Snälla hjälp mig! Orkar inte må så här längre

Sidor: (1/7) > >>

Noni:

Hej!

Åt lchf för några år sedan och mådde kanon. Slutade pga graviditet och kom aldrig igång efter förlossning... Nu är jag gravid igen, mår skit och börjar bli desperat...

Jag är inne på min andra graviditet, tyvärr blir jag mycket sjuk första halvan. Extremt illamående och sängliggande i 10 veckor (v 6-16). Gick ner 7 kg de veckorna (är normalviktig). Har fått dropp när det blev för illa men klarade mig från inläggning. Äter fortfarande mediciner mot illamåendet (primperan).

Nu är jag i v 25 och mår fortfarande illa!!! Har halsbränna konstant, ingen aptit, känner mig proppmätt så fort jag ätit. Jag mår sämst när jag är mätt och hungrig. Igår trillade poletten ner och jag insåg att det antagligen har att göra med blodsockret. Jag brukar äta något onyttigt när jag mår illa vilket hjälper för stunden men sen blir det ju så klart sämre igen... Jag har ätit godis varje dag, ofta flera gånger per dag!

Allra sämst mår jag på kvällarna. Efter ännu en sömnlös natt pga illamående och halsbränna och en massa googlande funderade jag på om lchf kan göra mitt liv drägligt igen. Vad tror ni om det?

Jag började ta bort kolisar igår och kände en stor skillnad i kroppen. Inte alls lika illamående, mycket mindre halsbränna och det kändes inte lika trångt i övre delen av magen.

Jag har försökt läsa på och många förespråkar liberal lchf. Vad är det?
Jag känner mig helt lost när det gäller hur och vad jag ska äta nu när jag har en till att tänka på (innan körde jag det som rekommenderas, SLV). Hur ska jag lägga upp detta? Ska jag räkna kalorier eller kolisar för att se att jag får i mig tillräckligt? Eller är det nono att äta lchf som gravid? Jag förstår att jag inte ska banta men jag vill ju äta detta för att jag inte mår bra. Har ni några tips på hur man som gravid eller en person som inte är ute efter viktminskning ska tänka?

/Noni

hemul:

Hej på dig och välkommen hit. Låter jättejobbigt att må så där.  :worried:

Svårt att råda, jag har inte ens barn så... Men jag *tror* inte att det är farligt att dra ner på kolisarna när du är gravid. Däremot *tror* jag att du ska ta det lite pö om pö med tanke på bäbisen i magen. Det är ju en stor omställning för kroppen och det kanske man ska vara försiktig med i ditt läge.

Jag tror de menar mer standard lowcarb när de säger liberal LCHF. LCHF är ju en tämligen extrem lowcarbvariant. Alltså lågt på kolisarna men inte någon strävan att ligga jättelågt, typ under 20 g som annars är normalt för LCHFare.

Du kunde väl prova att ta bort eller minimera det som de flesta är överens om är dåligt, som socker och spannmål. Forsätt äta rotfrukter inklusive potatis och lite frukt, kanske lite ris om du vill det. Då blir det ingen jättechock för kroppen och du får säkert inte så stora omställningsproblem heller. Och det blir ändå lowcarb, förutsätt att du äter rimliga mängder potatis och sånt.

Hoppas du får svar från någon som både lowcarbat och varit gravid och har mer erfarenhet på området än jag också.  :whink:

berittis:

Jag vet inte om det här är till nån hjälp men Kostdoktorns sambo gick över till LCHF när hon väntade deras barn.

http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider

Mynlen:

jag håller helt med Hemul!. Jag har varit gravid 3 ggr, långt innan jag ens hade hört om lchf eller low carb öht. Mådde också väldigt dåligt 5-6 månader. Om jag visste då vad jag vet nu hade jag absolut ätit lc då! Skippa socker och spannmål, inget av dom är något kroppen eller bebisen behöver. Ät (litet) potatis och absolut andra rotfrukter, typ rödbeta (rik på järn), ägg kan du äta mycket, jag tror inte du kommer att banta på liberal lchf. viktiast är att du äter tillräckligt och är mätt, inte att du äter för två :)

jag är absolut övertygat att liberal lchf, dvs utan socker och spannmål passar gravida.



Noni:

Hej,

Jag äter ganska små portioner, bär mina barn högt så de pressar på uppåt. Mår väldigt dåligt om jag blir ordentligt mätt (eller kolhydratjäst) så därför tänker jag att det är bättre att äta näringsrik mat (grönsaker) jämfört med potatis/ris. Jag tror även jag mår dåligt av just kolisarna. Fast jag förstår resonemanget att man inte bör bli för extrem.

Har skaffat matdagbok för att ha lite koll. 50-60 gram kolhydrater (10 E%) har jag legat på dessa två dagar. Mest från nötter, finn crisp och mejeriprodukter. Har ätit hallon men undvikit frukt pga halsbrännan. Låter som att det kanske blir för lite kolhydrater, vet inte riktigt vad jag ska lägga till, rotfrukter lät ok... Eller lite mjölk till maten kanske.

När jag varit hos alla olika läkare har de inte varit ett dugg oroliga för bebisen. Då snackar vi 10 veckors svält där jag orkade sitta upp max 5 min i streck. Jag åt mest naturell yoghurt i små portioner och spydde flera ggr per dag. Läkarna sa att bebisen tar det den behöver... Och jag mådde som sämst under de mest kritiska veckorna då alla organ utvecklas...

Dahlqvist skrev att liberal lchf var 30-80 g kolhydrater dagligen. Kostdoktorn har inte varit så specifik i hur man ska äta. Den enda studie jag sett handlade om ketos, men de studerade bara svältande mödrar och det är ju inte samma sak...

Sidor: (1/7) > >>