Bor hon på annan ort? Annars är det ju typiskt en sån sak som man kan köpa ihop. Minns att du pratade om någon trädgårdsförening eller liknande och såna manuella pressar förut.
Förresten, vet du eller din morsa hur man gör om man vill bevara musten utan att alkoholisera den? Måste man typ konservera riktigt (hetta upp, patentkork o.s.v.) eller ha i dömycket konserveringsmedel? Djupfrysning är inget alternativ.
Vet du förresten, jag berättade för min kompis att jag köpt råsaftcentrifug. Då visade det sig att han hade en Philips magasinerad! Den kunde jag ju ha lånat/fått/köpt! Fast hans är så där 7 år gammal. De fick bäst i test då också, men har säkert förbättrats ännu mer, så jag orkade inte krångla med att skicka tillbaks o.s.v.
Har dåliga erfaranheter av Tretti när det gäller sånt. Föreningen reklamerade en grej en gång och det tog hur lång tid som helst och förvirringen var total med blahablaha-mail. Jättejobbigt för vi behövde prylen. Det slutade ivf med att de skickade en ny maskin och några månader senare krediterade de mig pengarna också! Det var jag som hade lagt ut nämligen. Jag sa inget. Tyckte inte det drabbade någon fattig och vore jag inte så pedantisk med ekonomin så hade jag inte ens märkt det, de skickade inget brev eller så, pengarna bara dök upp på mitt bankkonto