Oooo vilken intressant tråd!
Det tog mig nästan ett och ett halvt år att få ihop det jag vill ha. Det är väldigt kul att ha rätt prylar som man trivs med.
Det beror lite på hur långt du tänker åka, men jag skulle ivf säga följande om du ska några mil hemmifrån.
* Cykeldator
* Väskor. Köp nåt billigt skit tills du vet vad du vill ha.
* Verktyg så du ivf kan fixa en punka och skruva åt något som lossnar (typ multitool för cyklar med insexnycklar, torx, och ett par mejslar, kostar inte mycket). Laglappar och extraslang, däckjärn. Gå hem är inte kul.
* Pump. Finns jättebra pumpar man fäster på ramen nu med utfällbart hantag och fotplatta, en liten smidig golvpump alltså. Är guld jämfört med att pumpa med en pump som man håller i luften.
* Vattenflaskor och hållare. KleenKanteens med snuttkork är toppen om man inte vill ha plast. Men de är dyra och färgen skavs av. För extravatten om man ska vara ute länge funkar de här som är billiga, men de passar inte i hållarna (designmiss!). Men sånt har du säkert redan.
http://www.clasohlson.com/se/Rostfri-vattenflaska-Asaklitt-0,6-liter/Pr314838001* Nån slags regnställ, men det har du väl också.
* Ska du åka landsväg på kvällarna är en lampa som är stark nog för att lysa upp vägen trevligt.
* Några meter tunnt rep är faktiskt väldigt behändigt. Man kan binda fast nåt man köpt/fått/hittat på pakethållaren eller hänga upp cykeln i ett träd om man är tvungen att byta slang eller fixa med nåt.
Vill du ha puls och kadens skulle jag rekommendera en dator med det istället för att köra med mobilen. Av den enkla anledningen att en cykeldator går på en knappcell i minst ett år. Enkelt och billigt och funkar alltid. Behöver du inte puls och kadens finns massor med gratisappar att ladda ner om du vill testa på mobilen. Hade det först men som allt sånt så drog det batterier nåt överjävligt. Och ibland får ju GPSen spel. En gång hade jag åkt i zigzag på andra sidan stan mot var jag verkligen befann mig enligt rutten den ritade upp, så då kan man väl anta att hastighet och sträcka inte stämde så bra det heller.