Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 18:48:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mina sköldkörtelvärden  (läst 18731 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.04.05 - 20:24:04 »

Doktorn ringde om provsvar igår. Jag har varit undermedicinerad ett par år, för jag mådde dåligt när jag skulle öka dosen Levaxin. Jag mådde skitdåligt när jag först började äta det också, men då tordes jag inte säga något, hoppades ju att det skulle vara lösningen på mina problem. Hur som har jag blivit mer och mer skeptisk till levaxin. Jag har ju aldrig upplevt någon förbättring, varken när jag började äta skiten eller när dosen vartefter höjts. Nu är jag ju hur pigg som helst, men det kom med kosten och var inte levaxinets förtjänst. Kvar är muntorrhet, torr hud, torra ögon, såna saker. Fast det är faktiskt bättre än det var, det också.

Nu kom jag från ämnet. Mina värden var plötsligt bra! Exakta siffror minns jag inte, doktorns och min uppfattning om vad som är bra är inte alltid överensstämmande heller. Men jag får provsvaren på posten snart så då får vi se. Man har ju hört om en del som blivit bättre av kosten, men jag trodde det var kört för min del. Men tänk om kost och jodtillskott äntligen har fått effekt? Kanske var motionsbiten som fattades, vet inte hur det påverkar, om det alls gör det.

Är väl förmätet att hoppas på fortsatt förbättring, men om jag kan slippa försämring är det ju mycket värt. Ligger fortfarande på en, vad jag tror, relativt låg dos levaxin, 75 mg.  :cheerleader:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2014.04.06 - 10:31:15 »

Kniper hårt med tummarna!

 :clapping:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.04.06 - 14:26:11 »

Han sa ju att ett av de andra sköldkörtelproverna jag tjatade mig till en gång var bra när det låg 0.01 enhet över nedre gränsvärde... men nu var det ivf en mer rejäl skillnad på TSH.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2014.04.07 - 12:27:42 »

Spännande ju!  :smile:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2014.04.07 - 18:51:31 »

Vad låg TSH på?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.04.07 - 19:06:12 »

Har inte kommit än. De skickar väl som B-post...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.04.08 - 15:57:06 »

Nu har det kommit.  Minns inte hur man tolkar det här, men det ser ju ut som en klar förbättring.  :smile: Hoppas ni är mer uppdaterade än jag och kan bekräfta.  :smile:

Vad jag minns har jag legat på samma dosering levaxin de här åren. Normalintervall anges till 0.4 - 4.0.

TSH
2009 3.67
2010 4.16
2011 4.50
2012 ?
2013 4.24
2014 2.23


Jag tror s-tyroxin är "fel" värde att ta, men nu är han snäll och gör det så jag redovisar väl det också. Normalintervall 12.0 - 22.

S-Tyroxin fritt (fT4)
2009 17.0
2010 16.6
2011 18.5
2012 ?
2013 18.0
2014 20.0


Övriga förändringar...

HbA1c är riktigt fint nu, 4.3. Det var det redan förra året. Under 5 har det varit länge, men oftast 4.9, någon gån lite lägre, men så här bra först senaste 2 gångerna.

Triglyceriderna har gått upp från 0.94 till 1.45 (gamla gränsvärdet <1.8) och apokvoten har gått upp från 0.8 till 0.9 ( (gamla gränsvärder <0.8). Totalkolesterol upp från 1.4 till 1.6, LDL upp från 4.8 till 5.6, HDL upp från 1.4 till 1.6, LDL/HDL upp från  3.3 till 3.5. Så där var det upp över hela linjen. Är lite misstänksam mot årets värden. De har hittat på nåt nytt så man inte behöver vara fastande nämligen. Jag frågade om värdena räknades fram. Han sa att det inte var så utan att de kommit på någon metod att separera ditten från datten (har glömt), men jag undrar ändå jag. Lär jag väl få veta nästa år.

De har infört nya gränsvärden för kolesterol nu, men det behöver ju inte gälla alla landsting. Förut var det de önskvärda värdena. Nu är det de värden "normalbefolkningen" faktiskt har. Men skillnaden är inte så stor utom för totalkolesterol. De tar egentligen bara apo här sedan rätt många år, men jag får ta de gamla också för att jag tycker det är kul och ler sött. :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.04.09 - 18:05:56 »

Ingen kommentar, subbis?  :worried:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2014.04.09 - 21:08:41 »

Sköldkörtelvärden är ju en ren djungel och det enda värde jag på rak hand kommer ihåg nåt om är TSH som ska vara lågt, gärna under 1.0.
Enligt Ray Peat alltså  :whink:

Citat
I consider even the lowest TSH within the "normal range" to be consistent with hypothyroidism; in good health, very little TSH is needed. When the thyroid function is low, the body often compensates by over-producing adrenalin. The daily production of adrenalin is sometimes 30 or 40 times higher than normal in hypothyroidism. The adrenalin tends to sustain blood sugar in spite of the metabolic inefficiency of hypothyroidism, and it can help to maintain core body temperature by causing vasoconstriction in the skin, but it also disturbs the sleep and accelerates the heart.

Citat
Mary Shomon: You have written that for some people, there is a problem converting T4 to T3, but that diet can help. You recommend a piece of fruit or juice or milk between meals, plus adequate protein, can help the liver produce the hormone. Can you explain a bit more about this idea and how it works?

Dr. Ray Peat: The amount of glucose in liver cells regulates the enzyme that converts T4 to T3. This means that hypoglycemia or diabetes (in which glucose doesn't enter cells efficiently) will cause hypothyroidism, when T4 can't be converted into T3. When a person is fasting, at first the liver's glycogen stores will provide glucose to maintain T3 production. When the glycogen is depleted, the body resorts to the dissolution of tissue to provide energy. The mobilized fatty acids interfere with the use of glucose, and certain amino acids suppress the thyroid gland. Eating carbohydrate (especially fruits) can allow the liver to resume its production of T3.

Citat
When too little protein, or the wrong kind of protein, is eaten, there is a stress reaction, with thyroid suppression. Many of the people who don't respond to a thyroid supplement are simply not eating enough good protein. I have talked to many supposedly well educated people who are getting only 15 or 20 grams of protein per day. To survive on that amount, their metabolic rate becomes extremely low. The quality of most vegetable protein (especially beans and nuts) is so low that it hardly functions as protein. Muscle meats (including the muscles of poultry and fish) contain large amounts of the amino acids that suppress the thyroid, and shouldn't be the only source of protein. It's a good idea to have a quart of milk (about 32 grams of protein) every day, besides a variety of other high quality proteins, including cheeses, eggs, shellfish, and potatoes. The protein of potatoes is extremely high quality, and the quantity, in terms of a percentage, is similar to that of milk.

Höll på att glömma länken men jag vet ju att du Hemul inte läser den i alla fall  :club:
http://www.thyroid-info.com/articles/ray-peat.htm
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2014.04.09 - 21:12:04 »

Vad jag skulle säga också är att det här med sköldkörteln tror jag är så komplext att väldigt få har en komplett korrekt bild över hur allting hänger ihop.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.04.09 - 21:16:36 »

Ja, jag vet att en del anser att det ska ligga väldigt lågt. Men jag menar förändringen av mina värden. Det är ju i princip en halvering av TSH-värdet och för mig känns det som om det borde vara en markant förbättring.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.04.09 - 21:25:28 »

Oavsett vad man tror, så är det ju jättemycket bättre! Grattis!  :cheers:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.04.09 - 21:33:11 »

Ja, det måste väl vara det va? Har inte varierat så mycket förut, som du ser. Det måste vara motionen, kanske med grund i kost och jod. Kan ju fan veta. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #13 skrivet: 2014.04.09 - 21:52:54 »

Såklart det är bra med nedgången på TSH!
 
 :yay:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.04.09 - 21:59:19 »

Jovisst, man jag är osäker på om den är så markant att det betyder något, att man kan anta att det är en verklig förbättring. Fast nog tycker jag att skillnaden är stor...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544