Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 05:48:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att besegra matdemonen  (läst 13172 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ary
Gäst
« Svara #15 skrivet: 2013.05.13 - 12:34:34 »

Spå du kan tycka om lite sött men längtar inte efter det någonsin? Mer som att halka på ett bananskal kanske....
Undrar hur det är när man redan som barn blev "hookad"...? Om man kan bli av med suget efter sött helt. Man borde på lång sikt kunna programmera om sig. Jag märker ju att jag lutar mer åt att vilja ha frukt och andra kolhydratskällor, att suget efter raffinerade sockerkällor är mindre ofta nu.

Det blev mycket bättre när jag käkade makrobiotiskt för många år sedan vilket innebär mängder av kolhydrater men inte raffinerade som godis, läsk, juice och kakor.
Det kommer inte en sockerpåse innanför dörren här på ett bra tag, kanske hjärnan hinner i kapp och slutar be om det med tiden....

Om det ändå var bara kroppen eller hjärnan man jobbade med, men det är båda på en gång.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.05.13 - 12:49:09 »

Japp, precis så är det. Jag hade en skala för vad jag tyckte om att äta när jag var liten, så att folk skulle veta vad de skulle bjuda mig på.  :tongue: Först kom riktig mat, kött och potatis typ. Sen kom mackor med skinka och sånt, sen ostmackor, sen gräddtårta och paj. Sen tog det slut. Mormor brukade ha sån där slät längd jämt. Den åt jag bara om jag fick smör och ost på. Så lowcarb var som att trilla ner i grytan för mig och det är inte bra för kalorierna.

Köpte en glass häromdagen. Konsum säljer alla Triumf för 10:- maj ut... Så är det för mig, jag gillar att köpa en glass första riktiga sommardagen bara för att det är mysigt och betyder sommar att gå på gatan och slicka på en glass, men sen faller det mig sällan in att jag skulle vilja ha en. När nån drar igång en grill däremot så dras jag dit som en nattfjäril till ljuset...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #17 skrivet: 2013.05.13 - 13:29:10 »

När du säger paj så menar du inte pajer med mat i va? För det är ju jättegott!  :lick:

Jo jag förstår att kalorierna kan vara svårt att hålla på ändå på denna maten eftersom du tycker det är så gott. Vad som funkade för mig var att räkna kcal och kolla vad jag kan bli mätt på vilket med 2 måltider visade sig att vara så lite som ett snitt på 1400. Iom detta så äter jag bara mer om man blir bjuden eller om det är en friare dag som jag tar ibland (vilka iofs minskat nu igen). Men vardagar är det fler av så det funkar. Jag skulle säkert kunna äta mer till vardags, jag menar magen kanske inte skulle säga nej men jag vet att jag blir mätt på denna mängden. Att hoppa frukost minskar ju så klart ner de totala kalorierna.

Men du känner inte grilllukten ändå till dina nordliga breddgrader från mig va? Undrar bara om det är safe att grilla!?!  :whistle: Skoja bara jag lägger på lite extra till dig.  :lol:

Skämt åsido så är det ju iaf mat du är hookad på och inte tomma kcal.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.05.13 - 13:49:24 »

Jo, det var så jag gick ner också, genom att räkna. Men sen började jag cykla så mycket för ett år sen och trodde jag skulle klara mig ändå. Det gjorde jag alltså INTE.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #19 skrivet: 2013.05.13 - 20:03:51 »

Nä men det kunde jag talat om för dig.  :sad: Såg en dokumentär där de skickade ut ett gäng 150-200 kilos engelsmän på hajk i några veckor, flera mils gång om dagen. Det som var experimentet var att de fick äta vad de ville. Flera gick ner ett par kilon och ngn gick upp ett kilo!  :eeek: Trots att de slitit hund, hela arbetsdagar.
Det var då jag insåg att man måste reglera kosten annars går det på ett ut eller plus - ja kanske mest för att det var det de sade.  :whink:
Deras matval var dock inget vidare, chips, läsk el bärs med lunchen och kanske en snickers. Men visst förbrukar man mer men tydligen ändå marginellt....
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544