styck på ICA! Så jag får vänta tills jag kommer till Willys. Får skylla mig själv, skulle så klart ha satt en ny sats så snart den gamla var klar.

Hur som, jag har hittat en annan variant, utan olja, där man istället syrar citronerna. Tyvärr är receptet på en höft (sprinkla lite salt - hur fan ska man veta hur mycket det är?), men här är det ivf. Kanske går att googla upp nåt bättre.

http://nourishedkitchen.com/morrocan-preserved-lemons/

Mycket intressant på den sajten för övrigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.08.12 - 06:05:22 »

spännande detta... kanske prova någon gång också!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.08.12 - 11:53:56 »

Det går inte att beskriva hur det smakar. Någon skrev att han åt det som godis och det kan jag mycket väl tänka mig om man inte gör det så salt som jag råkade göra. Var urgott till citronkyckling. Smaken blir mycket starkare än med färsk citron och just smaken från oljan i skalet är den dominerande och det beska är helt borta. Luktar fantastiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544