Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:04:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Att besegra matdemonen  (läst 13174 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.05.04 - 11:05:54 »

Jag såg ett program i veckan om en psykolog som försöker komma tillrätta med övervikt (och undervikt) genom att fokusera på att bli lyckliga istället för att fokusera på sin vikt. Andra delen sänds på onsdag i kunskapskanalen.

Första delen finns här:
http://urplay.se/Produkter/175588-Att-besegra-matdemonen-Del-1
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013.05.08 - 17:32:42 »

Tja resultatet ser man ju inte än men min reflektion är att ingen av människorna i dokumentären verkar ens när att vara lyckliga. Genomgående dålig självkänsla verkar det som. Med tanke på att överätning ofta är kopplat till känslor och säkert underätning också så kan det ju ha effekt kanske.
Ska bli intressant att se del 2 som de släpper kl 20:57 ikväll.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.05.11 - 10:02:36 »

Jag har sett andra delen och tyckte den var bra och mycket tänkvärd. Det psykologen pratar om är att det är extremt svårt att göra livsstilsförändringar. För många är det dessutom kopplat till händelser långt bak i tiden.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ary
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2013.05.11 - 16:00:20 »

Sant, livstilsförändringar är inte lätta alls. I detta fall var det ju en del psykologi inblandat och efter att ha sett andra avsnittet tycker jag väl att resultaten verkade hyfsade. Att komma på varför man äter och öka självkänsla verkar vara den stora grejen. Människorna i filmen bevisade ju att man iaf inte blir lyckligare av att äta.....
Tog en funderare om mig själv och vet ju sedan innan att ätandet är delvis känslomässigt, ett slags plåster. Delvis har det dessutom varit fysiologiskt, mer kolhydrater vill ha mer, stryp kolhydraterna och kroppen skriker efter kolhydrater rejält. Lite havregryn, ägg, grönt och smör och att slänga åt mig en frukt då och då verkar fint. Försöker att aldrig tänka på god mat etc som belöning.
Belöningen från lchf nu är att eftersom jag tog bort frukt och en del andra nyttga grön/rotsaker uppfattar jag dem som vansinnigt goda och det är dem jag blir sugen på nu och sällan godis. Annars kan jag ju köpa 5 kronorschokladkakorna från lidl för de var ju rätt äckliga.  :whink:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.05.12 - 22:08:09 »

Jag tror det är helt rätt att försöka låta bli att se mat som en belöning vilket inte är en helt lätt förändring. Däremot försöker jag se till att verkligen njuta av det jag äter.

Det gäller speciellt om jag ska äta godsaker. Äcklig choklad går fetbort. De gånger jag väljer att äta choklad ska den vara riktigt god och inte innehålla en massa skräp. Jag köper hellre en eller två fina (gärna ekologiska) praliner för 10 kronor styck och äter dem med andakt och närvaro.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2013.05.12 - 22:28:39 »

Jag köper hellre en eller två fina (gärna ekologiska) praliner för 10 kronor styck och äter dem med andakt och närvaro.

Word!  :nod-yes: Så resonerar jag också. Köpebullängder och läbbiga ballerinakakor lockar mig inte. Ska det vara sånt, ska det vara hembakt. Annars får det vara.

Det var roligt att se ändå hur positiva de lyckades bli! Jag skulle gärna vilja se dem efter ett halvår eller ett år. Och höra dem berätta hur de mår och tänker. Och så tänker jag på alla som går och är ledsna och har fastnat i sina negativa neråtgående spiraler utan att få hjälp. Vad är chanserna att få sån hjälp som den här gruppen fick? Att operera är lätt. Hon Catherine blev ju nästan övertalad av läkaren att göra operationen trots att hon inte ville. Hur många farligt överviktiga blir erbjudna psykologhjälp eller KBT jämfört med de som blir erbjudna operation?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.05.13 - 07:17:54 »

Bra att ni petade upp den här tråden. Jag ville se programmet, men det har inte blivit av.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.05.13 - 08:23:56 »

Kan inte se  :guns:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.05.13 - 08:25:57 »

Du får väl titta på nåt holländskt program om ost istället då. :cheese:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2013.05.13 - 10:29:21 »

Jag håller med hellre kvalitet men lite och det är också så jag har gjort många gånger. Bara det att den där chokladen fanns där just den dagen jag fått för mig att jag skulle fuska till det.... Åt inte upp allt men min vana trogen åt jag upp den när sedan när den andra godisen var slut. Vana och allmänt sockerbegär.
Inbillar mig att det inte smakar lika gott längre dock. Smaksinnet har vant sig vid frukt och annat istället. Önskar att man kunde vänja sig av helt vid att vilja ha smaken av godis men vi är väl programmerade och sedan tillvanda sedan födsel nästan till sött. Begäret kommer mer sällan särskilt när det inte späds på med det raffinerade sockret som jag inte längre har något hemma alls. Någon som känner någon som ALDRIG har sötsug?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2013.05.13 - 10:42:23 »

Hemul.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.05.13 - 11:50:51 »

jag känner det för ofta.. tycker det är svårt ibland att inte "söka" på sötman.. eller hur man nu säger. Inprogrammerad, önskade jag kunde resetta min smak...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.05.13 - 11:52:15 »

Hemul.

Ja! Vad vill du?  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #13 skrivet: 2013.05.13 - 11:59:22 »

Ett tag uppfattade jag som att Sorla svarade på frågan om vem som aldrig har sötsug. Men det har väl du ibland Hemul?

Mynlen: Ja det mest effektiva sättet var tydligen att inte ha socker el dyl hemma. Suget uppstår iblan men ytterst sällan såpass att jag skulle gå till affären och handla bara för det. Min lathet räddar mig.  :tongue: Men så kan man bara ha det om man är singel antar jag... Har en deal med min granne bortåt vägen att han kan "langa" en dl socker om jag behöver det om man ska baka till besök tex.

Under tiden som jag har det så här kan jag rannsaka mig själv och jobba på det psykologiska.  :hm-hm:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.05.13 - 12:18:47 »

Det gjorde hon. Nej, jag har faktiskt inte det. Åt inte godis ens som barn. Fick jag kunde jag ta en bi sen tröttnade jag, men oftast åt jag inte av det alls. Pappa fick äta upp godispåsarna som snälla tanter kom med. Det är det som gör det så sjukt att jag helt plötsligt började tacka ja till kaffebröd och skit. Mitt problem är snarare att jag alltid gillat riktig mat och speciellt fett. Nu när det är mer än tillåtet så blir det lätt för mycket.

Visst kan jag tycka nåt sött är gott ibland, som efterrätt, men inte så ofta så det stör och det är aldrig frågan om att jag bara måste ha. Och helst ska det söta vara tillbehör till grädden mera. Har aldrig gillat sånt som bara är sött. Rabarberpaj med vaniljsås och sånt gillar jag som har både syra och grädde. Budapestrulle har jag alltid tyckt varit alldeles för sliskig, på gränsen till äckligt. Så lite konstigt är det med mina excesser på sistone.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544