Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 07:49:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför går vi upp i vikt?  (läst 27509 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.07.14 - 15:41:08 »

Jag tänkte man skulle kunna samla sånt som inte är relaterat till mat.

Här är tex en studie som visar att australiensare som var utsatta för dålig ekonomi under två år var risken 20% större att bli överviktig det tredje året. FS betyder Financial Stress
Citat
The adjusted risk of being obese in 2010 were 20% higher (RR: 1.20; 95% CI: 1.10-1.30) among individuals who experienced FS in both 2008 and 2009 than those who did not experience FS in either year. The association of FS with obesity was independent of income and constant across income categories.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.20572/abstract
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.07.14 - 15:54:35 »

Läser i GöteborgsPosten att 21 procent av de som springer göteborgsvarvet beskriver sin profession som "projektledare" - 1 (en) procent av löparna är arbetslösa... Kostar ju 5-600 spänn i anmälningsvgift + "lite" kringkostnader så det förstår man ju att de flesta arbetslösa har andra prioriteringar. Gymkortet är väl också en utgift som sitt löst när den finansiella stressen gör sig påmind - liksom den vildfångade laxen och det gräsbetade köttet... Nudlar och ketchup är billigt!

Ingen förklaring, men allting hänger ihop...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.07.14 - 18:23:36 »

Tycker också det verkar naturligt att fler "fattiga" är tjocka. Skitmat är billigt + att det enda nöje man tycker sig har råd med kanske är att äta, även i Sverige. Inga pengar till semesterresa, ungarna har tråkigt - då blir det nog några turer till donken och någa omgångar chips och läsk framför TVn.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Snorkfröken
Full Member
***

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 239


Var är Mumintrollet?


« Svara #3 skrivet: 2013.07.14 - 20:06:49 »

Ja själv har jag slagit ihjäl flera uttråkade minuter med att käka godis och annat skräp. Och har man ingen lust att laga mat så är färdiggröt från ica jävligt gott.
Loggat

En lagom rund tjej lagom galen med mycket självironi och sjuk humor.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.07.14 - 20:16:19 »

Har man inga pengar är det svårt att upprätthålla några intressen också, antingen de är fysiskt aktiva eller inte. Allting kostar. Har man tur har man sett bättre dagar och har grejer kvar som man kan använda t.ex. skidor, cykel o.s.v. Om inte är det kört, för i princip allt kräver åtminstone en initial investering och det mesta kostar även kontinuerligt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #5 skrivet: 2013.07.14 - 20:18:55 »

 :worried: jag är mycket fattig men gör så gott jag kan..  :cry:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2013.08.22 - 18:07:48 »

En reflektion över en amerikansk supermarket. För att handla bröd kan man ta en liten genväg men måste trots det passera förbi 5 gångar för att ta sig dit. Den stora knäckfrågan är om man blir fet av brödet eller av det godis, läsk, chips och choklad man passerar?
Undrar också vad som är dyrast.

Inlägget heter passande nog The World is Fucking Insane
https://medium.com/health-the-future/918b3d08f21f

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2013.08.22 - 18:50:47 »

Hyllorna gör ingen skada om bara folk gick förbi dem.....   :hm-hm: Men icke....  :whistle:
Jag gick upp just för att jag inte fattade att man inte kunde sätta i sig de där sakerna, mer ville ha mer. Med tiden ändrade jag min inställning och bannlyste läsk, begränsade kakor mer till enstaka tillfällen, annan typ av kakor och känner nu mer kontroll. Förr var mitt sug så stort att det var riktigt svårt att stå emot i affären men nu har man vant sig vid att det inte ska med skräp. Därför är jag lite kluven vad gäller sockerberoende -  om det existerar eller ej..... En ond cirkel är det iaf...

Jo erhm lite ironiskt att ha godiset ihop med tidningar om övervikt, bantning och diabetes. Lycka till amerikanarna.  :rolleyes:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.08.22 - 20:35:23 »

hm jag vill minnas det är ganska likt i sverige också. Inte i holland såklart  :whistle:

jag är ganska tråkig i affärerna. "ser" inte sånt längre.  skönt!
Loggat



Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2013.10.15 - 22:30:40 »

Sent svar. Inser att tråden är mer eller mindre död, men jag tror faktiskt att sockerberoende finns. Inte som i att "jag MÅSTE ha", utan mer i ett obehag i kroppen när den inte får det den "behöver".
När det kommer till stormarknader, så är det väl alltid så att man får gå i snirklar för att få tag i något nyttigt? Sen måste jag väl erkänna att när jag började handla på sådana, så var jag så otroligt lycklig över att det fanns ett kilo godis till priset av 29.90, eller vad det kostade på den tiden. För då var det mitt kvällsnöje att läsa tidningar och äta godis, och en sådan burk räckte i en vecka. Så det var prisvärt!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Ary
Gäst
« Svara #10 skrivet: 2013.10.16 - 09:51:50 »

Hehe jo godis är billigt.  :rolleyes:  :fork_off: (senaste emoticonen var till sockerindustrin....) Jag drabbas fortfarande av ett grymt sug emellanåt, om man kan kalla det beroende eller inte vet jag inte men däremellan är jag en duktig kicka numera...  :flirting:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #11 skrivet: 2013.10.18 - 18:01:13 »

Men kan man verkligen prata om ett sockerberoende?
Förutom läsk är det få saker folk dras till som innehåller bara socker eller kolhydrater.
Hur många äter pasta utan fet sås? Bröd utan smör och pålägg?
Pizza är mycket bröd men också väldigt mycket fett.

Och om nu alla kolhydrater är lika ondsinta varför är det aldrig nån som går loss på kokt potatis?
När man läser om folk som trillat av banan så har då jag aldrig stött på nån som hetsäter rena råvaror som tomater, morötter eller havregrynsgröt.

Artikeln jag länkar till nedan tycker jag är ett bra inlägg i debatten.
Citat
What then, of the finding that Oreos "activated significantly more neurons than cocaine or morphine?" That claim is like comparing apples and ... doing a line. They have different mechanisms of action, and just because something "activates more neurons" doesn't mean it's more addictive. You can stop eating Oreos with no physical symptoms. You can eat a Nilla Wafer instead if you really want to. But you can't go from drinking two handles of vodka a day to drinking orange juice.
http://motherboard.vice.com/blog/no-oreos-arent-as-addictive-as-cocaine
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.10.18 - 18:16:05 »

Du har nog en poäng där. Extra allt, det är melodin!  :w00t:

Allvarligt, det finns ju de som äter rent sockergodis. Smågodis av typen gelegodis, skumgodis o.s.v. Visst, det är väl lite protein och fett där också kanske, men det lär ju inte vara stora mängder. Jag tror det var Mynlen som berättade att hon åt direkt ur sockerskålen när hon var liten i brist på bättre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #13 skrivet: 2013.10.18 - 19:24:50 »

Det är inte bara barn som äter direkt ur sockerskålen. Jag har en arbetskamrat som gör det!  :puke2:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.10.18 - 20:14:50 »

Nej jag åt sockerbitar. Något HEEEEEEEEEEEEEEEEEEELT annat.  :tongue_wag:

Men oreos och dom där wafers är i princip lika med en flaska wodka eller en flaska jenever. Dom är också "utbytbara" emellan.

Jag tror på ett visst sockerberoende, men det lömska är att socker även tillverkas i kroppen av andra ämnen. Då kan man aldrig bli kvitt sitt sockerberoende 100%. typ.

Jag har ätit mig loss på tomater i ungdomen. Och just nu är jag i en period där röd paprika  lockar mycket. Jag åt två idag :)

Pasta åt jag helst utan fet sås, det räckte med ketchup...
Loggat



Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544