Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:00:25 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur många barnfamiljer här?  (läst 39844 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2009.09.18 - 06:15:34 »

Citat
Bajsat själva har de faktiskt gjort från början – försigkomna!

 :clapgrin:

Idalindas storson kanske kan föregå som gott exempel. De är ju ungefär jämgamla.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #31 skrivet: 2009.09.18 - 18:34:01 »

17-åringen har även en bra påminnare i skolan.
Det finns en tjej i klassen som äter även  hon LCHF, och hon verkar ta det grundligt.
Mina barn äter så gott som LCHF, men skolmaten är är ett eget kapitel och dom måste ju äta sig mätta där ,
men jag har uppfattat att de tar med kött och mindre ris/ potatis.
Så sonen kommer hem ibland och säger... "jag tog ris på min tallrik och sedan gick jag förbi tjejen xx , och  :smack_head:, då kom jag på
att jag skulle ju kunna låta bli ... och därefter lämnade jag en del av riset på tallriken  :nod-yes:"

så bra med den tjejen i klassen ! :yay:

Men visst är storsonen duktig med maten, han har fattat grejen och äter allt vad jag lagar  :flowers:!

De minsta är är riktiga jägarungar, de skulle nu glatt leva på tundran av bara späck, kött och forell,
mellantingen skulle säkert äta upp allt från hjärta till ben och skinnet också för den delen.
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2009.09.18 - 23:59:22 »

låer som en perfekt familj!  :thumbsup:.. sprid de generna in till livsmedelsverket också va!  :flirting: :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #33 skrivet: 2009.09.19 - 18:06:52 »

I min sons skola går de på restaurang och äter – eleverna får matkuponger – och skolan ligger i ett industriområde, så det är riktiga husmanskostrestauranger med portioner för folk med tungt fysiskt arbete och inte för små samhällsvetarelever. Som vanligt på restaurang lägger de inte upp maten själva, utom vid salladsbuffén. Och så får man kaffe med (söt) kaka efter maten  :rolleyes: fast det äter han inte.

I princip tycker han det är bra med mindre kolhydrater, men han får sina nudel-, popcorn- och godisryck, inte så sällan heller.
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #34 skrivet: 2009.09.19 - 21:32:46 »

I min sons skola går de på restaurang och äter – eleverna får matkuponger – och skolan ligger i ett industriområde, så det är riktiga husmanskostrestauranger med portioner för folk med tungt fysiskt arbete och inte för små samhällsvetarelever. Som vanligt på restaurang lägger de inte upp maten själva, utom vid salladsbuffén. Och så får man kaffe med (söt) kaka efter maten  :rolleyes: fast det äter han inte.

I princip tycker han det är bra med mindre kolhydrater, men han får sina nudel-, popcorn- och godisryck, inte så sällan heller.
Det låter utmärkt i mina öron. Sådana restauranger serverar ofta både god och nyttig mat. Dessutom är den troligen bra mycket bättre än vanlig skolmat. Kaffe och kaka efter maten, tycker jag är en trevlig gest från restaurangens sida, men det är kanske inte nödvändigt att äta...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Lingon
Jr. Member
**

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #35 skrivet: 2009.09.20 - 23:43:06 »

I min sons skola går de på restaurang och äter – eleverna får matkuponger – och skolan ligger i ett industriområde, så det är riktiga husmanskostrestauranger med portioner för folk med tungt fysiskt arbete och inte för små samhällsvetarelever. Som vanligt på restaurang lägger de inte upp maten själva, utom vid salladsbuffén. Och så får man kaffe med (söt) kaka efter maten  :rolleyes: fast det äter han inte.

I princip tycker han det är bra med mindre kolhydrater, men han får sina nudel-, popcorn- och godisryck, inte så sällan heller.
Det låter utmärkt i mina öron. Sådana restauranger serverar ofta både god och nyttig mat. Dessutom är den troligen bra mycket bättre än vanlig skolmat. Kaffe och kaka efter maten, tycker jag är en trevlig gest från restaurangens sida, men det är kanske inte nödvändigt att äta...

Trevlig gest, ja absolut!

Det är tung mat med mycket av både fett och kolhydrater, men du har säkert rätt i att den är bättre än vanlig skolmat med lätt-tjafs och hel- och halvfabrikat så långt ögat når. Tänkte inte på det  :smile:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #36 skrivet: 2010.02.25 - 15:34:48 »

Jag har också ett gäng ungar och en man. -96, -98, 01, -66.  :lol:

Eftersom jag är nybörjare så är de nyfikna men inte övertygade. Ingen av dem behöver gå ner i vikt. Ännu. De tränar mycket, men de är riktiga sockerråttor.

Särskillt yngsta som är en tjej. Och hon har ett sjuhelsikes humör.  :fork_off: Hon skulle verkligen behöva fasas över till min kosthållning. Men nu får hon åtminstone bra fetter och mindre tillsatser än förr.

Hennes storebröder gillar min mat och har börjat steka ägg till frukost.  :inlove: Men pasta, ris och potatis vill de ha. Och mackor!

Maken följer mina framsteg med intresse. Det ligger ju även i hans intresse att jag blir kvitt min huvudvärk.  :sex:  :bg:  :tongue: Men godispåsen på lördagarna vill han inte avstå. Han tycker nog att det är lite jobbigt att tänka om, med matlagningen också. Men det är ändå oftast jag som lagar maten. Så han har tid att lära sig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #37 skrivet: 2010.02.27 - 20:43:04 »

Hos oss är en fördel att båda jag och maken bestämde för LCHF tillsammans .

Det viktigaste är att ge tid åt alla, ersätta sakta alla gamla vanor med nya , nästan likadana.
För det finns pizza, paj, pannkaka, vofflor, kakor och bullar .
Om man i början stoppar i barnens/ makens varianter lite mer socker och mjöl , blir det ändå mycket mindre än på dom vanliga.
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2010.08.24 - 17:30:18 »

Jag är mamma i en barnfamilj    :inlove:

Sonen är född -05, dottern född -08 och nu har vi en till på gång som kommer att vara född -10.

Jag har ätit lchf sedan september-09. Maken var lite skeptisk i början men förstår det braiga med det hela. Dock har han lite svårt för att sluta med kolhydraterna ändå.. Sonen ratar allt som inte är pasta/ris/smörgåsar så det är svårt. Om jag struntar i att servera pasta/ris/smörgåsar så äter han ingenting alls.. Dottern börjar nu komma till samma stadie som sonen..  :smack_head: ..men hon äter hellre pålägget än smörgåsen just nu i alla fall  :thumbsup:

Nu under graviditeten har vi inte ätit särskilt bra alls. Massa halvfabrikat (om jag lagat mat öht).  :redface:
Men det ska bli ändring på det snarast!
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #39 skrivet: 2010.08.24 - 18:44:02 »

Ungar är ungar. De ser och lär. Sen är frågan av vem de lär mest. Kompisar, skola eller föräldrar. Men jag tror ändå att om man låter tiden gå och man envisas med att själv äta så bra det går så kommer något korn av intresse väckas tillslut.  :nod-yes:

Mina telningar förstår vitsen med att jag äter som jag gör. Ibland anammar de min mat, men oftast vill de komplettera med de vanligaste basvarorna. Och visst vill de ha läsk och godis så fort de får en chans. Men jag är övertygad om att de får med sig bra kunskaper in i vuxenlivet ändå. Och framför allt så lär de sig laga mat av bra råvaror oavsett om de sen väljer att ta pasta till istället för blomkålsris eller liknande. Välkommen hit förresten!  :wave:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #40 skrivet: 2010.08.24 - 19:09:45 »

Mina tonåringar 12-18 var alla stora när vi började med LCHF, 8-14 år då.
Det var mycket enklara att förklara fakta för en 10-åring än för en 4-åring.

Hos oss är den yngsta mest sugen på godis och köpepizza, senast idag kom han hem från skolan
och ville han köpepizzaaaaaaaaaaa. ( han fick ungsrostade grönsaker och gårdagens stek istället :flirting:)

De älsta har nästan blivit LCHF-talibaner.
De petar på oss om vi skulle köpa något med kolhydrater och läser innehållsförteckningar och räknar e-tillsatser i butikerna.

På sommaren och julen släpper vi lite taget...
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.08.24 - 19:23:17 »

Jovisst är det så att barn är barn.
Sonen vet att det är onyttigt med socker och han frågar ofta om det finns socker i det eller det. Och han äter smör eftersom "det är så nyttigt" även om han egentligen inte är så förtjust i det. Och ost&skinkrullar äter de gärna till mellanmål. Så lite har han ju snappat upp :thumbsup:

Men middagarna är svårare. Jag vet att alla barn har stadier då de väljer bort vissa saker och kanske snöar in på en enda sak istället. Men det är ju synd när de väljer bort fisk och kött och snöar in på pasta..  :eek:

Vad gäller godis så äter de bara det på lördagar och det räcker med bara nåt litet symboliskt, som tex 4 godisnappar eller ett kinderägg. Jag är glad att vi lyckats med det i alla fall! ;)
Loggat

Monkan
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 103


« Svara #42 skrivet: 2010.08.24 - 21:39:20 »

Jag har två barn, en son på 7 år och en dotter på 8 år. Jag äter LCHF, min man äter kolhydratreducerat (men knappast LCHF). Barnen äter inte LCHF. Tyvärr äter de ofta flingor till frukost (orkar inte ta den fajten - hade ju varit enklare om man varit två vuxna som var överens). Flingor (typ Special K och sånt) tycker jag är det absolut sämsta man kan äta. En macka med rejält med smör och pålägg behöver inte vara fel. En portion havregrynsgröt tillagad med en smörklick behöver inte heller vara fel. Alltså inte för en frisk unge utan övervikt i alla fall.

Lunch och mellanmål äter de i skolan. Middag äter de samma som oss vuxna (LCHF) men oftast med tillägg av kokt potatis (någon gång ris eller pasta). Sonen älskar potatis och mackor och skulle nog kunna leva på det   :sad:

Godis på lördag, läsk eller saft bara på helgen. Glass betydligt mera sällan än förr och aldrig på en vardag (vilket faktiskt hände förr). Sockerkonsumtionen har minskat i detta hushåll sedan LCHF började.

Jag tänker att det är bäst att föregå med gott exempel och inte tvinga på barnen något. Dom är såpass stora att dom har egna åsikter om vad de vill äta. Om de börjar få problem med akne i tonåren sedan kan jag ju tipsa lite försiktigt igen....
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #43 skrivet: 2010.08.24 - 21:57:12 »

Jag har också barn, och min åsikt är att småknattar behöver bra mat punkt och slut. Så länge det inte är för jäkla mycket halvfabrikat, är jag nöjd. Eftersom ungar växer, så behöver de också mycket kolhydrater i vissa perioder av sitt liv. Jag vet precis när min ska till att skjuta i höjden, för då tiggs det om pannkakor (vanliga sådana, alltså!) var och varannan dag. Eftersom mitt barn helt klart behöver något i pannkakorna, så får det lilla skrället just en massa pannkakor under dessa perioderna. (Vet nämligen inte vad jag annars ska göra!)
Annars kan det vara önskemål om alltifrån grönsakssoppa till köttfärslimpa, så jag bryr mig inte så mycket om det blir pannkakor varannan dag i en vecka en gång var tredje eller fjärde månad. 

Ealina: Alla barn snöar in på pasta då och då! Det är bara att lura dem med en massa goda och nyttiga såser!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544