Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:27:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Magproblem  (läst 16164 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.01.11 - 02:08:01 »

OK, nu är jag skraj. Hade ju som ni kanske minns problem med diarré för några år sedan. Det pågick ungefär 1 1/2 år och när det var som värst kunde jag få gå på toa en gång i kvarten hela dagen och tordes inte lämna min bostad. De försökte dynga på mig IBS-diagnos förstås, men jag vägrade acceptera det. Jag har ju redan sjukpension och behöver ingen diagnos av den anledningen, så vi hoppade rektoskopi, den enda undersökning som fattades för att de skulle kunna ge den diagnosen, det är ju en uteslutningsdiagnos. Alla andra prover var gjorda och min läkare sa att han aldrig varit med om att hitta något avvikande vid rektoskopi när proverna inte antytt något, så det verkade safe och jag slapp både förnedring och att få IBS inskrivet i journalen. Jag blev i samband med detta även laktosintolerant. Få respons för det - ha! Sen fick jag antibiotika mot något helt annat och magen blev i ett slag bra och jag tålde mjölk igen.

Det var förhistorien och orsaken till att jag är skraj. Jag har nämligen sedan i julas någon gång haft liknande problem, fast (än så länge) mycket lindriga, men jag har normalt inte sådana problem alls så... Ingen värk (utom en gång och då bara knip i samband med "tömning"). Inga vattendiarréer (än), men dock diarré eller spluttrigt och vissa dagar får jag gå flera gånger. Idag har det blivit ganska många. Det var bra ett tag också, men kom tillbaka.

Nu låter ju inte detta så märkvärdigt, men jag är livrädd att det ska bli värre och att jag ska bli bunden vid toaletten igen. Under hela den där tiden var jag peridovis knappt ute. Sprang till närmsta butik och bunkrade när det var lite lugnare bara och tordes aldrig ge mig ut där det var svårt att hitta toa.

Nu var det ju uppenbarligen en bakterie förra gången. Jag trodde det berodde på fläskkött jag köpte direkt från bonde. Sista leveransen var nämligen skum. Han skulle lägga ner och "drängen" kom med köttet löst i bruna kartonger, inte fint packat som tidigare. Kartongerna såg begagnade ut och det vet man ju inte var de stått. Men det kan inte vara orsaken nu. Har inte ätit något skumt alls. Kan det vara så att antibiotikan tog loven av infektionen men inte utrotade den helt? Är det möjligt att ha en permanent infektion på så låg nivå att man inte har symptom och att den sen blossar upp igen? Känner någon till det?

Om det skulle fortsätta och jag måste söka vård räknar jag inte med något annat bemötande den här gången, trots facit i hand. Någon antibiotika lär jag inte få. Men om det är möjligt att det är samma infektion är jag beredd att skaffa samma antibiotika som sist på illegal väg ifall det blir illa nog.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.01.11 - 09:37:44 »

jag... har ingen aning. Tror det är möjligt för man har ju hört om den där magbacillen heliobacter pylorii eller något som överlever i magsäcken. Kommer inte på namnet av sjukdomen den orsakar. Men om det är så, vad har då hänt att den dyker upp just nu. vad har du matat den med? Vad åt du som du inte åt innan julas. Det enda jag vet såklart är apelsinris.... kanske riset, kanske apelsinen eller kanske.. mängden av båda?
Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #2 skrivet: 2014.01.11 - 10:49:51 »

Heliobacter pylorii kan man få magsår av men om det ger diarreér vet jag inte.
Jag skrev i nån tråd om att jag har haft magproblem i vinter, ett bra tag före jul. Jag hade visserligen nåt med gallan men det var nåt annat också för jag var definitivt inte bra i magen. Till slut drack jag risavkok och åt kokt torsk och lite kokt skinka, typ. Löskokt ägg ska väl vara bra men det vågade jag mig inte på för gallan. Jag köpte också AloeVera-dryck som jag drack några gånger per dag. Och svart te drack jag i mängder. Lagom till jul var jag bra i magen. Var ju till doktorn upprepade gånger och gjorde både rektoscopi och gastroscopi och väntar på att få göra coloscopi. Men nu vet jag inte om jag vill göra coloscopin längre.  :confused3:

Hemul, hoppas att magen "rättar till sig" för dig också, det behöver ju inte vara samma problem som du hade tidigare men det kan ju vara bra med lite "magdiet" tills vidare. En tröstblomma till dig iaf.  :rose:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.01.11 - 10:54:19 »

jag nämde bara heliobactern i syfte med att baciller överlever ju ganska länge ändå.

mycket svart te är dåligt för njurarna. Man kan få njursten av det. Bara så du vet.
Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2014.01.11 - 11:04:05 »

Ok, ja det har du rätt i att baciller kan överleva ganska länge. Just helicobakter kan man ju t.om. leva med utan att få magsår så det behövs nog en utlösande faktor. Men andra elaka magbakterier kan kanske också ligga latent och bara vänta på ett gynnsamt tillfälle (för dem) att "ta över".

Nej, jag visste inte att man kan få njursten av mycket svart te. Tack för upplysningen. :smile: Vet du hur är det med grönt te? Det dricker jag några gånger per dag.
Normalt dricker jag inte massor av det svarta teet, ett par koppar om dan bara men när jag var lös i magen så tog jag till det för det ska ju vara stoppande.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.01.11 - 12:23:23 »

Det finns ju en del bakterier som kan överleva länge obemärkt, men hur det är med tarmbakterier som ger såna besvär vet jag inte.

Det låter osannolikt att det är samma. Saccaromyces boulardii ska minska risken för hemska tarmbakterier.

Hur mycket potatismjöl har du provat?
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #6 skrivet: 2014.01.11 - 12:38:20 »

Saccaromyces boulardii.  Måste medge min okunnighet. Vad är det?
Jag har inte provat potatismjöl alls. Ska överväga det.  :smile:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.01.11 - 13:49:04 »

Berittis: både svart och grönt te är inte så bra. Men några koppar varje dag är nog inget problem för det flesta. mannen till min kompis får inte dricka svart eller grönt te pga hans njurar som är väldigt känsliga för njursten. Och en annann kompis till mig är öh.. doktorsassistent på urologmottagningen, hon berättade samma. Jag dricker litet allt möjligt i te -väg , dock sällan grönt för den gillar jag inte. svart, rooibos, örtte... Men svart alltså betydligt mindre än förr.

Hemul, du kan prova Saccaromyces boulardii. det jag läst om den låter inte så dumt!

Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #8 skrivet: 2014.01.11 - 14:32:37 »

Mynlen, vad är Saccaromyces boulardii?
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.01.11 - 14:49:20 »

Saccaromyces boulardii är en snäll svamp som finns som tillskott som minskar risken för hemska tarmbakterier som chlostridium difficile i alla fall.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #10 skrivet: 2014.01.11 - 15:16:55 »

Ok, tack. Ska kolla i hälsokostaffären.  :smile:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.01.11 - 15:28:13 »

bara att googla, glömde att skriva det till dig! om jag gör det kommer jag på holländska sidor.. :)
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2014.01.11 - 15:54:52 »

Sonen har till och från problem med magen och har då testat Inolaxol som funkat bra på honom.
Det funkar både om man är lös och hård i magen.

Citat
Inolaxol kan användas för att motverka förstoppning och för att få mjukare avföring. Inolaxol är ett receptfritt läkemedel som innehåller sterkuliagummi som är ett växtfiber. Sterkuliagummi bildar en form av gel i tarmen som binder vatten och fungerar som ett bulkmedel, alltså ökar volymen i tarmen vilket får den att arbeta mer. Gelen bidrar också till att normalisera avföringen så att den inte blir för hård och inte för lös.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.01.11 - 17:14:29 »

Hur mycket potatismjöl har du provat?

2 tsk/dag som mest. Men diarrén började innan jag började med det och jag slutade ju ta det ganska snart också, rätt länge sedan nu.

Grejen som skrämmer mig är att det känns precis lika dant som det gjorde i början förra gången. Hade inte ont då heller (utom om p.g.a. laktosintoleransen innan jag fattade), påverkas inte alls av mat o.s.v. Det är liksom inte som normalt när man får tillfällig diarré. Det brukar ju snabbt gå över också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #14 skrivet: 2014.01.11 - 18:25:01 »

 :there: Usch, det verkar ju inget vidare.  :shake_head: Jag förstår att du är orolig.
Nu är det ju dig det gäller men jag måste inflika att mina magproblem var superkonstiga. Blev otroligt gasig och det luktade surströmming! I normala fall gillar jag ju surströmming men vill inte att mina fisar ska lukta det. Sen varierade konsistensen också men mest lös, t.o.m. riktigt lös så jag stannade hemma från jobbet. Men det gick över och jag hoppas verkligen att det gör det för dig också.



Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544