Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:52:00 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Snälla hjälp mig! Orkar inte må så här längre  (läst 30710 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #15 skrivet: 2014.01.02 - 15:42:26 »

Tack för alla svar hittills. Än så länge går det mycket bättre tycker jag. Tror det kan bero på avsaknaden av socker och mindre portionsstorlekar. Ska fundera på om mjölk gör mig sämre. Har bara nuvalucol än så länge men magnesium låter intressant, har fått sendrag några gånger och det hade jag inte med ettan. Har fått för mig att det har med magnesiumbrist att göra.

Äter nötter och bär om jag är sugen. Nån frukt har slunkit ner också. Dricker mjölk ibland. Kommer nog inte bli alltför strikt framöver om magen går med på det. Gör inget om hon blir lite kortare, både jag och pappan är långa. Skulle gissa att sonen blir närmre 190... Fast nu vill han nästan bara äta kött, korv och bacon så vi får väl se ;-). 
Loggat
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #16 skrivet: 2014.01.02 - 17:42:16 »

Är det ett tecken? Bara jag som ser hemuler...???  :max-shock:


* image.jpg (139.68 KB, 640x475 - visat 855 gånger.)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014.01.02 - 18:07:14 »

Jag brukar ha den effekten på folk.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2014.01.02 - 21:02:06 »

 :lulz:
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #19 skrivet: 2014.01.02 - 21:03:59 »

Är det ett tecken? Bara jag som ser hemuler...???  :max-shock:

 :nod-yes:
Loggat
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #20 skrivet: 2014.01.13 - 15:57:15 »

Tänkte bjuda på en uppdatering!

Har nu ätit lchf i två veckor. Har blivit 50-60 gram kolhydrater per dag. Ca 10% kolhydrater, 15-20% protein och 70-75% fett (e%). Ätit drygt 2000 kcal per dag. Kött, fisk, grönsaker, mejeri, ägg, nötter och bär/frukt. 3 mål mat och oftast 2 mellanmål.


Redan nu är skillnaden enorm. Lite iakttagelser:
- jag är MYCKET piggare, går inte och lägger mig när jag kommer hem
- har pga piggheten börjat träna
- blodsockret är stabilt, 4,4 på mätningen hos bm
- jag har gått upp 7 kg (men inget sedan jag började)
- mina vigselringar ramlar av fingrarna
- foglossningen är mycket bättre, kanske beror på träningen
- mår (nästan) inte alls illa och har slutat med medicinen
- har sällan/aldrig halsbränna
- magen fungerar bättre (fast inte lika ofta)
- järnvärden har ökat från 114 till 119 (dricker även blutsaft ibland)
- varken läkare eller bm hade något att invända mot min kost (nämnde aldrig lchf utan berättade vad jag åt)

Jag är så glad! Känns fantastiskt att må så här bra :-)
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014.01.13 - 16:27:22 »

Vad kul!  :clapping: Har undrat hur det gått för dig.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2014.01.13 - 18:35:14 »

Det var verkligen roligt att höra!  :thumbsup:

Det verkar ju som om medicinen om den gör skada för barnet gör det i tredje trimestern, så det är ju toppen att du kunnat sluta med den. Hoppas verkligen att du får fortsätta att må bra, så du hinner ta det lite lugnt innan det är dags att orka med en nyföding!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2014.01.13 - 19:08:12 »

ÅÅÅh vad härlligt!!!!! håll oss uppdaterad är du snäll!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2014.01.14 - 03:22:51 »

Vad är det för typ av meds man får för illamående? Antar att de verkar allmänt dämpande, d.v.s. påverkar hjärnan?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #25 skrivet: 2014.01.14 - 08:18:08 »

Prostafen (receptfritt mot åksjuka)
Lergigan
Lergigan comp (med koffein)
Primperan
Zofran (inte så testad så sistahandsval)

För mig fungerade primperan bäst men effekten är så liten att jag inte märkte den när jag var som sämst. Äter man primperan i tredje trimestern kan barnet få alzeimersliknande symptom MEN dessa går över när barnet fötts (inte utsätts längre). Läkarna sa att de 4 första medicinerna är "ofarliga", jag fick aldrig zofran trots att jag bad om det. Jag var inte tillräckligt sjuk (höll inte på att dö). Annars gör medicinerna mig sjukt trött, typ hög. Låg i timmar och bara stirrade i taket och kunde sova 15 timmar per dygn.

Men nu är det över  :yay:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2014.01.14 - 08:55:11 »

Kan tänka mig det. De är väl allmänt avtrubbande försås. Usch. Skönt att du blev av med dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Noni
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #27 skrivet: 2014.02.09 - 09:43:59 »

Hej!

Går snart in i v 32 och har ätit lchf i 7 veckor tror jag. Mår fortfarande väldigt bra. Jag har ätit en semla och haft 3 fuskdagar. Jag mådde så värdelöst efter senaste fusket, jag tror det var bra att påminna sig om hur det var innan. Det är en del planerande med maten fast å andra sidan sparar jag pengar på att alltid äta hemma och ha matlåda.

Jag har inga spännande fakta mer än blodsockret som var 4.1. Magen är normalstor och bebis likaså (gjorde tillväxt-UL). Är sjuk så jag har inte tränat på en vecka. Fogarna har även blivit sämre.

Nu börjar jag fundera på förlossning och sånt. Vet inte om det är smartast att äta lchf eller att dopa sig med socker för att vara pigg. Det är väl även lite smärtstillande? Jag tror förlossningen kommer gå snabbt. Första tog 10 h från första värk men då var det lite komplikationer (han låg snett). Jag var fullt öppen efter 4-5 timmar.  Nr två sägs gå mycket snabbare... Så uthålligheten behöver jag inte riktigt. En sak är säker: så fort hon är ute blir det salami, mögelost och rödvin för hela slanten! Äntligen!!!
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2014.02.09 - 10:07:22 »

varför skulle du ta till socker vid förlossnignen? det är inte sockret som är smärtstillande men dopaminen som kroppen tillverker, eller endorfiner. kommer inte ihåg helt hur det fungerar.  Läste igår detta blogginlägg http://www.annahallen.se/ideer-om-varfor-depression-kan-dyka-upp-vid-lchf och visserligen handlar det om depression men tror det "fungerar" lika bra på förlossning typ.  Jag skulle nog inte ta till för mycket kh även vid förlossningen, det blir häftigt efteråt då om du redan nu reagerar så på fusket.  8 v kvar, det går undan!

Ah, säg till innan förlossnignen att du inte äter socker. Om dom då behöver lägga dropp e.d. ska dom använda Ringers Lösning (salt) och inte sockerdropp för då shockar du kroppen för mycket. Inte för att du ska ha dropp standard men man vet aldrig. Mitt andra barn blev akut kejsarsnitt och då behövde jag dropp. (men det var lååångt innan jag visst något om lchf, hon är 21 nu :) )
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2014.02.09 - 16:45:59 »

Ja, om du mår bra nu så ska du nog fortsätta så här. Det är påfrestande för kroppen att svänga mellan extremer vad gäller kosten också och det är väl onödig belstning. Kroppen lär nog få jobba ändå.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544