Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 09:55:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: zombiefiers viktresa  (läst 14476 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
zombiefier
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« skrivet: 2013.06.01 - 14:42:48 »

Hej,

Har kört fast rejält så jag testar och ser här ifall någon har några tips.

Är kille, runt 35 år. Vägde som mest nästan 170 kg och har gått ned 40 kg med LCHF men står nu helt still. Var nere på 115 kg förra året men har nu gått upp till cirka 125 kg. Har ätit NCHF i snart en månad utan att det har hänt ett skit på vågen.

Äter ägg, kött, fisk, fågel. Tränar 5-6 ggr i veckan på gym (styrketräning). Får i mig runt 2000 kcal per dag. Dricker 2-3 liter rent vatten per dag.

Mitt mål är att komma ned till 100 kg, sen därifrån se ifall jag ska gå ned ytterligare. Men 100kg-strecket är som sagt planen.

Känns som om det inte händer någonting oavsett vad jag gör. Ibland känner jag mig som ett medicinskt undantag. Testar att börja skriva en matdagbok här och hoppas att någon har något bra tips.
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013.06.01 - 16:52:35 »

Tränar du 5-6 ggr per vecka kan 2000 kcal vara för lite för dig. Hur lång är du? Har du registrerat på dumbbell.com eller minmat.net så du vet vilken energiprocent fett, protein och kolhydrat du har? Tro det eller ej så kom min viktminskning igång igen när jag började äta 50-80 kh.
Lycka till.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.06.01 - 17:01:57 »

Låter jättelite. Jag går ner på 2000 om jag motionerar mycket och jag är 1.66 och 57. 1800 utan motion.

Men inte tror jag att du är nåt medicinskt undantag. Tycker det verkar som de som det funkar så där klockrent för utan att de behöver hålla koll på hur mycket de äter är undantagen, det är bara det att det är de som blir poster boys and girls...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.06.01 - 17:14:25 »

Välkommen hit förresten! Jösses, jag glömde alldeles mina värdinneplikter.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
zombiefier
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #4 skrivet: 2013.06.01 - 18:45:00 »

Jupp är medlem på dumbell.se. En typisk dag ser ut så här:

1917 kcal
188,9g Protein
2,8g kolhydrater
127,9g fett

Är 184 cm lång. Det känns jävligt jobbigt att det står still. Tränar i snitt 6 dagar i veckan (styrketräning) och kondition utöver detta. Idag t.ex. körde jag 65 minuter högintensiv intervall träning i crosstrainer på gymmet. Enligt maskinen skulle jag ha förbränt 750 kcal på dagens pass, efter att ha matat in min vikt och ålder. Försöker gå till jobbet några dagar i veckan (35 minuter).

Funderar på hur jag ska göra för att komma igång med viktminskingen.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #5 skrivet: 2013.06.01 - 19:00:52 »

Hej zombiefier
Välkommen. Har du ställt samma fråga till Tommy Runesson. Han har vägt som mest 174,4 kg. 2011 vägde han under 85kg och har halverat sin startvikt från september 2009.
 
http://www.tommytappar.se/
Loggat
Ary
Gäst
« Svara #6 skrivet: 2013.06.01 - 19:58:47 »

Du skulle kunna prova att minska proteinet något och öka fettet och kcal mängden lite. Den fettmängd du äter är vad jag äter typ som inte tränar hårt och är tjej och 168 lång... Det är bara att experimentera på.
Sedan sägs det ju att lågintensiv träning är bättre för viktminskning än högintensiv.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.06.01 - 20:11:06 »

lågintensiv träning är absolut bättre MEN man måste köra den längre. Och sen tycker jag du äter för litet totalt och för mycket proteiner. proteiner kunde väl också höja blodsockret ganska bra vill jag minnas.

Förstår du vill gå ner, det gör jag med. Men det verkar så för många att det kommer en platå då och då, och viktigaste är då att hålla ut. Men det kan dröja länge! Jag har en platå sen början av dec. nu.

Tycker också att du ska höja kh litet. Det gjorde jag vid min förra platå (när jag kom hit i detta forum) och sen började det röra på sig igen. Mycket mysko men jag tror inte på regeln: ju mindre kh ju mer man går ner i vikt och jag tror ännu mindre på regeln: man går ner av kc man förbrukar genom träning.

Min son studerar något som heter Study of Human Movement, och berättade mig att det är jättebra jag promenerar, men fört efter 3e timmen (jovars) kommer mitt fett att brännas. Innan det är det tyvärr glukosen som bryts ner som sitter i hela kroppen. Är inte helt övertygat om att han har rätt, men att man måste hålla på längre lågintensiv träning det kan jag köpa. Dock sällan tid för promenader som tar mer än 3 timmar :)

Välkommen hit förresten!
Loggat



zombiefier
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #8 skrivet: 2013.06.01 - 20:35:44 »

Hej zombiefier
Välkommen. Har du ställt samma fråga till Tommy Runesson. Han har vägt som mest 174,4 kg. 2011 vägde han under 85kg och har halverat sin startvikt från september 2009.
 
http://www.tommytappar.se/

Tack för tipset! Läser hans blogg just nu :)
Loggat
zombiefier
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #9 skrivet: 2013.06.01 - 20:37:41 »

Du skulle kunna prova att minska proteinet något och öka fettet och kcal mängden lite. Den fettmängd du äter är vad jag äter typ som inte tränar hårt och är tjej och 168 lång... Det är bara att experimentera på.
Sedan sägs det ju att lågintensiv träning är bättre för viktminskning än högintensiv.

Ja har kört lågintensiv träning hela tiden. Promenader i naturen och på löpband på gymmet. Men började med högintensiv för ett tag sedan då det inte händer något på vågen. Så jag tänkte testa det lite.
Loggat
zombiefier
Newbie
*

Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #10 skrivet: 2013.06.01 - 20:47:56 »

lågintensiv träning är absolut bättre MEN man måste köra den längre. Och sen tycker jag du äter för litet totalt och för mycket proteiner. proteiner kunde väl också höja blodsockret ganska bra vill jag minnas.

Förstår du vill gå ner, det gör jag med. Men det verkar så för många att det kommer en platå då och då, och viktigaste är då att hålla ut. Men det kan dröja länge! Jag har en platå sen början av dec. nu.

Tycker också att du ska höja kh litet. Det gjorde jag vid min förra platå (när jag kom hit i detta forum) och sen började det röra på sig igen. Mycket mysko men jag tror inte på regeln: ju mindre kh ju mer man går ner i vikt och jag tror ännu mindre på regeln: man går ner av kc man förbrukar genom träning.

Min son studerar något som heter Study of Human Movement, och berättade mig att det är jättebra jag promenerar, men fört efter 3e timmen (jovars) kommer mitt fett att brännas. Innan det är det tyvärr glukosen som bryts ner som sitter i hela kroppen. Är inte helt övertygat om att han har rätt, men att man måste hålla på längre lågintensiv träning det kan jag köpa. Dock sällan tid för promenader som tar mer än 3 timmar :)

Välkommen hit förresten!


Har legat runt 3000 kcal per dag i månader och stått still. Promenader på över 3 timmar låter väldigt jobbigt ja. Hoppas också på att jag kan få fart på viktnedgången. Ska insupa all information jag kan ifrån er här på forumet.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.06.01 - 22:44:21 »

Ojdå. De flesta av oss har inte haft så jättestor succé vi heller, inte som håller i sig ivf.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2013.06.02 - 07:59:25 »

Ojdå. De flesta av oss har inte haft så jättestor succé vi heller, inte som håller i sig ivf.  :shy:

Fast den bistra sanningen är väl att ett fåtal LCHFare har haft varaktiga framgångar. (Kommer förresten inte på nån som inte gått upp i vikt igen...?) Alla "kändisarna" har ju efter ett tag meddelat att de gått upp i vikt igen och måste ta nya tag. De flesta säger att det beror på att de blivit för slappa i kolhydraträknadet för nu har de blivit så känsliga för dem att minsta lilla gram för med sig X antal kilos uppgång.

Men för att kommentera på ursprungsfrågan så håller jag med tidigare inlägg. Räkna ut hur mycket du "ska" äta för att bibehålla din vikt och använd en räknare som tar med hur mycket du gör av med också. Finns kanske på dumbbell? Lägg dig på ett underskott på MAX 500 kcal. Eftersom du har ätit extremt lite så är det stor sannolikhet att du går upp några vattenkilo först men är du tålmodig och håller i med både mat och träning så lär du få resultat.

Tycker du träningen är kul eller gör du det bara för att gå ner i vikt? När jag körde som striktast LCHF så upplevde jag att hjärtat slog mycket snabbare än normalt. Cirka 10 slag mer och jag hade dålig ork vilket gjorde att träningen inte var lika kul. Lite kolhydrater kan faktiskt göra underverk när det gäller att öka glädjen att träna. Och det är det viktigaste. Min inspiration kommer mycket från GoKaleo just nu och du hittar länkar till henne under Träning och Motion här på forumet. Lycka till!
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.06.02 - 08:42:57 »

Är det inte så att för mycket träning kan göra att man inte går ner också? Nån slags stressreaktion?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #14 skrivet: 2013.06.02 - 09:33:13 »

Jo visst är det så. Att träna varje dag och samtidigt kaloribegränsa är sällan en bra idé.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544