Jo fast som jag fattar det så menar CM att det är obalansen i A-D som ger njursten.
When the imbalance favors vitamin D, calcium accumulates in soft tissues, leading to stones in the kidney and bladder, and calcification of the blood vessels and aortal valves.
Frågan är om det man kan få tex njursten av obalans oavsett mängd. Jag hade njursten för länge sen och jag har svårt att tro att jag hade några övermängder D-vitamin och då kan man ju undra om jag hade en gruvlig underbalans av A.
Men enligt wiki så finns det fyra olika sorters sten och det borde ju bara vara den vanligaste, kalciumstenen, som skapas av överdos D. De sa aldrig vad min sten bestod av, bara att det inte var någon infektion i den så jag slapp äta antibiotika.
Njurstenar delas efter kemisk sammansättning in i fyra olika huvudtyper. De är kalciumsten, infektionssten, uratsten och cystinsten. Vanligast är kalciumstenar som består av kalciumoxalat och/eller kalciumfosfat. Ca 90% av alla njurstenar är kalciumstenar. Näst vanligast är infektionssten som består av karbonatapatit och/eller magnesiumammoniumfosfat. Ca 5% av alla njurstenar är infektionsstenar. Tredje vanligaste typ är uratstenar. Ca 3% av alla njurstenar är uratstenar. Mest ovanlig är cystinsten. Bara 1% av alla njurstenar är cystinstenar. Njurstenar kan även vara kombinationer av flera stentyper.
Normalt innehåller urin kemikalier så som magnesium, pyrofosfat och citrat som motverkar att saltkristaller bildas. Lider kroppen brist på dessa ökar risken för njursten. Forskning har visat att citrat är den mest betydelsefulla kemikalien för att förebygga njursten.