Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 01:14:10 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Medel mot förstoppning?  (läst 20057 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #15 skrivet: 2013.08.08 - 19:06:54 »


Min kusin blev opererad för bröstcancer och fick sedan cellgifter. Hon fick förstoppning från Helvetet. Hon försökte med fibrer, fröer, råkost, mycket vatten, medel från Apoteket, you name it. Så fick hon höra om finskt tallbarksextrakt och köpte hem. Hon sa att det var det enda som hjälpte. Jag googlade och det finns flera sidor. Den här sidan läste jag men jag kan inte hitta nånting om laxerande effekt. Men min kusin var säker på att det var tallbarksextraktet som hjälpte.

http://www.angelfire.com/indie/bengtandersson/tallbark.htm
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #16 skrivet: 2013.08.08 - 20:55:38 »

På ifokus mag & tarm rekommenderades movicol men den kan ha en tendens att göra att magen överreagerar lite.
Ett annat tips som jag inte vet om det hjälper men som låter trevligt var rejält med chokladpudding och vispad grädde.  :crazy: Lowcarb? NOT!  :smack_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.08.08 - 21:01:36 »

Jodå, man kan lätt göra lc-chokladpudding. Men jag reagerar inte på det heller.

Den där barken lät ju intressant, men lite krångligt kanske. Hoppas din kusin blev frisk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2013.08.08 - 21:18:41 »

På lite långsiktigt lösning; prova att vara utan mjölkprodukter? och sedan fibrer på det?
Har du testat det under någon period?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.08.08 - 21:22:08 »

Ja.  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2013.08.08 - 21:45:18 »

Överdosering av Magnesium? Det brukar vara effektivt. Fast inte lika omedelbart som medicin bakvägen.


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.08.08 - 22:32:41 »

Men jag tänkte mig nåt från apoteket nu ju. Nåt som ska intas genom munnen och som man inte får sprutdiarré av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #22 skrivet: 2013.08.09 - 09:37:10 »

Tja om det inte är dödsakut och måste ut idag så tycker jag ändå att lactulose är klart bäst av vad jag provat och sett hos patienter i äldrevården och på mig funkar det på under 2 timmar iaf - utan sprutdiarré.  :thumbsup:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.08.09 - 10:56:58 »

Jaså? Men då ska jag köpa det då. Jag trodde man måste äta det dagligen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #24 skrivet: 2013.08.09 - 14:22:39 »

Nädå, jag tar vid behov, 2 ggr 15 ml eller ngt sådant tills önskat resultat, tja lite som man tar plommon då.  :bg:

Edit: Det står dock på flaskan att det kan ta upp till 48 tim innan effekt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.08.09 - 15:02:03 »

48 timmar!  :max-shock:

Nåja, det blir till att prova så får jag se vad det har för effekt på mig. Ska iväg snart och inhandla plommon och aprikoser, då blir det en tur till apoteket också. Hoppas att det inte är så dyrt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.08.09 - 16:36:28 »

Idioten på apoteket sa att man skulle äta det i 3 dagar, sedan brukade det lösa sig. Men vad de säger har jag lärt mig bortse ifrån för länge sedan, så jag köpte en flaska i alla fall. Hon prackade på mig den stora, för "den lilla räcker nog inte när man har så stora problem". Jag hade öht inte sagt något om arten om mina problem. De är som marsmänniskor på det där stället!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #27 skrivet: 2013.08.09 - 18:53:00 »

Hon tyckte nog att man har stora problem om man är så desperat att man fråga dem om vilket medel man ska ha. :lol: Hoppas det funkar hur som helst. Jag har något medel där hemma som jag blev ordinerad när jag fick så ont efter operationen och åkte in akut till sjukan för magontet. Men jag minns inte vad det heter. Kan kolla om ett par dagar när jag kommer hem.


Skickat från telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2013.08.09 - 19:16:07 »

Jag gjorde inte ens det. Jag undrade om var doseringen, för det stod inte på utsidan av förpackningen. Det fanns en liten flaska och så en typ 3 gånger så stor som bara kostade lite mera. Jag ville ju veta hur många gånger den lilla flaskan räckte till bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #29 skrivet: 2013.08.09 - 20:22:56 »

Jodå, min kusin fick igång magen. Cancern ska vara borta men hon går på kontroller för det är ju ändå osäkert.

Jag har ett annat tips: Pajalagröt. Här är receptet.
1/2 dl torkade katrinplommon
1/2 dl torkade aprikoser
1/2 dl linfrö
1/2 dl russin
1/2 tsk salt
7 dl vatten
2 dl fiberhavregryn
1 dl havrekli

Blanda allt utom havregryn och havrekli i en gryta. Låt det stå över natten. Häll i havregrynen och kliet och koka 3-5 min under omrörning. Tillsätt mer vatten om det behövs. Servera med mjölk.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544