Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:13:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Kalvsylta" på fläsklägg :-)  (läst 20263 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.11.05 - 11:35:06 »

Testade nåt jag tänkt prova i åratal, nämligen att göra "kalvsylta" på fläsklägg. Vet inte vad man ska kalla det om inte kalvsylta. Det blev toppengott och var hur lätt som helst! Lite grå i färgen förstås, men annars ser den ut och smakar precis som syltorna man köper som ser ut som kalvsylta men är gjorda på (mest) gris.

När jag kollade på recept visade det sig att man skulle mala det kokta köttet. Det var det som gjorde att det gick så fort och var relativt okladdigt. Jag malde ner svål och fett och allt och det märks inte alls i syltan. Det tror jag nog de gör på stora syltfabriken också. Har man inte kvarn kanske det funkar med matberedare? Just ja, jag tog min handkvarn och har ingen grov skiva till den, men det gjorde ingenting alls att jag malde med medelgrova skivan.

Jag kollade på detta recept men tillsatte lite kryddor i koket som jag trodde skulla passa som kryddpeppar och nejlika och hade i de sopprötter jag hade hemma i. Jag fuskade också med lite gelatin för säkerhets skull, för jag vill ha riktigt fast sylta. Tog ungefär halva mängden av det som står på paketet, för fläskläggsbuljong är ju väldigt geléig i sig. Syltan är stenhård, kan skäras med bordskniv. Var en rätt liten lägg och det blev precis en brödform, en sån lite mindre.

http://www.spisa.nu/3.15203/recept/fin-kalvsylta/

Det här är ju ett toppensätt att få i sig buljong som kanske inte är så mycket att ha till såser. Jobbigt att hålla på att koka ihop så man kan frysa också. Jag hade tänkt koka ner buljongen till hälften för jag trodde det skulle bli för mycket gelé i syltan annars men jag orkade inte. Men det blev perfekt! Att köttet är så finfördelat gör väl att det ryms mycket gelé utan att det ser snålt ut liksom.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.11.05 - 21:14:44 »

mamma gjorde förr alltid sylta till julen. Detta såg smarrigt ut, kanske jag kan prova. Mamma använde alltid en "skiva grislår" till det, alltså med benet i. MM ska fundera om jag vill testa detta för jag gillar sylta också. har ingen köttkvar, eller jo, jag har men apparaten den ska betjäna den är inte bra längre :) få se om matberedaren fungerar då!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.11.05 - 21:42:31 »

Borde väl funka om du kan liksom finhacka köttet? Har aldrig haft nån matberedare, så jag vet inte hur det blir. Det är nåt glapp i min Assistent, får hålla på och rycka i sladden hela tiden. Så jag grävde fram min gamla manuella kvarn. Och då insåg jag ju att det är egentligen enklare att använda den om man inte ska mala en hel gris eller göra korv eller så.

Jag tror man kan göra sylta på vad som helst! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Varför skulle det behöva vara en viss sorts kött till en viss sorts sylta och annat kött till en annan? Går så klart att göra alla typer av syltor på alla sorts kött. Pja, pressylta måste man ju ha fet svål till, men i princip.

Jag är också sugen på att testa det där du skrev om förut, vad hette det, riclette? Det borde bli extrapris på en massa grisdelar snart tycker jag.

Just ja, jag la halva syltan i frysen för att inte frestas att svulla. Jag hittade på nätet att sylta går bra att frysa men man får koka om den sedan. Det är ju inte så jobbigt, att bara koka upp och hälla i en form. Verkar mer praktiskt att göra ett större kok från börja. Nästa gång ska jag göra på 2 eller 3 läggar och låta buljongen koka riktigt länge. Hade inte riktigt ro med det nu med bara ett ben.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.11.07 - 15:23:46 »

1.5 kg hm.. kottlett i en bit med ben duger nog också tror jag. Ska nog göra det imorgon, var extrapris på detta kött. Liksom en bit "frikandå" (som var billigare hm) som sitter i ugnen nu för att bli pulled pork... tar minst 4 timmar och det blir bra för jag ska snart till stallet med Linnea och är nog inte hemma förrän kl 19...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.11.07 - 16:10:04 »

Det går nog med vad som helst. Blir lite magrare bara, men kalvsylta är ju magert som sjutton och är ändå gott, så det kvittar nog. Läskigt vad fettet försvann i syltan förresten! Smakar inte fett ett dugg och inte heller blev det ett fettlager ovanpå som jag trodde att det skulle bli. Berodde kanske på mitt säkerhetsgelatin.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.11.07 - 20:58:02 »

är hemma ensam imorgon kväll, ska nog testa att koka det då.

Om jag är inte är jättetrött för jag måste jobba en timme extra...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.11.07 - 21:01:18 »

Spännande! Hoppas det blir av.  :thumbsup:

Jag har räknat ut hur man ska sköta storproduktion av sylta. Man mäter hur mycket som ryms i nån lämplig form. Den är hädanefter syltaformen. Sen fyller man den till sylta nummer ett och häller samma mängd smet i olika plastpåsar för frysen. Så är det bara att tina, koka upp och gjuta när man ska ha sig en ny sylta. :cool: Att göra en stor som jag gjorde nu är ju bortkastat när man ändå måste koka om den när den varit i frösaboxen.

Jag har en perfekt liten rektangulär glasform mer vågiga kanter, precis sådär som plastbyttorna man köper brukar vara.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #7 skrivet: 2012.11.07 - 21:43:25 »

Sylta och paté ligger när varandra. Fiskpaté lägger man till grädde och smör.  :dribble:
Ja, jag borde ägna mer tid till sådant.. Äter mest för att stilla hungern. Inte någon större entusiasm för matlagning..  :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.07 - 22:29:37 »

Paté - gud så gott!  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.11.20 - 23:52:50 »

Vill ni se min lilla sylta? :laugh:



* kalvsylta.jpg (32.89 KB, 600x404 - visat 1042 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.11.21 - 06:03:05 »

Fiiin!
När jag skulle koka min sylta var köttet inte bra längre  :cry: Fick slänga det.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.11.21 - 06:27:26 »

Nä, vad synd! Du kan få halva min. :there: Den är jättetung och känns ungefär som min mage.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.21 - 10:08:14 »

men jag tror inte den haller sig bra over posten :)

men sa snallt av dig. Kanner mig genast battre  :smooch:
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2012.11.21 - 10:27:13 »

Vilken fin, synd att jag inte gillar sylta.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.11.21 - 14:37:40 »

Den är inte så fin nu, när jag hackat sönder den för frysen. Gjorde den i den rostfria bunken som står bakom. Kändes rätt sjukt att stjälpa ut en så stor dallrande klump.  :lol1:

Sådär mycket blev det ivf av 3 läggar. Och så har jag försås en att äta av i kylen också, men den är mer normalstor. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544