Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 15:47:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Robert H. Lustig om fruktos (och sackaros)  (läst 15018 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.08.22 - 18:08:30 »

Inkognitofönster vet jag inte vad det är. Hur får man fram det?

Tredje raden under "Anpassa och kontrollera Google Chrome" (ikon i övre högra hörnet...)

Den ikonen som typ hela menyn är på? Verkar inte ha det där. Jag har inte Chrome utan Iron. Det ska ju vara samma, men det kanske finns små skillnader då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.08.22 - 20:23:00 »

Ett "Lustigt" videoklipp på DietDoctor nu. Lustig ger ett något "mindre lustigt" intryck, som på gränsen till att drabbas av milt vansinne... Citat: "Did you have a glass of fruit juice this morning? If you did, you are aging seven times quicker!" Say what?!? och DietDoctor tycker tydligen att det är typ fyndigt...

Hoppla... jag tror vistt att jag "fick medhåll" från en högt uppburen low-carb-auktoritet...
http://www.dietdoctor.com/fantastic-new-tv-program-on-obesity-toxic-sugar/comment-page-1#comment-33740
Starstruck!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.08.23 - 09:07:52 »


Fast det motsägs av den studie jag länkade till i ett annat inlägg
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3453.0.html

Citat
This time, along with their two-sandwich, two-hash-brown, 910-calorie breakfast, one-third of his volunteers—10 in total—quaffed a glass of fresh OJ. The non-juice drinkers, half of whom drank sugar water, and the other half plain water, had the expected response—inflammation and elevated blood sugar. But the OJ drinkers had neither elevated blood sugar nor inflammation. The juice seemed to shield their metabolism. "It just switched off the whole damn thing," Dandona says. Other scientists have since confirmed that OJ has a strong anti-inflammatory effect.

http://www.motherjones.com/environment/2013/04/gut-microbiome-bacteria-weight-loss

Inte för att jag tror att juicekonsumtion i måttliga mängder är farligt, men jag har lite svårt att dra långtgående slutsatser från en studie med 10 personer per försöksgrupp.

För att göra det ännu mer problematiskt verkar det vara skillnad på juice och juice också. Här har man kunnat hitta korrelation mellan kortväxthet hos barn och konsumtion av äpplejuice och druvjuice, samt korrelation mellan fetma och konsumtion av äpplejuice. Man hittade ingen sådan koppling med apelsinjuice, så det är sannolikt mindre farligt.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/07315724.1999.10718874#.UhcH11MmwVE

Mina ungar får gärna lite juice som utflykts- eller festdryck. Men till vardags föredrar jag att de äter hela frukten.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.08.23 - 09:12:33 »

Hoppla... jag tror vistt att jag "fick medhåll" från en högt uppburen low-carb-auktoritet...
http://www.dietdoctor.com/fantastic-new-tv-program-on-obesity-toxic-sugar/comment-page-1#comment-33740
Starstruck!

"...and he's as ubiquitous as high fructose corn syrup itself"

 :lulz:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #19 skrivet: 2013.08.23 - 11:33:49 »

Hur mäter man ens att man åldras 7 ggr snabbare eller att om man inte har någon inflammation i kroppen efter just en måltid??? Jag skulle vilja påstås att både forkskningsresultat och sanningen behandlas mer än lite vårdlöst.  :rolleyes:
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.08.23 - 12:58:37 »

Hur mäter man ens att man åldras 7 ggr snabbare?

Jo, man har ju sett att de som dricker ett glas juice till frukost dör i ålderskrämpor redan i tioårsåldern, så det är ju en enkel slutsats.  :nod-yes:

Jag skulle vilja påstås att både forkskningsresultat och sanningen behandlas mer än lite vårdlöst.  :rolleyes:

Äsch, nu är du väl kinkig. Det är ju för en god sak, då får man ljuga och hitta på vad som helst.  :pippi:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.08.23 - 13:06:50 »

 :lol: Ändamålet helgar medlen - ganska betecknande för hela "rörelsen", faktiskt. Och så att hålla det så enkelt som möjligt, skala bort besvärande detaljer som bara krånglar till det och gör det svårt för dummisarna att förstå. Know your audience, som de säger over there.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #22 skrivet: 2013.08.23 - 14:19:14 »

Hur mäter man ens att man åldras 7 ggr snabbare?

"Jo, man har ju sett att de som dricker ett glas juice till frukost dör i ålderskrämpor redan i tioårsåldern, så det är ju en enkel slutsats.  :nod-yes:"

 :lulz:

En samhällskunskapslärare lärde mig att vara kritisk mot media men det är ingenting mot vad jag blivit tvungen att bli nu efter ett år av påläsning om hur kroppen fungerar vad gäller hur man går ner och hur och vilken kost den tolererar. Vart man vänder sig sägs det tvärt emot och alla är lika säkra på sin sak och få har några hårda fakta att backa upp sina påståenden med.

I mitt liv har jag ätit makrobiotiskt, varit vegetarian, ätit lchf och nu slutligen lowcarb - allt utefter vad jag trodde var bäst just då... För att inte tala om 5:2 fasta, 16/8, pulverdiet, soppdiet etc etc .

Slutsats - ingen har en susning och vill jag ha ett glas juice så kommer jag dricka det och det lär inte påverka min överlevnad jättemycket. Vad jag däremot gör och äter den resterande tiden på dygnet spelar roll.

Hemulen -  du menar väl inte att de håller på med cherrypicking? Never!?!  :lmao: :tongue:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.08.23 - 17:33:02 »

cherryjuice!!!!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #24 skrivet: 2013.08.23 - 18:35:09 »

 :lulz: :pippi: :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.08.23 - 20:49:55 »

Hemulen -  du menar väl inte att de håller på med cherrypicking? Never!?!  :lmao: :tongue:

Nej, det var faktiskt inte det jag syftade på, utan mer att allt "dummas ner".
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544