Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:45:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Adrenal Fatigue vs. Low Thyroid Function  (läst 28436 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.02.08 - 16:34:14 »

Jag blev påmind om en länk jag kollat tidigare med en matris med symptom som ska visa om man har uttröttade binjurar eller hypo eller möjligtvis en mix.

http://www.drrind.com/therapies/metabolic-symptoms-matrix
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.02.08 - 19:17:13 »

Jag hajade till när GoKaleo beskrev likheterna mellan Adrenal Fatigue och svält/ anorexia:

http://gokaleo.com/?p=998

Om man misstänker det kan ju ett första steg vara att kolla så att man äter tillräckligt i alla fall.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.02.08 - 19:54:13 »

Tror inte nån här har det problemet.  :tongue:

Jag började med det där testet. Jag hoppade runt hej vilt mellan kolumnerna och ibland stämde inget. Vad betyder det?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2013.02.18 - 22:24:24 »

Go Kaleo har gjort ett gästinlägg hos Cheeseslave om samma ämne.
Det är förstås samma tema som i hennes eget inlägg som Ursprungsliv länkar till här ovan och ett par av kommentarerna fastnade jag rför

http://www.cheeseslave.com/is-it-adrenal-fatigue-or-starvation/

Citat
Lolly February 18, 2013 at 8:22 AM

I found Kaleo’s blog a few weeks ago. I’m a middle-aged woman with out-of-whack hormones, overweight and verging on obese, always tired. I’ve been keeping track of calories for a couple of years, never going over 1500 calories and usually around 1200 per day. I just get bigger and feel worse. Tried interval training…gained 20 pounds. What Amber had to say about starvation made sense but it was very hard to take that step of eating more…the last thing I need is to try the next new fad and gain more weight and feel worse than I already do. Well, I took the step out of desperation. I upped my calories to 2000-2500 depending on the day and activity level. I committed to hiking four days a week and lift weights 2 days. Guess what! I did not gain weight. I’m absolutely shocked. I’ve lost some weight…not sure how much…but I’ve gone down one pants size. My menstrual cycle this month was not painful and was much easier to deal with. The best thing is that I actually have the energy to exercise and want to do it because it feels good, not because I have to which is a huge change for me. So that’s my anecdotal evidence that she is right. I know I’ve only been doing this for a few weeks but, as I had immediate positive results, I’m keeping on with it. I love the feeling of being well-nourished which, frankly, I’ve never had eating nutrient-dense food because, apparently, I wasn’t eating enough of them. So, thank you Amber! You’re my hero right now.

Citat
Kristen February 18, 2013 at 11:04 AM

Well, being one who is traveling the road back to health from the perspective of extreme adrenal fatigue (understatement), I contend that starvation induces adrenal fatigue. It doesn’t merely mimic the symptoms- the two are one in the same. Stress on the body is stress. Period. Also, the adrenals are intricately connected to digestion at every point, including buoying the body when calories are restricted. The adrenals kick in to tell the liver to release glycogen stores so that one can remain alive (by keeping the blood sugar up far enough to be compatible with life) and it releases steroids that give the energy to function and to release the fat from our cells in the absence of energy-giving calories and glycogen stores (which get used up eventually). The adrenals are all about keeping us in balance and alive, dealing with the stress that is all around us, and often in us, every day, all day long- and we very often ask more of them than they can handle, causing what I believe to be AF in most people living in fast-paced cultures. If you’ve ever been to the point of having your adrenals nearly collapsing altogether, you would realize how stressful everyday life is (when there is no cushioning mechanism left to buffer the onslaught it becomes apparent just how much our adrenals go to bat for us all day long)- the visual stimulation of driving down the road on the body, the sounds of plates clanking together during dinner, the physical exertion of carrying a load of laundry to or from the washer, the “trauma” of a lovely massage that would normally be a wonderful thing. The adrenals are at work in every one of those situations (and, of course, many more- pretty much everything you do in life requires the adrenals to compensate to one degree or another). I know for me, when I don’t eat enough in a day, I pay for it that evening in the form of having my AF symptoms return that I haven’t seen for a while (in other words, it taxes my adrenals to the point that my body reverts back to a lower level of functioning again even though I’ve done the work to heal past that point overall).
 
So, as I read this article I believe it is not adrenal fatigue OR starvation. I believe it is adrenal fatigue because of starvation (and probably a host of other stressors that haven’t been identified or given recognition).

That is my two-cents worth on this subject
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.02.18 - 22:35:41 »

Problemet är ju att det är så olika. Äta mer - jovisst, det klarar jag lätt som en plätt. Men jag går upp. Så det funkar inte på mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #5 skrivet: 2013.02.19 - 10:58:07 »

Äter man till man är mätt- inte övermätt- kanske det optimala ligger där.
Kan tänka mig att det behövs träning för att uppnå det stadiet.  :flirting:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #6 skrivet: 2013.02.19 - 11:00:29 »

Flugan kommer automatiskt på mina inlägg.
Vem har fixat det??  :whistle:
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2013.02.19 - 19:16:24 »

Jag tror det är ett tidigt vårtecken, Ninnan. Vi brukar också få in myror när tjälen går ur marken.  ;-)


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2013.02.19 - 20:28:39 »

Grejen som bägge kommentarerna fokuserar på är att genom att äta mer så upplever de att de får energi till att träna och dessutom upplever en glädje att göra det. Istället för att röra sig mer och äta mindre så ska man äta mer för kunna röra sig mer och därigenom öka sin förbränning.

Melkor på Facebook hade ett tänkvärt inlägg
Citat
If you're inactive, you probably don't need much in the way of carbs. But humans aren't metabolically normal unless they're active on a regular basis. So the healthy solution isn't to go low-carb, it's to increase activity level to the point where you need the carbs.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2013.02.19 - 23:37:45 »

Hemulen
Flugan sitter på min profil-till höger. Jag har inte satt dit den där  :shock:
Kan du ta bort den?
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #10 skrivet: 2013.02.20 - 00:13:52 »

Till vänster väl? Åtminstone på min skärm. Både i datorn och telefonen.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2013.02.20 - 10:37:58 »

gå in på min profil
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2013.02.20 - 11:19:03 »

Ja, se där. Du är invaderad!  :max-shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.20 - 13:55:20 »

Hemulen
Flugan sitter på min profil-till höger. Jag har inte satt dit den där  :shock:
Kan du ta bort den?

Du får väl hålla flugorna ifrån dig själv!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #14 skrivet: 2013.02.20 - 15:46:18 »

Det finns bara en misstänkt person  :spank_u: som har satt dit flugan och nu utökat också..
Leif G W Persson håller med mej om saken  :ninja:
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544