Bena ur tunnbringa av lamm

Sidor: (1/5) > >>

hemul:

Inget recept, inte ens en demo, bara ett tips om ni är lika osäkra som jag. Jag brukar köpa färsk tunnbringa, slaksidan alltså, revbenen, på en invandrarbutik som alltid har gott om lamm. Har alltid tänkt att man borde bena ur den och knyta ihop till en stek för det är så gott kött. Har sökt på nätet efter tips om hur man gör, men hittar bara råd om att köpa en urbenad bringa.  :rolleyes:  Jag har inte vågat mig på det för jag har trott att det bara skulle bli trasor iom att det är så tunnt kött, så jag har bara kokat den.

Idag tordes jag. Och blev så arg på mig själv. Bara man tittar närmare på sidan så ser man att revbenen sitter mot ena sidan och i princip bara hålls fast av en en hinna där. Hur lätt som helt att skära loss dem. Tog mindre än 10 minuter för två bringor och då var det alltså första gången. Och inte ett enda hål i köttet.  :cool:  Man behöver alltså ingen vägledning, bara en vass kniv. Bringorna vägde med ben 1 3/4 kg ihop så några jättestekar blir det inte. De hade höjt priset. Var tvungen att punga ut med 44.90/kg.  :biggrin1:

Nu är köttet i kylen och benen i crockpottan för att bli till buljong över natten och i morgon hoppas jag det blir två fina små stekar av köttet. :tasty:





Ninnan:

Vilka kryddor och sås har du?

hemul:

Köpte en vitlök och sen vet jag inte. Timjan eller rosmarin antagligen. :tasty:

Vaddå vilken sås? Det finns bara en sås och det är gräddsås!  :club_idiot:

Ninnan:

 :sneaktongue:

hemul:

Nåt fel med det? :goggle:

Sidor: (1/5) > >>