Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 06:27:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Probiotika för viktnedgång  (läst 23793 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2013.05.27 - 10:15:31 »

Har börjat äta probiotika för att få en mer balanserad flora och då blir man ju lite mer uppmärksam på nyheter om probiotika. Därför blev jag lite extra nyfiken när det här dök upp på min bloglovin http://ngruppen.blogspot.se/2013/05/tarmbakterier-paverkar-kroppsvikten.html Har efter det läst flera artiklar om just detta. Att tarmfloran påverkar vikten var nytt för mig iaf. Väldigt intressant. Taskig tarm verkar vara bov i många dramor!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2013.05.27 - 17:08:16 »

Det tror jag absolut, det är svårt att gå ner i vikt om man t ex lider av för mycket candida.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2013.05.27 - 22:35:01 »

Jag har också på sistone läst på om ämnet tarmen, det är ju rena rama jätteviktig del av kroppen.
Det är genom den som vi får vitaminer, mineraler, all näring.
Om den inte fungerar som den ska, blir vi undernärda och drabbas av allehanda skitsjukor.
Intressant, det är vad det är.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2013.05.28 - 11:08:05 »

Mycket av immunförsvaret sitter i tarmarna också :nod-yes:

För tillfället tuggar jag prebiotika för glatta livet, trycker probiotikatabletter på kvällen och käkar oreganokapslar under dagarna för att döda av de dåliga bakterierna. Det fanns risk för att känna sig trött, uppblåst m.m. men har inte känt av någonting. Kanske inte fungerar på min tarm :sad: Kanske har jag super-bad-bugs som huserar där och inte har tänkt bli vräkta så lätt... Kapslarna jag fick tag på är inte så starka som rekommenderat så det kanske är därför det inte har någon effekt?

Behold! Tarmvårdsepoken är kommen! :lol1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2013.05.29 - 08:07:24 »

Det där känns som ett aktuellt ämne! Har just fått en skräpdiagnos för min seeega och låååångsamma tarm. Efter operationen har den varit långsammare än någonsin och mina tankar börjar vandra till hur bakterierna mår efter hästdosen med antibiotika jag fick på sjukhuset. Kanske dags att börja googla Probiotika?


Skickat från min telefon.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.05.29 - 08:54:54 »

Bajstransplantation!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2013.05.29 - 12:27:59 »

Jo, jag såg något om det nånstans. Men jag minns inte var....

Eller..... kan det ha varit hört. På radion Kropp och själ i P1. Skulle jag absolut kunna tänka mig om man blir frisk av det.


Skickat från min telefon.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.05.29 - 15:25:57 »

Säg till om du vill ha en donation.  :tongue:

Jo, det var rätt mycket om det för ett år sedan så där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2013.05.29 - 16:06:38 »

Det skulle vara fint om det fanns som stolpiller eller nåt. Har hört att det är svårt för probiotikan i dryck eller tablett har svårt att överleva medan de passerats genom magsäcken.


Skickat från min telefon.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.05.29 - 18:19:37 »

Mina magnesiumkapslar är rätt stora. Kan nog dela på dem och fylla ett gäng. Hur mycket pröjsar du per shot?  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2013.05.29 - 19:35:09 »

Är på nyheterna på 1an nu om det...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #11 skrivet: 2013.05.29 - 20:15:00 »

Har också hört det där med bajsdonation och att probiotika har svårt att överleva magen. Min magsyra verkar vara så taskigt så allt kommer nog ner ändå  :blink: Även om inte probiotikan och oreganokapslarna kommer ner till tarmarna och får göra sitt så försöker jag äta mycket råa och syrade grönsaker som ska verka som prebiotika. Alltså att mata och få de goda bakterierna att trivas och bli fler samt få de dåliga bakterierna som inte tycker om prebiotika att minska. Sedan ska kokosolja vara svagt antibakteriell och Blum rekommenderar 2 msk, eller var det tsk?, kokosolja om dagen.

Vet inte hur det är med socker och dåliga bakterier, har för mig att de gillar socker, men försöker äta mat med bra GI-värde för att hålla ett ljämt blodsocker och då äter jag ju mindre sånt med mycket socker/ snabba kolisar i.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2013.05.30 - 21:29:08 »

Lite rå morot kanske?   :thumbsup:

http://www.superherohealthcare.com/2/post/2013/05/the-secret-ingredient-in-raw-carrots.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.05.30 - 22:13:54 »

Undrar om det är sant? En morot om dan skulle man ju kunna käka ett tag och se om det gör nån skillnad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2013.05.31 - 20:34:39 »

Köpte hem morötter idag  :lol:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544