Fjällmor, är du med på
www.odla.nu också ?
Där kan man läsa allt om odlingar!
Om jag bodde som du skulle jag läsa allt om odlingar i sand och täckodling ( som jag praktiserar).
Lika väl satsa på skyddande buskar och träd på nordsidan ( inte så täta plank-väggar utan just växter som släpper lite vind genom ) du vinner då ett par odlingszoner.
När jag va på fjällen nu så fantiserade jag om att ha en växthusodling där.
Södersidan av en fjäll, halv grävt in i väggen, vinterisolerad och en bra belysning.
grunden skulle bestå av flera rull-lådor som man kan fylla på med djurskit och rulla under växthuset ( värmen stiger där upp till 60 grader ...) och sedan odla i sand.
Du skulle kunna lära dina djur att skita direkt till dessa lådor
? och öppna och stänga luckan själva
oj, nu börjar jag vara lite trött.
Men trädgårdslandet har jag mycket åsikter om, täckodlingen är det optimala enligt mig! man slipper gräva, gödsla, nästan vattna ( på våren vid sådden måste man vattna tills det gror) och man behöver knappast rensa ogräs!
Man bara täcker jorden med organiskt material ( gräsklipp, halm, ängsblommor ...) så sköter mikroorganismer och maskar resten
Kolla odla.nu ,forum -köksträdgård - och trådet marktäckning, där hittar du även en länk till en sida där du kan beställa en bok om ämnet, om du är nyfiken